Liten manick

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Liten manick

Post by Bengt »

Jag har tycker det är svårt tänka spegelvänt när jag är ute med min newton . Man kan visserligen skriva ut eller vända foto för att få det rätt. Men eftersom jag samlat på min diverse astro stjärnkartor under årens lopp tex Skyatlas 2000 så är det dumt inte använda dessa . Med en rättvänd sökare och en spegelvänd bild i okularet på teleskopet så kan jag ändå använda en och samma karta och ändå se som det ser ut i båda


Tog ett vanligt spegelglas och limma dit stödfot (vinklad ca 80 grader för att se spegelbilden bättre) Behövs det om det blir kondens så blir det värmetråd på baksidan som drivs av ett litet batteri .
Liten enkel manick som kanske gör det lättare snabbare ,lokalisera t.ex enskilda stjärnor vid stora stjärnfält.
Bengt
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (74.48 KiB) Viewed 2132 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Liten manick

Post by Hans Bengtsson »

Hej Bengt!

Här hänger jag inte riktigt med. Spegelvänd bild i en Newton? Varför? Uppochner blir ju bilden men inte spegelvänd?

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Liten manick

Post by Bengt »

Ha ha jag är ju för dum. :green:
Hans du har så rätt :-)
Det är nog mitt huvud det blivit helt spegelvänt i :)

När man obsar med både med refraktor RC och newton så har det nog blivit kortslutning vilken tub tub som uppstår spegelvända bilder i :D



Manicken kommer hur som helst till nytta där. :good:
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Liten manick

Post by stoffe »

Det ser ut som du skaffat dig en backspegel för bilbruk? Det finns sådana med inbyggda värmeslingor ifall du vill göra en riktigt snygg lösning. Det finns även bakplattor som går att köpa/hitta på bilskrot för billig peng som du kan montera på din befintliga spegel.

Om du monterar in en spegeldiagonal så får du spegelvända bilder och då stämmer allt :good: Beroende på hur teleskopet står så kan det i vissa vinklar bli rätt så diffust vad som är upp och ner även i ett newtonteleskop. Speciellt om okularet hamnar i en sådan vinkel att det pekar nästan rakt upp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Liten manick

Post by Bengt »

Man tager vad man haver ...

Hitta denna spegel i skrotlådan här hemma . Vill man göra en prydligare lösning är nog en fix och färdig backspegel snyggare .

En genial idé visar sig inte vara bra förrän den används Ibland blir det pannkaka ibland blir det succé :D

Det bästa jag skruvat ihop som jag använder varje kväll i samma lågbudget nivå är min rödlampa på skrivplatta .

Vi kan ju fortsätta använda denna tråd till att visa upp lite enklare manicker man byggt som underlättat.
Vad har ni för hemmabyggen ?
Bengt
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (202.09 KiB) Viewed 2033 times