Bedömning av bildkvalitet

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Bedömning av bildkvalitet

Post by Corpze »

Hej, jag har fått såpass bra ordning på mitt nya stativ nu så det tuffar och går hela nätterna nu, en sak som jag kan bli lite mer kräsen med nu när jag får mer data är bildkvaliteten på subbarna.

Hur gör ni när ni bedömer vilka bilder som ni vill gå vidare med, finns det speciella program? Rent visuellt, mäta stjärnorna osv.?

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by Magnus Nyborg »

Funktionen 'Stack' i MaxImDL inkluderar både manuell och utmätt(kvalitetsbaserad) filtrering av vilka subbar som faktiskt skall vara med i stackningen.

Utmätningen baseras på något av:
1. FWHM
2. Roundness
3. Intensity
4. Contrast

För DSO har jag bara funnit 1. och 2. användbart, men man kan efter utmätningen ändra värdena för att se vilka bilder som då skulle komma med under det nya villkoret. Praktiskt när man är osäker på hur variabel kvaliteten är, men samtidigt vill ha med så många bilder som möjligt för bra S/N. Det går även att manuellt välja bort eller välja in bilder att ha granskat dem.

Sedan alignar man och stackar, vilket kan ta en bra stund med 100 subbar...

mvh,
Magnus
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by Corpze »

Kör Pixinsight men det borde gå att mäta FWHM där också, och få dem rangordnade.
Ska se om jag finner någon dokumentation om det

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by hbar »

I Nebulosity så har du kommandot "grade image" som ger ett prefix till utvalda filers filnamn baserat på bildens HFR. Sen är det bara att sortera i storleksordning o kasta de som man tycker är för låga. Där är också en snabbt preview kommando som ger en möjlighet att enkelt bläddra igenom en grupp filer o markera de som inte är önskvärda.

http://www.stark-labs.com/nebulosity.html

Demovarianten har all funktionalitet men sparade filer har diagonalt streck inlagt. Eftersom "garde image" bara byter filnamn så tror jag inte bilden påverkas utan du kan använda detta utan att köpa programmet. Även om programmet inte är gratis som hans PHD guiding så är det absolut värt 800:-. Har allt man behöver även om det naturligtvis finns program som gör vissa delar bättre.

/Håkan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by Tompa »

I PixInsight hittar du SubframeSelector under menyn Script - Batch Processing.
Ladda in de bilder du vill ha analyserade, analysen tar en stund, du ser sedan resultaten i en graf. Därefter kan du välja vilka kriteria du vill ha uppfyllda med avseende på FWHM, brus, rundhet osv. Sen kan du få de "godkända" bilderna sparade på ett nytt ställe, med ett nytt suffix.

Som Magnus säger är funktionen "Stack" i MaximDL användbar, jag litar däremot inte helt på MaximDL-s mätmetoder, men för att göra en första visuell selektering är denna funktion jättebra.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by Corpze »

Tompa wrote:I PixInsight hittar du SubframeSelector under menyn Script - Batch Processing.
Ladda in de bilder du vill ha analyserade, analysen tar en stund, du ser sedan resultaten i en graf. Därefter kan du välja vilka kriteria du vill ha uppfyllda med avseende på FWHM, brus, rundhet osv. Sen kan du få de "godkända" bilderna sparade på ett nytt ställe, med ett nytt suffix.

Som Magnus säger är funktionen "Stack" i MaximDL användbar, jag litar däremot inte helt på MaximDL-s mätmetoder, men för att göra en första visuell selektering är denna funktion jättebra.

Mvh,
Tomas W
Jag fann den, jag matade in mina Ha och fick lite data, men hur kinkit är det med alla parametrar innan man kör analysen?
Var ett tag sen med PI och jisses va rostig ja är. Körde NRGB scriptet och lyckades trolla bort nästan all ha :good:
Får nog ta en kurs igen :green:
Blev lite test då månen va lite för stark igår.
:-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Bedömning av bildkvalitet

Post by Corpze »

Jag matade in några av mina Ha-bilder, ser detta typiskt ut för utdatan?
Har matat in kameravärdena samt pixelskala, låtit "Star detection" settings vara som de var.
Det är intressant att se hur fokus ändrar sig med tiden (bilderna är utplattade enligt fwhm men stämmer över tid (första bilden är längst till vänster i diagrammet.
Nu har jag inställt på omfokusering var 60e minut, kanske kan dra ner till var 40e istället då inte min fokuserare (USB_Focus) inte har stöd för tempkorrigering via ASCOM.
Bruset ligger förvånansvärt stabilt, skiljer bara några hundradelar.

/Daniel
Skärmavbild 2015-10-25 kl. 07.14.19.png
Skärmavbild 2015-10-25 kl. 07.14.19.png (85.35 KiB) Viewed 3058 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;