Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by taipan »

Sitter o funderar lite på darks. Spelar brännvidd och f-tal roll när man använder darks? Dessa ska väll vara en kopia av sensorns brus vid olika exponeringstider, iso och temperatur. Vilken lins man har på kameran spelar väll knappast roll då inget ljus ska släppas in...

Frågar eftersom jag använder min Esprit 80 på 400mm, med en 2x kamerakonverter samt vanliga kamera objektiv. Borde jag inte kunna använda samma darks till bilder tagna med alla kombinationer?
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by DavidS »

Nej, hu vad jobbigt det vore om man inte kunde använda samma darks. Det är som du säger, inget ljus når sensorn - bara temperatur och exponeringstid spelar roll.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by AstroFriend »

Hej !
Darks har inget med optiken att göra. Uppstår i kameran på grund av sensorns ofullkomligheter.
Temperatur, isotal och exponering måste stämma med dina bilder på objektet. Du behöver inte ens ha teleskopet på kameran, bara locket så inget ljus kommer in, glöm inte heller att täcka för sökaren så inget ljus kommer in bakvägen. Har du en Canon DSLR går det bra att ta bilderna vid andra tillfällen som till ex. molniga dagar, temperturen finns i bildfilen så du efteråt kan sortera upp bilderna med avsende på temperatur.

För bias gäller att isotal skall stämma med bilderna på objektet.

Flats beror på iso talet, optik och sensor. Skall alltså ha samma isotal, samma fokusinställning, samma bländare (om det är en lins), samma damm på linsen. Även flats skall ha en darks, oftast duger det med bias bilden.

Här en är en tutorial jag skrivit:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... -dark.html

Avsikten är att den skall förklara, men kanske också rör till det ordentligt, läs på egen risk :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by taipan »

Jo, trodde nog jag fattat det hela men ville vara säker.
Jo, det som var tanken. Ställa kameran på balkongen svala nätter och ta darks när man inte har tid att åka ut o fota.
Börjat gilla BackyardEos, där kan man ju ställa olika exponeringstider och iso och låta programmet göra jobbet. Bye anger oxå i filnamnet vilken temperatur sensorn hade. :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by AstroFriend »

Parar bye även ihop image bilder och darks automatiskt med rätt temperaturer?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by taipan »

Bye är ju bara ett program att styra kameran, fota och lite till med.
Vet inte helt vad du är ute efter men det är gratis att testa.
För bildbehandling använder jag Neb, Fitsliberator samt PS..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by AstroFriend »

Ok, då gällde frågan det program där du kalibrerar med darks, kan det para ihop de med rätt temperaturer med ledning av temperatur datat som finns i Canon filerna?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Kalibreringsbilder. Darks, flats osv

Post by taipan »

Oj. Ingen aning faktiskt. Är ju ganska grön på detta. Du får googla Nebulosity o se om du får de svaren du söker.