Får inte vettiga bilder med DSS

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Jag försöker fota lite djuprymdsobjekt och sen stacka bilderna med DeeSkyStacker, men lyckas överhuvud taget inte få ut nåt vettigt. Jag fotar med en Canon EOS 70D och en C8, en bild är bifogad är (konverterad till jpg). Jag tar bilder i raw-format, och tar in dem i DSS och stackar och så. När stackningen är klar får jag ut en ganska grå bild, med en nästan helt rak gamma-kurva. Jag försöker manipulera den i DSS, men får inte ut nåt. Det är som om alla färger och all kontrast försvinner

Jag har också försökt göra efterbehandling efter DSS med både StarTools och Gimp, men de här bilderna från DSS verkar helt utan dynamiskt omfång.

Jag försöker följa guider på Youtube mm, men de bilder jag får ut ser helt annorlunda ut än de på filmerna - jag får inte fram nån dynamik alls, verkar det som

Nån som har nån idé om vad jag gör för fel? Kan jag posta en tiff- eller fits-bild från DSS nånstans så ni som kan mer än jag kan se?

Magnus
Attachments
M57_export.jpg
M57_export.jpg (68.83 KiB) Viewed 5456 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Du skall bara använda dss till att kalibrera och stacka. Resten gör du i Photoshop, Gimp eller något mer avancerat astroprogra. Jag brukar göra en del i Fitswork, se min hemsida.

Bilderna ser alltid ut så her efter stackning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, jag har testat det med, att inte göra nåt mer än stacka i DSS. BIlden jag visade här är alltså före stackkning - efter stackning är det nästan ingen kontrast alls.... här är en efter stackning, importerad som Tiff i Gimp och exporterad som png, nedskalad. Det är som att det dynamiska omfånget helt kollapsar i stackningen - jag kan inte få den att bli ens i närheten av originalbilden, när det gäller kontrast och färg. Gör jag nåt helt tokigt?

Magnus
Attachments
m57_20150828_levels_only.png
m57_20150828_levels_only.png (65.25 KiB) Viewed 5444 times
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by bjorsa »

Jag brukar oxå få mysko resultat ibland tex utsmetade stjärnor i en halvan av bilden och då brukar det vara flats bilderna som felar och då skippar jag dom .
Ett sätt är ju att bara stacka ett tiotal bilder utan bias flats och darks och se om det blir bättre sen lägga till darks och bias flats för att se att inte dom ställer till det.

Sen så kan man ju justera bilden i dss ganska mkt tycker jag och jag gör som så att jag först justerar rbk levels och att då röd grön blå stapel kommer över varandra och flyttar dom till vänster så att dom hamnar på ca 1/4 del sen tar jag luminance och då darkness där rör jag bara den nedre dvs den som står på 80
Sen midtone och där tar jag ibland den som står på 10 till 8 sen justerar jag den nedre så att jag få en fin kurva som skär genom staplarna
och för att få den bra så justera jag även highlight och då bara den nedre så att kurvan får en bra båge
Sen tar jag saturation till 20 sen apply å då kommer det ju fram något ur den stackade bilden .

Sen justeringar i gimp som levels odyl
mvh/bjorsa
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Jo.... men här är nåt jag inte fattar, må jag nog erkänna. För att testa så låter jag DSS "stacka" en enda bild. Jag sparar så ner resultatet som Tiff, 16 ch. I DSS ser den betydligt sämre ut än originalbilden - det är som om kontrasten försvinner. Sen när jag öppnar tiff-bilden i Gimp så är den också där betydligt sämre än originalet.

Såvitt jag förstår är det enda som hänt att den konverterats från raw till tiff. Tappar jag nåt i den konverteringen? Sparar jag den i fits så ser den ungefär likadan ut, fast gimp öppnar fits som fyra separata bilder (begriper inte riktigt det där). Kollar jag på histogrammen i Gimp på original-bilden jämfört med tiff-bilen, så är originalbildens toppar mycket längre åt vänster, så nånting verkar ha hänt med dynamiken i bilden.

Nån som begriper nåt av detta? Känner mig ganska lost här....

Magnus
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by Cristofer »

Den stackade bilden man får fram ser alltid kass ut i DSS, men man ska inte lita på vad som syns i själva programmet. Bilden är linjär och måste stretchas rejält för att informationen ska komma fram. Detta gör man helst inte i DSS, utan i photoshop eller liknande program, med levels eller curves. Så det är mest troligt inget fel på bilden, DSS är enbart ett stackningsprogram, och bilden som syns i fönstret efter stackningen skall se väldigt mörk ut.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Ok. Då förstår jag. 16bit duger inte det måste vara 32bit channel samt att du öppnar den som 32bit channel i det program du redigerar vidare i.

16 bit ger bara 65000 nivåer vilket inte räcker långt vid stackade bilder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Ah...:) då börjar jag fatta. Men Gimp klarar ju inte 32 ch, eller? I alla fall inte min Gimp, i ubuntu. Har inte PS....

Nåt annat program att leka med, om jag t ex sparar som fits?

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Får inte vettiga bilder med DSS

Post by Martin F »

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att DSS skapar äkta 32-bit filer. Har läst att de bara är 16 bit egentligen. Jag använder Image Magick för att konvertera till 16 bit tiff, sedan stretchar jag i PS.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Varför inte testa fitswork som jag skrev om tidigare? Det finns en beta till gimp med 32bit. Hittade dock inte den senast när jag letade.

Om du klipper av bilden vid botten och toppen så kanske det fungerar med 16 bit.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by bjorsa »

Jag kör bara med 16 bit då min paint shop pro 7 32 bit och 64 bit inte kan öppna deep sky stacker 32 bit tiff fil och då har jag testa 2 bägge 32 bits varianterna som finns att spara i så jag kör bara 16 bit då Paint shop pro 7 säger "unable to open file please varify that the file is valid "
och 16 bit ger ju bilder som går att använda tycker jag.
mvh/bjorsa
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by Nokturner »

Gimp hanterar bara 8 bit. När du tar in filen från DSS i Gimp försvinner därigenom dynamiken i bilden som du ju märkt. Det blir inte mycket kvar av informationen och haveriet är ett faktum...

Det finns någon beta av Gimp som klarar 16 bit, men då skall man nog köra Linux. När 16 bitar kommer för Windows tycks skrivet i stjärnorna.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

För ca 2.5 år sedan fanns den här kommentaren om Gimp och 32 bit:

http://libregraphicsworld.org/blog/entr ... aphy-tools

Klarar både integer och float i 32 bit.

Har inte undersökt vidare sedan dess då det finns bättre alternativ att göra grovjobbet i astronomi redigerings program.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by AstroFriend »

Hej!

Se vad jag skrev i den här tråden:
viewtopic.php?t=10391

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Får inte vettiga bilder med DSS

Post by magnuslar »

Hej!

Nu har jag experimentera lite mer, och förstått lite till...:) Men det är fortfarande något med stackningen som inte funkar, som jag inte förstår. Här är en bild stackad med DSS. Jag vet inte riktigt hur många bilder det är stackade, dock. drygt 20 tror jag.

Fitsbilden från DSS är sen lätt bearbetad i Fitswork (tack för tipset!!), dvs nivåerna är lätt justerade. Sen exporterad som Tiff, importerad i Gimp 2.9 (som klarar 32 bitar, tydligen - jag kör linux), beskuren och omvandlad till jpg

Mitt problem här är den där "posteriseringen" - att det bara är några få gråtoner, som inte glider över i varandra. Hela det mjuka spektrum som fanns i originalbilderna är borta. Hur kan detta komma sig? Gör jag fel i stackningen? Det ser alltså exakt likadant ut när jag öppnar den stackade men för övrigt obearbetade bilden i Fitswork.

Magnus
Attachments
m57_dss-20150831.jpg
m57_dss-20150831.jpg (945.95 KiB) Viewed 5245 times