Krav på RAM

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Krav på RAM

Post by Danjel »

Hittade ingen hårdvarutråd så jag testar att skriva här. Jag ska köpa ny dator. Min nuvarande dator har 8Gb RAM. När jag ska stacka bilder i DSS och inte croppar dem får jag out of memory meddelande. Jag brukar köra en 2x crop för att det ska funka. Hur mycket RAM ska jag ha i min burk för att stackningen ska gå smärtfritt (utan crop) ? Tacksam för råd.

/Danjel
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Krav på RAM

Post by Frost »

8 gigabyte är mer än nog för att stacka, den ändå gången jag har fått ett minnes meddelande är när jag kört Drizzle eftersom att datorn måste jobba hårdare då och eftersom att du har 8 gigabyte så antar jag att du har ett 64 bitars operativsystem så ram minne ska inte vara något problem, vilken dator har du samt vad är storleken på bilderna, höjd X bredd, storleken på filerna och hur många filer du stackar på en gång.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Krav på RAM

Post by Quilding »

DSS, om jag minns rätt, finns väl fortfarande bara som 32-bitars applikation. Isåfall kan det ändå inte uttnyttja mer än 4 GB RAM.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Krav på RAM

Post by Martin F »

Det där är väl ett känt fel i DSS? Om man kör drizzle måste man köra croppat, annars inte. Jag kör 4 eller 8 Gb beroende på vilken dator. Inga problem att stacka ett par hundra bilder (kör utan drizzle).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Krav på RAM

Post by Danjel »

Ah, det var Drizzle som var iklickat. Då var det ju enkelt åtgärdat. :) Testade att stacka en ocroppad bild av M13 nu. Vignettingen blev ju rätt tydlig nu när det är utan crop. Åtgärdas med Flat frames gissar jag. Hög tid att lära mig det nu känner jag. :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Krav på RAM

Post by Martin F »

Japp, det är flats du behöver.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Krav på RAM

Post by stoffe »

Quilding wrote:DSS, om jag minns rätt, finns väl fortfarande bara som 32-bitars applikation. Isåfall kan det ändå inte uttnyttja mer än 4 GB RAM.
Helt korrekt, därför bör det vara 4 GB fritt och ledigt ramminne som inte används av någonting annat än den aktuella 32-bits applikationen. Därför bör du ha mer än 4 GB ramminne eftersom ditt system kommer att använda säkerligen minst 2 GB för att hålla sig igång.
Personligen tycker jag att det är väldigt märkligt att det fortfarande skrivs 32-bits program, hur många sitter på en gammal Pentium 4 idag som var de sista 32-bits processerna? Är det föråldrade utvecklingsmiljöer kanske?
Danjel wrote:Ah, det var Drizzle som var iklickat. Då var det ju enkelt åtgärdat. :) Testade att stacka en ocroppad bild av M13 nu. Vignettingen blev ju rätt tydlig nu när det är utan crop. Åtgärdas med Flat frames gissar jag. Hög tid att lära mig det nu känner jag. :)

Vinjettering åtgärdas med flats om den inte är allt för kraftig.

8 GB Ram ska räcka hyfsat bra, det har hänt att jag kör slut på mina 8 GB DDR2 minnen när jag stackar planetfilm, ibland har jag två instanser igång för att snabbt få två jämförande resultat men det brukar sluta i att ramminnet tar slut. Har jag tur så klarar jag mig, det beror lite på hur stor ROI-ruta jag använt bland annat eller om jag glömt att köra filmen i Castrator. För övrigt så rekommenderar jag överklockning av processorn, själv har jag skrämt upp min Xeon X5470 från 3,33 GHz till 3,76 GHz utan att öka matningsspänningen till CPUn...! Ligger på drygt 5500 poäng i passmark. Jag har köpt en annan, större och bättre kylare för att kunna klocka den ännu mer. Sen är det till stor fördel att ha en ren 64-bits installation av Win 7 eller nyare (om man trivs med det nyare gui:t). Då frigör man mycket minne redan från början.

4 GB ram låter som en gammal Core 2 Duo år 2007-2008? Det kan bli väldigt kärvt om man vill ha stackprogram, photoshop och maxim dl igång samtidigt alla med flera öppnade bilder. Som jag även påpekat så är det varje 32-bits instans som kan ta upp 4 GB RAM och det innebär att det inte är några problem att köra slut på mer än 4 GB RAM även om man bara kör 32-bits instanser. Ramminne är dessutom billigt på ebay :good:

När jag byggde min Core 2 Quad burk (senare modifierad till Xeon för bland annat ökad planetstackningsprestanda) år 2008 så tyckte jag att 8 GB var lagom, med det var 7 år sedan 8)

Skulle man bygga sig en dator idag så är det minst 16 GB som gäller anser jag, speciellt stora moduler med de nya DDR4 minnena. Dock är de fortfarande dyra men avvaktar man lite så kommer priserna att sjunka. Då kan man köpa sig ännu mer minne redan från grunden. :good:
Tänk oxå på att både broadwell och skylake processorer kommer snart om man vill ha en snabb burk att jobba med och jag tror att DDR4 minnen kommer sjunka i pris efter när de har släppts. Tror det bara är Haswell-E som stödjer DDR4 i dagsläget.

Datorer är för övrigt en kul hobby det oxå :good:
Jag brukar regelbundet titta på nyheterna på Sweclockers för att försöka hänga med vad som finns idag när det gäller hårdvaran.
http://www.sweclockers.com
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Krav på RAM

Post by Frost »

va bra att det löste sig jag misstänkte att det var drizzle du hade klickat i men man vet aldrig vad som kan gå fel. angående flats så måste du nog ta några för att motverka vinjeteringen och undrar du över hur dom ska tas så kan du fråga det i den här tråden så hjälper vi dig gärna då så behöver du inte starta en ny tråd heller :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80