Filter för Venusfotografering

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Filter för Venusfotografering

Post by stoffe »

Jag har sett att flera här på forumet gett sig på att fotografera molnbanden på Venus. Jag har själv varit väldigt sugen på prova på denna typ av fotografering, jag saknade dock rätt sorts filter. En snabb koll på de astrorelaterade nätbutikerna visade att det fanns ett speciellt filter avsett för detta, Baader UVenus. Det var bara ett problem med det och det var den höga prislappen på ca 1800 kr på billigaste stället. Jag spanade runt länge innan jag hittade en ersättare som passade min plånbok, jag har nu i skrivande stund precis skruvat ihop ett Wratten 47 med ett BG39 (Thorlabs) med lite specialtillverkade distanser som jag fick klippa ut lite provisoriskt ur en plastförpackning. Det jag har kvar är att montera det i mitt filterhjul, om det får plats. Det blev kanske lite högt eftersom jag inte kunde skruva in muttern helt. Totalkostnaden blev dryga femhundringen vilket nästan är en fjärdedel av det dyra Baaderfiltret.

Jag bifogar här en bild på min nya filterkombination, nu är det i stort sett bara bra väder som fattas. Idag blåser det kraftigt och regnar. Men det ska bli väldigt intressant att se vad detta kan ge för bilder när vädret tillåter :good:
Attachments
DSC_0152.JPG
DSC_0152.JPG (86.68 KiB) Viewed 2141 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Filter för Venusfotografering

Post by hansg »

Kombintionen borde funka, det man vill undvika är Ir läckage, Thorlab är bra skänkte mig ett 1000nm FEL filter, vet inte riktigt vd FEL står för.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Filter för Venusfotografering

Post by hansg »

Läste någonstans att de äldre UV.pass filtret släpper igenom c:a 65 procent av Uv, men att det kommit ett nytt 2010 som släpper igenom över 90 procent, kan inte hitta vad jag läst det, någon?
Hade tidigare det äldre Baader UV men det läckte också Ir som ett såll blev ofta en svag dubbelbild
EDIT
Hittade det:
http://www.modernastronomy.com/filtersAstrodon.htm