Minska storlek på stjärnor i en kanal

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by kribba »

Försökte ta vara på den fina natten igår. Glömde att blända ner objektivet ett steg ( då det brukar vara ok). Fick rätt ful röd aberration.
Nån som vet nått trick för att minska diametern för stjärnorna i en enskild färgkanal? Pixinsight och/eller Photoshop.
Attachments
stjarnor.jpg
stjarnor.jpg (32.01 KiB) Viewed 4571 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by Tannerswe »

I Photoshop har du under filter ett som heter minimera som gör just det du efterfrågar. Ställ den på rund bara och lämplig pixelstorlek.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by micke187 »

Ett litet tips: Skaffa astronomy action tools till PS. Kostar en slant men väl värt de enligt mig :)
Där finns det många bra verktyg som jag själv använder väldigt flitigt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by kribba »

Tack, ska kolla in era tips!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by magnuslar »

Hej!

I Pixinsight kan du väl göra några olika saker:
Du kan separera kanalerna och använda Morphological Transformation bara på den aktuella.

Eller så kan du göra en Color Mask (ett script) och använda det först och Morphological transformation sen.

Jag har också nån gång gjort Star Mask i två versioner (eller kanske två Range Selection, minns inte riktigt) där den ena gör stoora stjärnor och den andra små. Sen har jag med PixelMath subtraherat den med små från den med stora. Så får jag en mask med "doughnuts", som ger mig möjlighet att bara operera på halos eller alltför stora stjärnor, och med histogrammet minska ner dem, eller med Curves Transformation ta bort färgen från dem åtminstone.

Hoppas det var begripligt det här.

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by kribba »

Hänger med lite iallafall (-: Har hört om Morphological transformation men inte riktigt greppat vad det gör.
Känns som man fortfarande är på nybörjar nivå i Pixinsight efter 10 månader. Inte lättaste programmet att ta till sig.
Men resultaten är ju vida överlägsna DSS även för en relativ nybörjare. Ska plugga på och testa dina förslag, tack!
Använde Tannerswes förslag om att använda "minimera" i PS på M31 bilden jag la upp igår. Enkel och fungerande funktion.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Minska storlek på stjärnor i en kanal

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, PI är inte lätt att ta sig in i. Jag kan starkt rekommendera boken Inside Pixinsight, som har fina beskrivningar av de viktigaste verktygen och bra förslag på arbetsflöden.

Morphological Transformation är jättebra och ganska enkelt. Du gör en Star Mask så inte allting påverkas, och lägger den på din bild. Sen kör du MT med Erosion som operator och leker med lite olika värden. Jag gör det allltid på en lite preview först. Kolla på Youtube, finns med i jättemånga beskrivningar där. (annars ska man nog vara lite försiktig med Youtube generellt - finns en del videos där som beskriver grejer lite märkligt, men håller man sig till sånt som rekommenderas av eller är gjort av gänget bakom PI så är de bra).

Jag skulle gärna visat dig också men har lite för fullt med allt just nu...

Magnus