Aktiva observatörer efterfrågas!

Inom Solsystemssektionen samordnas och utförs svenska observationer av allehanda objekt i solsystemet. De flesta observationer är av kometer, både historiskt och för närvarande. Andra projekt är asteroidockultationer, norrsken och planeter.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Hej.

Vi (Johan Warell och undertecknad) har tillfrågats av IOTA-ES om vi har möjlighet att organisera ett gäng observatörer inför den stundande ockultationen där (87) Sylvia ockulterar 2UCAC 41500286 den 4/2 på bekväm kvällstid. Se tidigare relaterade trådar: viewtopic.php?f=59&t=7002 och http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=7007

Observationer är extremt värdefulla, i denna extremt ovanliga ockultation (se första länken ovan). Där var ett större gäng observatörer involverade i Roma-ockultationen för några år sedan, och hade samma gäng som ett minimum kunnat observera denna också hade det varit fantastiskt, och verkligen uppskattat inte minst av den europeiska delen av IOTA.

Eftersom den involverade stjärnan är förhållandevis ljussvag finns det ett behov av minst ett 8" teleskop för att kunna föja hela ockultationen. Observationer med kamera av något slag är att föredra, men visuell observation fungerar också bra i brist på annat (De gånger jag testat ockultationer har jag bara obsat visuellt, funkar ok och är "godkänt" av IOTA). Generellt är dock att man måste ha koll på exakt tid, antingen som en input (onlay) via GPS i kameran, eller kanske med hjälp av Fröken Ur. Jag återkommer angående tips på metodik i det senare fallet, och tillhandahåller ytterligare tips samt kartor inom kort.


De med tidigare erfarenhet av ockultationer får gärna dela med sig av sina kunskaper för att ytterligare öka på chanserna till ett gott resultat.

Har någon frågor så kan man fråga här i tråden eller i ett PM. Är själv ingen expert, och har bara liten erfarenhet, så är det kluriga frågor så vänder vi oss till de som kan bättre.

Finns det något intresse att hoppa med i en form av "kampanj"?



/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by skafar65 »

Hej

Jag hänger gärna på detta! Det var så spännande förra gången med Roma som ju tyvärr grusades rejält av vädret men nya tag är det som gäller :) Läg gärna upp lite mer information om när var och hur!

Mvh //Micke
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Hej Micke! Lysande! Hoppas på att fler nappar på deras önskemål/förfrågan! När/om vi blivit några stycken (just nu är vi 5-6 stycken som visat intresse) så blir nästa steg att vidarebefordra våra obs.positioner till dem så de kan få en överblick på hur vi är utspridda - och själva ta ställning till vart de vill ta vägen med sin utrustning. Initialt räcker säkert en grov position, och info om utrustning ni använder. För rapportering sedan får det bli en mer detaljerad position (som bara IOTA ser), inget som publiceras här om ni inte vill. Återkommer med frågan sedan för en sammanställning av observatörer.

Återkommer också med mer detaljerad information. För stunden finns väl inte mer än detta: viewtopic.php?f=59&t=7002 De har visat speciellt intresse för Jönköping/Kalmar-trakten. Uppdaterade beräkningar kommer helt säkert från dem.

Hang: Tackar för länkningen på VARF's forum! Farhågan finns ju att det kanske finns en del intressenter som inte är aktiva här! Har ni någon ni vet som inte finns här, informera gärna!


/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by LasseH »

Vi kommer göra ett försök att observera detta från Sandvretens observatorium 30 km V Uppsala.
Mvh,
LasseH
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

Alldeles självklart att man får passa på ifall vädret tillåter. Jag kommer att släpa ut 8-tummaren till ett ställe där jag har fri sikt i den aktuella riktningen.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Peter R »

Hej,

Kan du ge en tolkning till färgerna (om jag har missat) viewtopic.php?f=59&t=7002#p27259 .
Är själv i Stockholm dvs på den övre röda linjen.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

Här är några andra användbara länkar:

http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... 1_MapE.gif
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... ummary.txt
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... inderW.gif
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... nder15.gif
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... inder5.gif
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... inder2.gif
http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... der30m.gif

Det finns en nyare UCAC-katalog än UCAC2 (som ovanstående länkar hänvisar till), nämligen UCAC4 från år 2012. I den katalogen är stjärnans koordinater aningen annorlunda än dem som ges i UCAC2, jag vet inte hur mycket den skillnaden påverkar förutsägelserna. Den ockulterade stjärnans V-magnitud i UCAC4 är 13.044 och B-magnituden är 14.895.

Jag har gjort i ordning ett par kartor med några magnituddata, se nedan.

Mvh
Hans Bengtsson
Sylvia-ockultationen. 150x150 bågminuter.
Sylvia-ockultationen. 150x150 bågminuter.
sylvia_150x150amin.png (71.49 KiB) Viewed 9455 times
Sylvia-ockultationen. 30x30 bågminuter.
Sylvia-ockultationen. 30x30 bågminuter.
sylvia_30x30amin.png (84.36 KiB) Viewed 9455 times
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Vad roligt! Det tycks som om det blir ett bra gäng! Tack Hans för kartor! Här är den förklaring av färgerna som jag tidigare fått av BAA's Tim Haymes:

"Green is the center line for the prediction

The blue lines are the edge of the shadow based on the approximate diameter of the asteroid as projected on the Earth.
Between the thick red lines is 68% (1 sigma) http://www.en.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation chance that event will be seen somewhere ( if there are enough observers !)

Between the 2 sigma (thin red) the chance is 95%. Most keen observers will follow an event when they are in the 2 sigma zone. In many asteroid event, there is an obseved shaddow shift north or south. You will see updates in the "Aditional Event Details" or from the PLANOCULT list. Although the probability is 95% over the 2 sigma area, the change for an observer gets less and less the futher he/she is from the center line"



Som han säger så tenderar ju centrumlinjen att förflyttas norr eller söder om den förutsagda, vilket ju kan betyda att den hamnar var som helst i de södra delarna av Sverige. Han säger ju också att de drivna ockultationsjägarna vill vara inom 2-sigma gränserna, och det borgar ju för att någon - i mån av väder - kommer att kunna rapportera en positiv ockultation. Här får man ju ockå komma i håg att en negativ rapport inom zonerna är precis lika värdefull som en positiv - oavsett hur trist det än känns att inte ha sett ockultationen i fråga.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by bengtr »

Hej !

Jag kommer nog att försöka på denna om det går. Låter ju spännande med två "månar". Jag ligger ochså på 1-sigma. Verkar ju kunna vara ganska lång 1,7 min men ev. månar blir ju kortare. Jag filmade Daphne c:a mag 12 förut med QCAM5 men detta blir 1/2 mag lägre eller mer.

/bengtr
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Hej. Vad bra! Här är länkarna till obsen rörande Daphne som Bengtr kunde rapportera positiv!

Mjukvara, så vitt jag förstått är detta standard för ockultationsjägarna: viewtopic.php?f=36&t=5929&hilit=daphne&start=15#p18650
Bengts positiva ockultation ses här: viewtopic.php?f=36&t=5929&p=18596&hilit=daphne#p18596

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Det finns en nyare UCAC-katalog än UCAC2 (som ovanstående länkar hänvisar till), nämligen UCAC4 från år 2012. I den katalogen är stjärnans koordinater aningen annorlunda än dem som ges i UCAC2, jag vet inte hur mycket den skillnaden påverkar förutsägelserna. Den ockulterade stjärnans V-magnitud i UCAC4 är 13.044 och B-magnituden är 14.895.
Enligt http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... ummary.txt har faktiskt stjärnans koordinater tagits från UCAC4, men tydligen inte magnituden (?)

Data for the target star
------------------------
* name: 2UCAC 41500286
* constellation : Taurus
* J2000 position with proper motion to date of event [h,m,s ; °,',"]
RA: 05 18 09.6626 DE: +27 49 56.530
* position source: mpos:UCAC4 pm:UCAC4
* standard error: RA,DE ["]: ( .043, .047 )
* V mag [mag]: 12.4


APASS ger samma V-magnitud på stjärnan som UCAC4, 13.044, men det beror på att UCAC4 utgår från APASS som magnitudkälla.

Detta medför att ljusstyrkeminskningen blir mindre än vad som tidigare angetts. Asteroidens + stjärnans magnitud minskar från 12.2 till 12.8, dvs bara 0.6 magnituders minskning, inte 1.0. Om Sylvias månar ockulterar stjärnan blir det förstås betydligt större magnitudminskningar.

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Robert »

Jag är nära gröna linjen men vet inte om jag kan fånga den på något bra sätt.
Lång utläsningstid fårn min kamera gör att jag inte kan mäta tider så noga.... Vet inte om man kan fånga den med typ driftscan metod?
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Hej Robert! Jag är helt nollad på kameror och utrustningen kring dessa, men undrar om inte Johan Warell brukar använda sig av driftscan (hur man nu gör detta) när han ger sig på ockultationer. I alla fall har jag fått den uppfattningen. Han vet mer tror jag.

Hittade även denna sida på internet:

http://www.asteroidoccultation.com/obse ... DriftScan/

Verkar innehålla mycket bra?



/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

Timo (och andra):

Det är riktigt att koordinaterna på ockultationssidan tagits från UCAC4. Eftersom varken namn eller magnitud hämtats från UCAC4 så uppmärksammade jag inte att positionen faktiskt har gjort det. Att siffrorna i RA och DE inte riktigt stämmer överens med UCAC4 beror på att hänsyn tagits till egenrörelsen fram till tidpunkten för ockultationen.

Om bara himlen är klar så ska det magnitudmässigt inte vara några problem att se ockultationen med min 8-tummare från ett ljusförorenat Göteborg. Magnitud 13.0 ligger normalt en hygglig bit över gränsmagnituden.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Ja det borde ju vara fullt möjligt att se händelsen i ett 8" teleskop. Jag funderar dock lite på magnitudskillnaden, 0.6 eller 1.0 eller vad det nu månne bli... hur stor är egentligen chansen att uppfatta detta för ett "normaltränat" öga? Jag vet när jag försökte på senaste ockultationen så var det visuellt svårt att avgöra om stjärnan blev ljussvagare eller inte. Man stod där vid okularet och trodde sig se en dipp då och då, men förmodligen var det en inbillning, kanske rentav lite turbulens som dallrade luften.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel