Aktiva observatörer efterfrågas!

Inom Solsystemssektionen samordnas och utförs svenska observationer av allehanda objekt i solsystemet. De flesta observationer är av kometer, både historiskt och för närvarande. Andra projekt är asteroidockultationer, norrsken och planeter.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Om bara himlen är klar så ska det magnitudmässigt inte vara några problem att se ockultationen med min 8-tummare från ett ljusförorenat Göteborg. Magnitud 13.0 ligger normalt en hygglig bit över gränsmagnituden.
Vid de få försök till visuella observationer av asteroidockultationer har jag märkt att uppmärksamheten minskar drastiskt när stjärnan ligger nära gränsmagnituden. Man bör helst kunna se stjärnan kontinuerligt med direkt seende, dvs att man kan stirra rakt på den hela tiden. Den 22 april 2011 försökte jag observera när (78) Diana kunde skymma en 11.9 magnitud stjärna. Solhöjden var -13º (astronomisk skymning) så den 12 mag stjärnan var inte så enkel att se med direkt seende med min 10-tums Dobson. Jag använde mestadels indirekt seende för att kunna följa stjärnan men jag är inte 100% säker på att jag inte missade en eventuell 1-sekunds blink. För att kunna vara helt konfident bör stjärnan vara 2-3 magnituder över gränsmagnituden så att stjärnan syns bekvämt med direkt seende under hela observationsförloppet.

/Timo K
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by skafar65 »

Hej

Som förra gången då det arangerades en sådan här "massobservation" tror jag det är viktigt att det tas fram en förklaring på hur man ska göra som även icke insatta kan följa. Tydlig tid, tydlig avgränsning var man kan observera, stjärkarta och hur man ska dokumentera och eventuellt fotografera och filma.

Någon som har länkarna kvar till Roma sidan där detta stod väldigt bra sammanfattat kanske? Starta en tråd som handlar bara om detta hade nog också varit en bra ide.

Mvh // Micke
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

I det här fallet bör ljusstyrkan vid ockultationen minska från magnitud 12.2 (dvs småplaneten plus stjärnan) till magnitud 12.8 (småplanetens magnitud). Under hyggliga förhållanden bör den dippen inte vara svår att visuellt se med en 8-tummare, magnitud 12.2 brukar i varje fall i mitt teleskop lysa stabilt och bra med direkt seende. Det handlar ju också om en ganska lång ockultation, inte bara något sekundsnabbt skeende. Sedan är förstås själva tidmätningen en hel vetenskap i sig om man ska vara maximalt noggrann ... den saken har jag ingen erfarenhet av.

Stjärnkartor:
Tidigare i tråden har jag lagt in två kartor. Högerklicka, spara till egen dator, skriv ut. Vid behov spegelvänd före utskrift (beroende på utrustning). Några andra stjärnkartor än dessa tror jag inte man behöver.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

skafar65 wrote:Hej

Som förra gången då det arangerades en sådan här "massobservation" tror jag det är viktigt att det tas fram en förklaring på hur man ska göra som även icke insatta kan följa. Tydlig tid, tydlig avgränsning var man kan observera, stjärkarta och hur man ska dokumentera och eventuellt fotografera och filma.

Någon som har länkarna kvar till Roma sidan där detta stod väldigt bra sammanfattat kanske? Starta en tråd som handlar bara om detta hade nog också varit en bra ide.

Mvh // Micke
Hej Micke! Detta är en jättebra idé som jag tänkt på också, och där finns en avsikt att summera hela paketet inom kort. För stunden har jag en del annat att greja med, men målsättningen är en liten "guide" inför detta tillfälle - och jag tror som du säger att den skall vara så grundläggande att även den som aldrig har testat en ockultation tidigare ska kunna följa med.

Jag tror annars det viktigaste fram tills dess, för den som inte testat på detta ännu, är att varje klar kväll kanske öva lite på att med hjälp av Hans kartor hitta stjärnan ifråga.


Detaljerna kring samarbetet vid Roma-ockultationen finns här: http://www.saaf.se/sektioner.php under fliken "asteroidockultationer".

Denna ockultation kommer inte bli helt lätt eftersom den är ljussvag, men det blir ju en god träning, inte minst i att köra vetenskapliga projekt ihop. Det som ev. missas nu får vi ta med oss till nästa gång!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

Som stjärnhoppare tar man vara på de små unika mönster som stjärnorna bildar. Med lite vana blir stjärnhoppning en mycket snabb och säker metod att hitta vilka stjärnor som helst på himlen (om de är tillräckligt ljusa och ligger så man kan se dem, förstås!).

Jag vet inte om det kan vara av allmänt intresse, men i varje fall så tar jag mig friheten att nedan lägga in de tidigare två kartorna för Sylvia-ockultationen – och nu med de mönster som jag kommer att använda mig av ifall det inte blir mulet. Kan kanske vara intressant för visuella observatörer.

Först kommer jag att ställa in sökaren på Beta Tauri, den syns vanligen för blotta ögat även från Göteborg! Därefter tar jag i sökaren ut den räta vinkeln som ses på första kartan och går till stjärnan av magnitud 6.4.

Nu övergår jag till låg förstoring i teleskopet (8 tum) och identifierar den lilla bågen norr om 64-stjärnan samt memorerar vägen till den V-formade figur som ligger alldeles norr om den ockulterade stjärnan. Byte till mellanhög förstoring (jag har zoom-okular så det går snabbt!) och identifikation av den fyrkant där 94-stjärnan ingår.

Sedan gäller hög förstoring. Hållpunkter blir hela tiden V-formationen och nyss nämnda fyrkant. Den ockulterade stjärnans position framgår av den andra, detaljerade kartan.

Man kan göra precis hur man vill för att hitta stjärnan, ovanstående var givetvis bara ett av många alternativ. Viktigast är att man bestämmer sig för en metod så att man hela tiden vet var på kartan man befinner sig när man tittar i okularet. Goto är en annan möjlighet, det kan nog gå nästan lika raskt ifall teleskopet är permanent uppställt.

Edit:

Finns det några prognoser för om Sylvias två små månar Romulus och Remus också kommer att ockultera stjärnan? Jag tror jag nyligen läste något om att sådana förutsägelser gjordes inför en tidigare Sylvia-ockultation.

Edit 2:

Nedan finns länken till den artikel där Pogson redogör för sin upptäckt av Sylvia. Det var tydligen så att John Herschel hade sammanställt en lista över lämpliga asteroidnamn från vilken Pogson valde Sylvia, som var moder till Romulus och Remus. Andra namnvarianter av den mytologiska Sylvia är Silvia, Rhea Silvia, Rea Silvia och Ilia. Man kan lära sig en del om mytologi genom att intressera sig för asteroidockultationer!

http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... ..26..311P


Mvh
Hans Bengtsson
Sylvia-ockultationen. 150x150 bågminuter. Med stödlinjer.
Sylvia-ockultationen. 150x150 bågminuter. Med stödlinjer.
sylvia_150x150amin2.png (115.03 KiB) Viewed 8748 times
Sylvia-ockultationen. 30x30 bågminuter. Med stödlinjer.
Sylvia-ockultationen. 30x30 bågminuter. Med stödlinjer.
sylvia_30x30amin2.png (128.41 KiB) Viewed 8748 times
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by jwarell »

Nedan saxat från planoccult-listan, meddelande från Steve Preston.

Förhoppningsvis kan felet i zonens läge minska till så lite som ett par mil om bra astrometri kan utföras under dygnet innan ockultationen. Förhoppningsvis kan också observationen av Romulus i början av jan användas till en bättre banberäkning så att vi även för denna lilla måne kan positionera oss strategiskt.

Angående visuella obsar av denna ock befarar jag att det blir svårt att se med tillförlitlighet om man inte är bra tränad att notera små magnitudskillnader. Om dessutom ockultationen är långvarig har man ingen fördel av att eventuellt ha fångat inträdet, eftersom det är svårt att vara alert så länge som 100 sek. Betänk också flimrande stjärnbild, svag stjärna. En riktigt mörk himmel skulle jag betrakta som en nödvändighet, liksom det största teleskop man kan få tag på. Minst 30 cm för en medelerfaren observatör plus hög förstoring.

Nu låter jag pessimistisk men man måste vara realistisk också. Enda sättet att i förväg få en uppfattning om ens visuella strategi kommer att funka här är att obsa stjärnan i förväg, jämföra den med en stjärna i fältet ca 1 mag svagare och uppskatta om man kommer kunna registrera denna förändring i ljusstyrka. Fördelen är att händelsen är ögonblicklig.

Nu hoppas jag att alla som har adekvat utrustning och intresse gör ett försök, men detta kan knappast betraktas som en lätt observation med visuella metoder.

Förutsättningarna är definitivt bäst för den som har en ljusstark videokamera eller ccd och utnyttjar driftskanning i det senare fallet. En brännvidd på ca 1 m finkar nog för de flesta och ett 20 cm teleskop är nog ett minimum. Det viktiga är att kunna följa syjätnan under minst 200 sek över fältet så man har tidsmarginal före och efter den beräknade ockultationen. För att fånga satelliterna brhöver man täcka in tid lika länge före och efter ockultationen också. Dvs kortare brännvidd om man utnyttjar samma teleskop.

På den länk som Björn gav innan till SAAFs solystemssektion finns ganska mycket matnyttigt om olika observationsmetoder.

Mvh Johan

***********

The asteroid (87) Sylvia will occult a mag 12.4 star on Feb 4. The current predicted path crosses SW Russia, Eastern Europe and Scandanavia. I would like to encourage observers to try this event if possible. Although the star is dim, this event could be a good opportunity to observe Sylvia and its satellites Romulus and Remus. On Feb 4 Sylvia will be moving very slowly and this slow motion allows the option of using last minute relative astrometry to refine the path prediction. Hugh Harris, USNO, has offered to attempt images of Sylvia for a few days prior to the event. Because we have to wait until both the asteroid and star can be imaged with the same exposure, Hugh will send data to me approximately 36, 24, and 15 hours before the event. I will post updates after each set of data. If the observing goes well the positional uncertainty in Sylvia could drop to only 20km (about 8% of the path width).



In addition to the path of Sylvia I will try to also post paths for Romulus and Remus. I believe that Jerome Berthier is working on a revision to the ephemeris of Romulus using the data from the recent Jan 6 event with Sylvia. We weren’t lucky enough to catch Remus on Jan 6. At an expected diameter of only 7km it is a difficult target. If we achieve 20km uncertainty for the path of Sylvia on Feb 6 that will help but it still won’t be easy.



Clear skies,

Steve



***********
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Hans Bengtsson »

Som tränad variabelobservatör har man säkert en jättefördel när det gäller att uppfatta om denna ockultation äger rum eller inte. Jag planerar att ungefär varannan sekund jämföra objektet (stjärnan+småplaneten) med 128-stjärnan. Så länge objektet är mycket ljusare än stjärnan sker ingen ockultation. När objektet är lika ljussvagt som stjärnan har vi en ockultation. Det låter inte särskilt svårt, en skillnad på 0.6 magnituder är avsevärd och långt utanför felmarginalen eftersom man har oförändrade förhållanden (samma himmel, samma teleskop, samma förstoring, samma observatör). Även om jag bara har 20 cm Newton och en starkt ljusförorenad stadshimmel så är magnitud 12.2 och 12.8 inga problem så länge moln eller dis inte hindrar.

Att bestämma exakta tider är en annan femma. För att göra detta med riktigt bra noggrannhet behövs nog fotografiska metoder.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Fråga: Ni som planerar att använda CCD e.d. för denna ockultation - och har för avsikt att rapportera till IOTA - hur bestämmer ni tiden för händelsen? Antar att man räknar "frames" på något vänster, men hur bestämmer man tiden för den första "plåten"? Frågar i all okunskap!

Håller för övrigt på att fila på en liten guide, då för visuellt bruk. Det blir initialt ca 4 sidor (jmfr IOTAs egna på 373!) som beskriver agerandet från "larmet går" till "avslutad obs". Vidare lIte detaljer kring hur man tar reda på beräknad tidpunkt baserat på kartor och tabeller, samt lite metodik kring tidtagningen under visuell obs. Målgruppen är i första hand de som aldrig tidigare prövat observera en ockultation. Materialet är till en början tänkt att komplettera det som redan finns på SAAFs hemsida - som redan tar upp mångt och mycket ur den foto-tekniska aspekten.

Nu är ju inte denna händelse på något sätt optimal för oss visuella observatörer, men det finns ändå god förhoppning enligt många!

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by bengtr »

Hej !

Det jag gjorde med QCAm5 var att : tiden (från datorn) skrivs ju på varje frame(borde ju inte vara någon större fördröjning). Så det är ju "bara" att se till att datorn är synkad med fröken ur (och/eller internet tidserver typ time.windows.com).

För DSRL(om man sparar på minnes kort) så sparas väl kamerans tid (fördröjning ?). Så då får man synka kameran.

Vet inte hur det funkar med CCD ? Om det sparas kontinuerligt på datorn så blir det blir väl något fildatum dock med fördröjning ??

/bengtr
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by jwarell »

Nu har Steve Preston publicerat zoner för Romulus och Remus, de hamnar båda i norra Sverige. Vi kan förvänta oss yterligare uppdateringar.

http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... _29471.htm

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by Kroppefjäll »

Skulle precis till att klistra in samma information :-). Funderra dock lite på Norra Sverige? Tolkade kartan och det såg ut som om skuggan var lite mer sydlig än för den tidigare för Sylvia själv. Kanske kikar jag på fel ställe!? /Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by jwarell »

Länkar till satellitkartorna finns th om kartan för Europa, kolla där!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by jwarell »

jwarell wrote:Nu har Steve Preston publicerat zoner för Romulus och Remus, de hamnar båda i norra Sverige. Vi kan förvänta oss yterligare uppdateringar.

http://www.asteroidoccultation.com/2013 ... _29471.htm

Mvh Johan

Tar upp den här tråden till synlighet igen - snart är det nämligen måndag och väderprognoserna indikerar att landets norra delar får bäst väder. Därifrån kan man fånga någon av Sylvias pyttesatelliter Romulus eller Remus med lite tur, vilket vore en sensationellt rolig observation! För Sylvias zon över Götaland ser det lite mörkare ut, torrast verkar det bli på östsidan.

För er som söker bra tidstaggning kan jag rekommendera BeeperSync i kombination med en närbelägen primär NTP-server, se följande tråd. Ingen investering eller hårdvarukrångel!

viewtopic.php?t=7088

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by jwarell »

Kroppefjäll wrote:Hej.

Vi (Johan Warell och undertecknad) har tillfrågats av IOTA-ES om vi har möjlighet att organisera ett gäng observatörer inför den stundande ockultationen där (87) Sylvia ockulterar 2UCAC 41500286 den 4/2 på bekväm kvällstid. Se tidigare relaterade trådar: viewtopic.php?f=59&t=7002 och http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=7007

Observationer är extremt värdefulla, i denna extremt ovanliga ockultation (se första länken ovan). Där var ett större gäng observatörer involverade i Roma-ockultationen för några år sedan, och hade samma gäng som ett minimum kunnat observera denna också hade det varit fantastiskt, och verkligen uppskattat inte minst av den europeiska delen av IOTA.

Eftersom den involverade stjärnan är förhållandevis ljussvag finns det ett behov av minst ett 8" teleskop för att kunna föja hela ockultationen. Observationer med kamera av något slag är att föredra, men visuell observation fungerar också bra i brist på annat (De gånger jag testat ockultationer har jag bara obsat visuellt, funkar ok och är "godkänt" av IOTA). Generellt är dock att man måste ha koll på exakt tid, antingen som en input (onlay) via GPS i kameran, eller kanske med hjälp av Fröken Ur. Jag återkommer angående tips på metodik i det senare fallet, och tillhandahåller ytterligare tips samt kartor inom kort.


De med tidigare erfarenhet av ockultationer får gärna dela med sig av sina kunskaper för att ytterligare öka på chanserna till ett gott resultat.

Har någon frågor så kan man fråga här i tråden eller i ett PM. Är själv ingen expert, och har bara liten erfarenhet, så är det kluriga frågor så vänder vi oss till de som kan bättre.

Finns det något intresse att hoppa med i en form av "kampanj"?



/Björn
Trots alla tappra försök och excellent support från bl.a. Eberhard Bredner (som aldrig bilade hit på grund av det osäkra vädret men som hade bestämt möte med Chris Allen och Jörgen Danielsson i Färjestaden), Steve Preston (som gjorde de senaste zonberäkningarna bara timmar före ockultationen) och Hugh harris (som gjorde de sista fotometriska observationerna i morse svensk tid) så ville inte vädergudarna samarbeta.

Det såg lite ljusare ut härifrån timmarna innan ockultationen med tidvis klart, men en liten regnskur skvätte faktiskt ner teleskopet mitt under ockultationen. Ja, så kan det vara. Men det var i alla fall inte flunsan som stoppade observationerna denna gång...

Sylvia blev en stark och tuff inledning på Björn Månsdahls ockultationssektionsledarskap, men nu när ångan är uppe måste ju resten av verksamheten bara gå som på räls!

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Aktiva observatörer efterfrågas!

Post by glappkaeft »

Även i Uppsala satte vädret käpparna i hjulet. Hårda vindbyar, fullständigt mulet och peroidvis ymnigt snöande. Arbetsmetoderna är dock nu utarbetade och testade så vi ser fram emot nästa ockultation.

Finns det några rapporter om lyckade observationer från annat håll? På satellitkartorna så ser det ut som att t.ex. Danmark och Ukraina kan ha haft något bättre väder.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer