Ett fång Öländska kometer!

Inom Solsystemssektionen samordnas och utförs svenska observationer av allehanda objekt i solsystemet. De flesta observationer är av kometer, både historiskt och för närvarande. Andra projekt är asteroidockultationer, norrsken och planeter.
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Ett fång Öländska kometer!

Post by jwarell »

Sagittariusträffen bjöd på klara nätter torsdag och fredag kväll medan onsdagen var mulen. Torsdagen var fuktig och mycket varm vilket gjorde att transparensen var ganska måttlig. Under fredagen torkade det upp och vinden var måttlig till hård men det mojnade snabbt på kvällen, transparensen var mycket god och det var mycket torrare än natten innan.

Jag skattade gränsmagnituden till 6,6 respektive 7,1 mha stjärnor i Lilla björnen, Timo Karhulas SQM-L gav 21,40 respektive 21,55 mag/kvadratbågsek. Observationsplatsen var Eketorps borg.

Vi roade oss kungligt med att bland annat jaga svaga kometer och det blev rekord för oss båda i antal visuellt observerade kometer på så kort tid (sex stycken). 21P var förstås höjdpunkten, den observerades och fotgraferades av många av de ca 20 deltagarna på träffen. Jag observerade med en 25 cm f/5 Skywatcher Newton på EQ-5-montering, Timo med en 30 cm flextube SkyWatcher dob med goto.

Torsdag/fredag 9/10 aug
------------------------------

29P/Schwassmann-Wachmann 1: observerad med x120, mag ca 13,5, diam 0,7', DC 3, mycket ljussvag, sågs med indirekt seende, belägen precis väster om cirkletten i Fiskarna.

37P/Forbes: observerad med Timos 30 cm x215, mycket svag, ingen magnitudskattning gjordes, precis öster om cirkletten i Fiskarna.

21P/Giacobini-Zinner: x40, mag 8,5, diam 5, DC 6, svans 20', observationen stördes något av moln och ljusnande himmel, Cassiopeia.

Fredag/lördag 10/11 aug
-----------------------------

C/2017 M4 (ATLAS): x120, mag 14,2, diam 0,5', svag men väl synlig i södra Herkules.

21P: x40, bättre förhållanden denna natt, mag 8,6, diam 9', svans 30', tjusig!

C/2016 R2 (Johnson): denna komet sjunger på sista versen i södra Stora björnen och observerades flitigt under förra säsongen då den passerade bland annat genom Herkules, 18 graders höjd på skymningsljus nautisk himmel som störde, x120, mag ca 13,0, diam 2', stor och mycket diffus, svår med indirekt seende.

48P/Johnson: x120, ganska ljus komet på låg höjd (10 grader) i Vattumannen, mag 12,2, diam 0,5', DC 3.

66P/du Toit: belägen i Valfisken men vi försökte oss på den lite för sent under ökande gryningsljus och kunde inte se den, andra observatörer skattar den till ca 13,5.

Med 21P som ljusnar stadigt, 38P/Stephan-Oterma som kan nå mag 9 under hösten och 46P/Wirtanen som kan nå mag 3 i december lär det bli en riktigt härlig kometsäsong!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ett fång Öländska kometer!

Post by timokarhula »

Som sagt så utförde jag och Johan Warell en hel del kometobservationer sida vid sida på Sagittariusmötet vid Eketorps borg, Öland. På två nätter obsade vi sex olika kometer visuellt. Tyckte att jag hade sett rekordmånga kometer nu på kort tid men jag hade faktiskt sett lika många kometer på en enda natt en gång tidigare, på morgonen den 8 november 2013.

Vi började med 37P/Forbes (vem minns deras mellolåt från 1977? :D ). Natten mellan tors-fre skattade jag 37P/Forbes som magnitud 12.9, komadiameter 1'.8 och DC=2/ (mycket diffus) med min 12-tums SW och 94x. Forbes var en ny komet för mig.

21P/Giacobini-Zinner var fin. Såg dess svans omedelbart när teleskopet letade upp kometens position. Magnitud 8.2, komadiameter 5' och DC=6/. Svansen uppfattade jag som 17' lång mot PA 245.

Johan hade letat upp 29P/Schwassmann-Wachmann med sin 10-tummare. Eftersom jag inte hade en utskriven karta över kometen kunde jag inte utföra en noggrannare skattning av magnitud mm. Johans värde på mag 13.5 var vettig.

Denna natt visade min SQM-L värdet 21.5 trots att himlen var disig med mycket kraftig extinktion vid horisonten. Nästa natt (fre-lör) skulle bli kanon med egendomligt nog bara något aningen mörkare SQM-L värden (21.57) men himlen var ofantligt mycket mer transparent med en mäktig Vintergata.

Johan hade letat upp C/2017M4 (ATLAS). Den var mycket ljussvag men definitiv. Efter ca 30 sekunders titt i okularet kunde jag skönja dess ljus av 14:e magnituden. C/2017M4 (ATLAS) var en ny komet för mig.

Likaså hade Johan hittat C/2016R2 (PanSTARRS) vid fötterna hos Stora Björnen, mot det ljusa Kalmar-hållet på himlen. Kometen hade jag sett redan i december-februari i vintras.

Trodde inte att jag skulle kunna se 48P/Johnson, 4º SE om Helix-nebulosan i Vattumannen, men det gjorde vi! Trots deklinationen -23º 25' så syntes den 12.6 magnitud kometen som en 1'.3 bred fläck med koncentrationen DC=3. 48P/Johnson blev en ny komet för mig.

Imorse, vid 3-tiden, när gryningen började bli för ljus, tyckte jag mig skymta 66P/du Toit. Det blev bara två högst indirekta glimtar som jag inte kunde upprepa i gryningen så jag fick anse obsen som negativ.

Det var första gången som jag upptäckte för mig nya kometer på en stjärnträff och nu såg jag inte mindre än tre nya kometer som jag aldrig sett förut!

/Timo K