500 kometobservationer!

Inom Solsystemssektionen samordnas och utförs svenska observationer av allehanda objekt i solsystemet. De flesta observationer är av kometer, både historiskt och för närvarande. Andra projekt är asteroidockultationer, norrsken och planeter.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 500 kometobservationer!

Post by Peter R »

Grattis Johan till en imponerande samling och bedrift.
Jag vet inte ens hur många jag har observerat men inte är det många.
En av mina första var komet Kohotek 1973 som så ofta var väldigt medialt upphaussad och därför kanske floppade. Jag bodde i Paris, hade tagit ut mitt 114/900 Newtonteleskop och lyckades se den lite ljussvaga fläcken. Då kom det fram en väldigt gammal man och berättade om sina minnen av att ha observerat Halleys komet 1910.
Jag var förväntansfull när Halley återvände 1986 men det blev samma sak igen att den inte levde upp till de högt ställda förväntningarna.
Men jag lyckades ändå ta en bild på den ljussvaga kometen som jag hoppas fortfarande ha kvar i någon gömma :D

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 500 kometobservationer!

Post by ThomasK »

timokarhula wrote: Jag undrar nu vilka av er som såg Halleys komet? Såg någon av er den för blotta ögat från Sverige? Eller en svans härifrån? Det gjorde inte jag men jag var en relativ nybörjare då. :) Från sydligare nejder blev ju 1P/Halley ganska maffig men långt ifrån komet Hyakutakes och Hale-Bopps framträdanden 1996-1997.

/Timo K
Jag höll inte på med astronomi så aktivt då, så jag har inga noterinagar om datum eller andra uppgifter. Men jag minns att jag såg en karta i en dagstidning som jag gick efter och lyckades se den med familjens 8x40 kikare. Vad jag minns var det en dimmig fläck ungefär som Andromedagalaxen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 500 kometobservationer!

Post by Hans Bengtsson »

Halleys komet följde på ett ungefär prognoserna. Det var uppenbart långt i förväg att den inte skulle bli särskilt framträdande från våra breddgrader, och jag minns att jag skrev en artikel i Aurora om just den saken, med innebörden att "många kommer att bli besvikna, men ...".

För egen del såg jag kometen utan problem med en liten fältkikare inne från Göteborg, men den var som väntat inte särskilt imponerande vid den tidpunkten, utan mest en suddig fläck utan konturer. Från sydligare länder blev den ju sedan ett vackert objekt, många åkte till Kanarieöarna för att observera.

Thomas:
Om du såg en Halley-karta i en dagstidning, så kan det möjligen ha varit jag som ritat den kartan ifall tidningen var GP. Är inte säker dock.

mvh
Hans Bengtsson
Astromanio
Posts: 5
Joined: 2018-02-28 15:02:46
spamtest: JA

Re: 500 kometobservationer!

Post by Astromanio »

Grattis till 500
Jag funderar över att börja med att observera.
Hoppas att se många fler observationer från dig
Material för alla byggprojektwww.vvsochbad.se :good: