Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Allmänna diskussioner om SAAF.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by jwarell »

Hur vore det att få tillgång till ett stort och modernt fjärrstyrt teleskop med bästa möjliga instrumentering på en riktigt bra observationsplats med mörk himmel året om? SAAF:s styrelse har beslutat att försöka realisera ett fjärrteleskop för både astrofoto och avancerade observationer. Det ska göras tillgängligt för SAAF:s medlemmar, amatörastronomer och skolelever via hemmadatorn. Vår förhoppning är att detta teleskop kommer att betyda mycket för utvecklingen av svensk amatörastronomi. Nu behöver vi dina synpunkter och kommentarer!

Läs mer om fjärrteleskopet på SAAF:s webbsida.

Lämna gärna dina synpunkter och idéer i denna tråd eller genom e-post till ordforande snabel-a saaf.se.

Johan Warell, ordf. SAAF
Robert Wahlström, SAAF
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Starsoft »

Hej

Låter som ett mycket bra initiativ.

För mig så finns det en enda fråga som är viktigare än de andra tillsammans, placeringen, övriga egenskaper går ju att justera. Den södra stjärnhimlen skulle jag föredra, då når vi objekt som annars inte är möjliga att fota för oss här i norr. Kanarieöarna kan vara en bra kompromiss om det skulle finnas möjligheter att placera teleskopen där.

För övrigt så har jag undersökt en del platser här i kontinentala Europa och kan väl konstatera att gräset inte är så mycket grönare på andra ställen som man skulle kunna tro. Det finns moln och dålig seeing på de flesta civiliserade platser och det är dessutom svårt att hitta relevant och pålitlig information, man vill ju inte placera utrustningen på ett lovande ställe och sedan upptäcka att det gick nästan lika bra att fota hemifrån.

Jag vill minnas att jag läst att det finns proffessionella observatorier som blivit övergivna när anslagen tagit slut, kan det vara något att undersöka?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Hans Bengtsson »

Tanken är förstås väldigt intressant och väl värd att spinna vidare på.

Rent praktiskt tror jag man måste hitta ett ställe där det redan finns teleskop och därmed också finns tekniker som kan lösa de problem som uppstår. Ingen utrustning är så automatisk att den klarar sig någon längre tid utan personal som rent fysiskt är närvarande och kan fixa till saker och ting.

Någon redan existerande teleskoppark i USA?

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Robert »

Tanken är att den skall stå på ett ställe med bredband och personal som ser över och kan serva det vid behov och vi har fått ett bra erbjudande från en välkänd teleskoppark så troligen komemr det stå nära teleskop från iTelescope.
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by staffastro »

Korta synpunkter på ett intressant och lockande förslag, men vem ska betala...

1. Gärna placering i annan öst/väst tidszon (=USA?), så att man även kan observera dagtid.
2. Det är viktigare med stort synfält än stor öppning.
3. Viktigt att användningen inte blir för dyr, hundratals kronor i timmen för mycket! Starta med montering och litet teleskop för att hålla nere kostnaden och se att det fungerar. Man kan göra mycket med detta också, särskilt variabelstudier.
4. Fundera noga på hur användningen ska kvoteras om söktrycket (som väntat) bilr stort. Det får inte bli så att bara den som har råd får all tid.

Staffan Söderhjelm
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Mycket intressant initativ!
Jag har länge funderat på att hyra in mig hos någon av av de "Telescope hosting providers" som finns runt om i världen dock med lite mindre dyr utrustning. Förslagen på montering, optik och kameror nedan är naturligtvis kanon, men kanske lite high-end (Paramount är billigare för liknande specifikation) så man bör nog kolla på den önskade tim kostnaden också.
Lite andra saker nedan som jag tänkte på:

Observatorie plats:
- Bör vara närmare ekvatorn så att även objekt på södra hemisfären kan fotograferas.
- På en plats högt upp med bra meterologiska förutsättnigar (kolla väder historik).
- Bör ha 24/7 övervakning av personer på plats eller minimum möjlighet att få hjälp på plats snabbt skulle detta behövas.
- Bör vara möjlig att nå fysiskt på ett relativ enkelt sätt skulle detta behövas.
- Tidzonen i vilken observatoriet ligger i blir viktig för "live" obervationer och manuell fotografering.

Tekniska krav:
- Bra datakommunikation är ett måste (låg latency, tillräcklig bandbredd samt redundans).
- Redundant dator utrustning som vi kan hantera helt via remote (inkluderar om-installation av Operativsystem, power off/on, BIOS access m.m.).
- Vissa observations siter har specifika krav på utrustningen och tillverkare viket bör kollas. Paramount ME verkar dock vara den montering som flest föredrar.

Finansiering:
- Tror vi kan få en mer klar timkostnad då vi vet finansierings modellen samt utrustningen.
- Ska teleskopet och driftskostnaden finansieras 100% av användarna eller delfinansierar SAAF utrustningen (i så fall hur mycket)?
- Vilken är den beräknade livslängden/avskrivningstiden på observatoriet (hur många år skall vi köra observatoriet)?
- Ska all finansiering ske via en tim kostnad eller ska medlemmar kunna köpa årliga "andelar" av observatoriet som garanterar en viss observations tid?
- Viktigt att ta med alla startup och drift kostnader e.g. hyra, on-site support, försäkring, skatter, frakt, tull, installation, reparationer, uppgraderingar m.m.

En snabb kalkyl baserat på: Investering 600.000 SEK, månads hyra 6000 SEK, användning 200 observations nätter per år med 8 timmar per natt (mycket optimistikt!!) ger:
Vid 5 års användning = 120 SEK per timma.
Vid 10 års användning = 82 SEK per timma.

Två av de mer intressanta siter jag tittade på tigidate finns nedan (jag har priser på dessa).
Astro Camp i Spanien: http://www.astro-camp.com/en
Riverland Dingo Observatory i Australien: http://www.riverdingo.net.au/index.htm

Jag är mycket gärna med hjälper till i projektet samt bidrar med ideer. Jag har viss erfarenhet av astrofoto och fjärrstyrning, men kan bidra med större kunskap inom ICT området (system administration, datakommunikation och säkerhet).

MVH
Claes Martinsson

PS: En tigigare diskussionstråd rörade ämnet (dock mindre ambitiöst) finns sedan tidigare nedan:
viewtopic.php?f=21&t=6317
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by wilt »

Har mejlat synpunkter.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Hans Bengtsson »

Om det går att genom anslag få full ekonomisk täckning för uppförandet av ett sådant observatorium, vilket nog kan vara fullt möjligt och något vi får förutsätta, så är förstås en väldigt viktig fråga hur drift och underhåll ska finansieras. Det gäller ju att projektet inte på sikt underminerar SAAF:s ekonomi. Därför tror jag att man redan innan det äskas anslag bör genomföra någon form av ”marknadsundersökning” bland institutioner och skolor för att se i vilken mån dessa skulle vara intresserade av att använda observatoriet och svara för en del av drift- och underhållskostnaderna.

Även om det för svensk amatörastronomi har ett betydande egenvärde i att ha tillgång till ett eget fjärrstyrt observatorium på en bra plats (det inspirerar!), så måste detta vägas mot andra möjligheter som t.ex. att SAAF sponsrar användandet av redan existerande utrustning som iTel. Det gäller ju att projektet med eget observatorium för SAAF:s del inte blir avsevärt dyrare än vad en sådan sponsring skulle bli.

Under alla omständigheter låter det hela mycket spännande! Och när det gäller placering tror jag mera på en teleskoppark i USA snarare än Spanien eller Australien.

Edit:
Utrustningsmässigt tycker jag förstås att fotometri i standardvåglängder bör ges högsta prioritet. Men sedan vore det förstås ett väldigt bonus med proffsig spektroskopisk utrustning! Kombinationen fotometri + spektroskopi är aldrig fel, snarare tvärtom.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by akjalam2 »

En toppenide!!

Jag håller på ett Svenskt Teleskop med Svensk flagga på :)

Usa eller Spanien vore väl bäst och kanske kan man samarbeta eller få råd av SSON Sierra Stars Obs.

Rich Williams har jag haft en del kontakter med och han verkar vara en eldsjäl.

Om projektet (När ;) ) blir av så tycker jag att SVO kunde samla sig till ett gemensamt program kring spec variabler
och skapa en användare som heter SVO.

Grundskolor och gymnasium kunde få ansöka om tid för deras projekt för att få ut astronomiintresset bland ungdomar.

Att köpa tid av Itelescope killarna tror jag inte blir spec intressant , det kan man jhu redan göra .
Även om vi nu fick till någon subvention via SAAF så tror jag att det självdör då det kommer fler o nya robotteleskop varje dag.

Så en helsvensk pjäs är min toppönskan.

/Pierre
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Tompa »

Detta kan bli riktigt bra. En riktigt bra tub till ett lägre pris än vad som erbjuds i dag hos fjärrteleskopen. Risken är väl att det blir svårt att komma åt tid. Smart idé att SVO går ihop kring ett gemensamt program, speciellt om det blir många intressenter.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by jwarell »

Starsoft wrote:Hej

Låter som ett mycket bra initiativ.

För mig så finns det en enda fråga som är viktigare än de andra tillsammans, placeringen, övriga egenskaper går ju att justera. Den södra stjärnhimlen skulle jag föredra, då når vi objekt som annars inte är möjliga att fota för oss här i norr. Kanarieöarna kan vara en bra kompromiss om det skulle finnas möjligheter att placera teleskopen där.

För övrigt så har jag undersökt en del platser här i kontinentala Europa och kan väl konstatera att gräset inte är så mycket grönare på andra ställen som man skulle kunna tro. Det finns moln och dålig seeing på de flesta civiliserade platser och det är dessutom svårt att hitta relevant och pålitlig information, man vill ju inte placera utrustningen på ett lovande ställe och sedan upptäcka att det gick nästan lika bra att fota hemifrån.

Jag vill minnas att jag läst att det finns proffessionella observatorier som blivit övergivna när anslagen tagit slut, kan det vara något att undersöka?

Anders
Eller vill man kanske kunna nå objekt som man kan studera även från Sverige?

Du har helt rätt, tittar man på medelmolnigheten i Europa ligger som Sverige inte sätskilt dåligt till. Det är främst i Medelhavet, speciellt södra Spanien, där vädret är betydligt bättre.

Att göra något vettigt av gamla professionella teleskop har visat sig vara svårt. Betydligt billigare att köpa nytt än att byta styrsystem och underhålla gamla kupoler. Funkar bara om man har några lösa miljoner och tid på fickan. Vi kan ta Kvistaberg, Saltajöbaden och den gamla ESO-caten som exempel.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by jwarell »

staffastro wrote:Korta synpunkter på ett intressant och lockande förslag, men vem ska betala...

1. Gärna placering i annan öst/väst tidszon (=USA?), så att man även kan observera dagtid.
2. Det är viktigare med stort synfält än stor öppning.
3. Viktigt att användningen inte blir för dyr, hundratals kronor i timmen för mycket! Starta med montering och litet teleskop för att hålla nere kostnaden och se att det fungerar. Man kan göra mycket med detta också, särskilt variabelstudier.
4. Fundera noga på hur användningen ska kvoteras om söktrycket (som väntat) bilr stort. Det får inte bli så att bara den som har råd får all tid.

Staffan Söderhjelm
Vi behöver förstås få fullständiga anslag för att köpa in alla fina prylar. Är det någon som har bra tips på filantroper eller välvilliga företag som gärna skänker en slant?

De flesta har ju tid för tidsfördriv på kvällar. Är det kanske bättre att teleskopet kan realtidskontrolleras då? För skolungdomar är nog kvällstid att föredra. Men den mesta tiden kommer nog teleskopet att styras med scripts enligt en kölista med objektsprio som man kan beställa när som helst.

I bästa fall blir punkt 4 ett "problem" för oss! Vi har många liknande tidsallokeringsfrågor att fundera på. Men sådant löser vi gemensamt!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Starsoft »

Hej
Är det någon som har bra tips på filantroper eller välvilliga företag som gärna skänker en slant?
Om man skulle donera ett paket med utrustning, hur stor del av den tillgängliga tiden skulle man då kunna få tillgång till?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by ThomasK »

Det hela låter ju hur intressant som helst om det kan realiseras.

Kanske ett studiebesök hos gänget som sköter Bradfordteleskopet på Teneriffa skulle vara givande. De har över 10 års erfarenhet av driften av ett fjärrstyrt teleskop med fokus mot skolor och amatörastronomer. Jag tror de är 6 personer inblandade där, tre som jobbar med den utåtriktade verksamheten mot skolor, en som ansvarar för web och administration, en som ansvarar för teleskop med all kringutrustning och en projektledare. De har också nyligen gått över till att ta betalt för sina tjänster.

Som användare av BRT kan jag dra några slutsatser. Snabb och kompetent sevice på plats är mycket viktig. På BRT kan de få hjälp med enklare saker, som att byta en trasig AC-adapter eller glappande kabel, men all mer kvalificerad service måste ske genom att personal reser ner från England. De har 1-2 planerade serviceresor / år. Men vid oplanerade händelser kan det bli långa och irriterande avbrott (som nu när kupolen har fastnat). På BRT har de också länge haft oförklarliga fel på monteringen som orsakar start-trails och att teleskopet pekar vid sidan om målet. Vikten av serviceavtal med snabb på-platsen-service av återförsäljaer eller tillverkare av montering och andra kritiska delar kan inte nog betonas. Om teleskopet ska hysas in i en befintlig teleskop-park antar jag att väderstation, takavrullning och liknande sköts av värden men att denna information måste integreras till vårt system så att teleskopet vet när det kan arbeta. Programmering av styrsytem och web för hantering av alla användare och deras beställningar och färdiga bilder ska nog inte heller underskattas även om man bygger skal runt befintliga system som ACP.
Thomas Karlsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ett fjärrteleskop för svensk amatörastronomi!

Post by Starsoft »

Hej

Jag utvecklar mitt inlägg ovan...
Om man skulle donera ett paket med utrustning, hur stor del av den tillgängliga tiden skulle man då kunna få tillgång till?
Tanken jag fick är att SAAF skaffar plats för ett antal teleskop under ett rulltak, förmodligen en egen byggnad hos någon lämplig värd. Ägare av godkänd utrustning kan sedan få denna placerad hos SAAF teleskophotell, SAAF sköter om utrusning och administration, ägarna av utrustningen får sedan tillgång till den typ 50% av tiden. Jag skulle tro att det vore ganska lätt att få hotellet fullt med kanske 12 teleskop, då skulle SAAF få tillgång till motsvarande 6 teleskop utan att behöva köpa någon utrustning. Kostnaden per timme för de som sedan hyr tid av SAAF skulle därmed kunna bli väldigt låg men ändå ge en bra inkomst till driftkostnaderna.

Själv tycker jag det låter väldigt lockande att kunna placera ett teleskop på ett bra ställe utan att själv behöva genomföra det ganska omfattande projektet att få det på plats och sköta om det, även om jag bara skulle kunna utnyttja det halva tiden.

När det gäller placering så tror jag att La Palma är det bästa valet, USA har sina fördelar men resekostnader och annan logistik skulle bli väldigt mycket dyrare än i Spanien.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb