Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Allmänna diskussioner om SAAF.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by mikaelanderlund »

En riktigt rolig och intressant träff med glada deltagare! Visst blev det ett maraton men vädret var nyckfullt så starten blev lite haltande. Jag körde på till Antares uppgång. Torbjörn var den flitigaste observatören och vann loppet! :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by Torbjörn »

Jag instämmer med Mikael. Det var verkligen en rolig och trevlig träff i Beddingestrand och jag vill speciellt tacka arrangörerna som ordnade denna fina plats att vara på. Fantastisk känsla att stå med teleskopet och spana söderut över Östersjön.

Jag fick bland annat se den finaste vyn av M4 i Skorpionen som jag någonsin sett.

På återseende säger jag!

/Torbjörn :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by Jonas »

Även jag instämmer till fullo!
Det var en mycket fin dag med fina föredrag, härlig stämning och bra planering!
Stort tack till arrangörerna Håkan Barregård och Johan Warell samt Kerstin (?) som såg till att vi hade det bra och ställde upp till hundra procent - och lite till!
Kvällen såg först ut att bli molnig men visade sig senare bli klar och fin. Även om det inte blivit en klar och fin kväll, är jag övertygad att alla medverkande tyckte det var en mycket fin och väl arrangerad träff!
Jag hoppas vi kan ses igen på samma ställe. Det är verkligen trevligt och bra för både observationer och astrofoto!
Återigen, stort tack till er som anordnade denna träff!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by Katarina H »

Resultatlistor (gärna uppdelat på GOTO/ej GOTO)?! Nyfiken!!! Fick vinnaren något? Fick alla deltagare diplom?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by jwarell »

Ja vi kan nu summera den andra sektionsträffen som i fråga om delatagarantal parerade den första i Skara på AstroSweden för ett och ett halvt år sedan. Jag todde inte vi skulle bli riktigt så många på grund av det sydliga läget, så det var en rolig överraskning. Flera nya ansikten och väldigt trevliga möten. Håkan och jag tyckte ni skötte er jättefint (:)) Lokalen var rymlig och mysig aoch hade allt man behöver, inklusive en frikostig observationsplats och ett tillräckligt mörkt läge. En stor eloge till Kerstin som tog hand om kaffe, fika och allt det praktiska!

Programmet var alltför späckat visade det sig, även om det såg bra ut på pappret, så vi fick stryka observatoriebesöken. Härligt och inspirerande att lyssna på föredrag av erfarana medlemmar med mängder av kunskap och historier. Särskilt roligt denna gång var att kunna följa upp meteoritsökningen vid Ivösjön med ett besök av Eric Stempels vid Uppsala universitet, som startat upp Swedish Allsky Meteor Network. Det blev många frågor under föredraget och kanske också ett ytterligare meteorkameror så småningom!

Messierrejset vanns av evighetsmaskinen Torbjörn Holmqvist som efter tre timmars vila skulle bila tillbaka till Stenungsund. Lördagkvällen var mjölkig och fylld med slöjmoln som tunnades ut något under natten, men diset blev kvar. Icke desto mindre gick det bra att observera, särskilt med teleskop, även om himlen för blotta ögat aldrig blev tipptopp. Problemet var väl att vädergudarna hade tröttnat efter tre klara och fina nätter under veckan...

Den största representationen stod Kristianstadklubben för, och flera medlemmar kom från Malmöklubben, medan övriga var lösdrivande SAAF-are från den sydligare delen av landet.

Ser fram emot nästa sektionsträff, var och när nu denna blir. Säkert är dock at det inte blir i Skara eller Beddingestrand, utan på någon ny ort med astronomiskt intresse och med ett nytt gäng lokala förmågor!

Tack till alla som var med denna gång, det var ni som gjorde träffen till ännu ett minne för livet!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by jwarell »

Katarina H wrote:Resultatlistor (gärna uppdelat på GOTO/ej GOTO)?! Nyfiken!!! Fick vinnaren något? Fick alla deltagare diplom?

Katarina
Hej Katarina,

Torbjörn kanske kan dela sin, det var ju bara han som fullföljde. Kolla i Fokus 8 "att observera Messierobjekten" av Anders Wettergren där det finns observationsblanketter.

http://saaf.se/telescopium.php

Angående diplom etc hade vi en diskussion i samband med Mikaels föredrag där han tog upp observationslistor och utmärkelser för att sporra observatörer att fortsätta med sitt intresse och inte sluta så snart de tio bästa himmelsobjekten har betittats. Så det får vi nog fundera vidare på.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by Torbjörn »

Det var verkligen kul att köra ett helt Maraton. Jag hade sällskap av Mikael A tills Skorpionen gick upp och vi stod och betraktade den, och även M11, innan Mikael åkte och jag blev ensam kvar. Jag var nyfiken på att se hur det skulle gå för även om det var horisontdis så lyckades C8:an med GoTo "slå sig igenom" och jag kunde se objekten. Det handlade om att satsa ytterligare ca 2 timmar för att ha gjort mitt första Maraton.

Förhållandena varierade. Exempelvis så syntes M68 rätt svagt, och M83 inte alls, men senare på natten fick jag se de finaste vyer jag någonsin fått av M4, M19 och M62. Speciellt M4. Nu jämför jag i och för sig med att obsa från Bohuslän...

Jag fick stå och vänta in objekten så jag stod och zappade en del på handkontrollen för att se vad som var på gång, och njöt även av naturupplevelsen. Horisontdiset gjorde att himlen rent visuellt var väldigt svårnavigerad nära horisonten. Jag fick som bonus en rätt fin obs av Saturnus som såg fin ut i 85X även om den dallrade en del.

Det sista objektet som jag lyckades med var M2 innan det ljusnade. M2 syntes dock faktiskt ganska bra. Alldeles på slutet så sa handkontrollen att M6 var uppe så jag lät C8:an svänga dit och såg först ingenting men plötsligt kom ett par starka ljus åkande in i synfältet. Det var topplanternorna på ett fartyg! M6 däremot syntes inte till.

Jag skall scanna mitt protokoll och lägga in det här, förhoppningsvis i morgon. Det är en lista som jag satte ihop på egen hand när jag förberedde det här och tiderna är angivna i svensk normaltid.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by Torbjörn »

Här är protokollet från i lördags. Några kommentarer:

- betyder att jag inte kunde se objektet men att GoTo-systemet hade indikerat att objektet var uppe. I fallen med M79, M77 och M74 så var de uppe (väldigt lågt) men dolda av geografin, hus mm.

X betyder att objektet inte var över horisonten och därför hoppades över.

I fallet med M33 så var jag nära att tappa objektet men hittade det vid ett andra försök.

UHC står för att jag använde UHC-filter vid obsen. Transittiderna på protokollet gäller antagligen för 24 mars.

/Torbjörn :)
Beddingestrand_2017.pdf
(367.46 KiB) Downloaded 417 times
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Sektionsträff med Messiermaraton 24-26 mars

Post by mikaelanderlund »

Tänk att du fick så många objekt trots den disiga horisonten :) ! Det var en fantastisk upplevelse när vi såg Antares stiga upp i horisontdiset med alla havsfåglarna kacklande och kvirrande vid strandkanten. Tyvärr var jag tvungen att bryta före gryningen eftersom jag var tvungen att åka till Småland (jobb) tidigt på morgonen.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;