102 mm Maksutov Cassegrain First Light

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

102 mm Maksutov Cassegrain First Light

Post by Torbjörn »

I lördags var det First Light med min nya Skywatcher 102 mm Maksutov Cassegrain. Jag började faktiskt redan i dagsljus med att titta på Månen med rödfilter och några olika okular. Sedan satte jag i binoviewern och två st 25 mm Plösslokular och såg till min stora glädje att hela Månen rymdes i synfältet.

Jag satt och kollade en stund innan jag la ner det för att fortsätta senare på kvällen när det började bli någorlunda mörkt. Jag tittade då framför allt på Månen i olika förstoringar och var mycket nöjd med resultatet. Jag tittade även på Mars och Saturnus men seeingen var inget vidare så jag såg inte många drag på Mars och Saturnus var finast med max ca 108 X förstoring.

När jag tittade på Vega med drygt 200 X var diffraktionsringarna något tydligare under stjärnan än över men det kan vara svårt att bedöma när seeingen är dålig.

Min setup med ett Vixen Porta stativ är extremt mobil och snabb att sätta upp och 102 mm är trots allt skapligt stort, jag får ju dock tänka på att det inte är min Celestron C8 när jag drar på förstoring. Jag använde som mest ett 6 mm okular på månen (216 X) vilket kanske var i häftigaste laget med tanke på seeingen.

På den bifogade bilden så står den framför huset på min vanliga observationsplats med binoviewern isatt. Jag får säga att hela Mak-konstruktionen med visual back mm känns väldigt stabil och glappfri. Att få så pass låg förstoring med binoviewer är ett jättelyft, det är ju något som många strävar mot! Jag har dessutom bytt ut original slowmotionhandtagen mot ett par andra som jag har skruvat fast, de hörde egentligen till mitt EQ 3-2 stativ vilket jag också använde igår men eftersom jag har satt motorer på det så använder jag inte handtagen där.

Att skruva för hand är lite ovant för jag har använt motordrivna stativ så mycket men här är det back to basics som gäller för att göra det så snabbt, enkelt och lätt som möjligt samtidigt som det är hyfsat stort. Dessutom så går det att flyga med det, jag testade att plocka av stativhuvudet och stoppa stativet i min stora resväska och väskan med innehåll vägde då 10,6 kg så det finns plats till lite kläder mm också! Tuben åker i så fall tryggt i handbagaget. Dessutom så blir utrustningen väldigt praktisk att bära med sig när man behöver gå en bit för att komma åt att titta på något intressant som t ex Merkurius, Venus eller andra objekt nära horisonten.
/Torbjörn :)
Attachments
Maksutov 102 003.jpg
Maksutov 102 003.jpg (1.81 MiB) Viewed 5817 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 102 mm Maksutov Cassegrain First Light

Post by wilt »

Kul, tack för rapporten!

Bra komplement till din C-8 för resor, smidig förflyttning runt träd och andra lokala störningar, snabba observationspass utan för mycket meckande. Man behöver helt enkelt flera teleskop.

Jag har en 90mm Maksutov-Cassegrain på altaz-montering för just de ändamålen, tillfällen där min 20 cm Newton är för bökig. Det är ett litet teleskop som ändå når ganska långt, den svagaste stjärnan jag sett är 12.4 (stadshimmel men mycket goda förhållanden), rutinmässigt når jag 12.

Skywatchers Maksutovteleskop är väldigt prisvärda.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: 102 mm Maksutov Cassegrain First Light

Post by magnahrl »

Tack för en trevlig "firstlight" rapport och lycka till med teleskopet. Bergsäkert ett perfekt komplement till din C8:a.Vixen Porta är en förfärligt trevlig och kapabel liten montering för små tuber.

Magnus

Return to “Recensioner”