Vixen Polarie Star Tracker

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Vixen Polarie Star Tracker

Post by Morgan »

Då var det dags med en liten recension på Vixen Polarie Star Tracker som är en kameravridare för att följa natthimlen för långtidsexponering med DSLR kamera.


Image
Vixen Polarie Star Tracker levereras i en nätt liten kartong med en medföljande bruksanvisning.


Image
Enheten påminner starkt om en gammal förvuxen kompaktkamera med ”blixtsko” och ”pankakslins”.
På sidan sitter batterihållaren för två stycken AA batterier och en mini USB kontakt för 5 volts DC extern strömmatning.
Till vänster om usb porten sitter en brytare som man ställer in för norra- och södra halvklotet.


Image
Star Tracker monteras direkt på fotostativet och som i mitt fall med snabbfäste(rekommenderas)på kulhuvudet(ingår ej).
Kameravridaren vinklar man i upp till den latitud som motsvarar den position man är på och i nordlig riktning.
Vixen Polarie Star Tracker kan arbeta med vikter upp till 2kg, så en DSLR med en fast glugg upp till 200mm ska utan problem funka.
Jag rekommenderar att man använder sig av kraftiga kulhuvuden för bästa resultat.
De kulhuvud jag använder i testet klarar upp till 20kg(undre) och 12kg(övre) så dom är väl dimensionerad för sitt jobb.


Image
På kameravridaren monterats det övre kulhuvudet (ingår ej) för att kunna vrida kameran dit man önskar fota.
En detalj som är lite märklig är infästningen på kameravridaren har en ¼ kameragänga men de flesta kamerahuvuden har en 3/8 gänga,
så här gäller det att skaka fram en 3/8 till ¼ adapter för att kunna montera ihop enheterna.
Trots den lilla missen med gängan känns Vixen Polarie Star Tracker gedigen och välkonstruerad.


Image
På ovansidan av enheten sitter ratt för att ställa in trackinghatigeht.
De inställningar som finns är följe för Stjärnor, månen, solen samt stjärnfölje i halvfart som är en kompromiss
för att inte få allt för suddig konturer i horisont och ändå få hyfsat runda stjärnor. (max exp.tid på ca 40sek).
Den sista inställningen på ratten är ”förberedelseinställning” där latitudskalan är upplyst.
”Blixtskon” som jag nämnde tidigare och sitter på ovansidan av enheten är till för "Vixen Polar meter"(tillbehör) som ska göra det lättare att polinställa kameravridaren.


Image
På Star Trackerns undre lock sitter ett inbyggt kompass för att lättare ställa in enheten mot norr och polinställningen sköter man med ett enkelt litet titthål på enhetens högra hörn.
Kanske inte det mest exakta sättet, men det fungerar väl med ett vidvikelobjektiv.
Däremot kan det vara svårt att se polstjärnan i det lilla titthålet om man som jag bor i ett starkt ljusförorenat område.


Image
Vill man plåta med teleobjektiv så kan man köpa till en polsökare till kameravridaren för att öka noggrannheten i polinställningen.
Konstruktionen på polsökaren är minst lika bra om inte ännu bättre än Vixen Polarie Star Tracker, så det märks att det handlar om ett Japanskt precisionsföretag.
Nackdelen med det är det höga priset på ca. 2000kr som i stort sett motsvarar halva priset vad VixenPolarie Star Tracker kostar.
Skalan på polsökaren ligger mellan 16 till 08 på morgonen och motsvarar den tid då man kan använda sig av polsökaren.
I underkanten på polsökaren sitter ett vattenpass som hjälper till att håla polsökaren rätt när man polinställer.


Image
För att polinställa med polsökaren tar man bort det övre och undre locket på kameravridaren och skjuter igenom polsökaren i hålet på enheten som håls fast av en magnet.
Sen är det bara att kika i polsökaren och justera in enheten enligt skalan i polsökaren.... d.v.s i teorin, men i praktiken är det inte fullt så lätt.

Att kika en polsökare som inte är upplyst mot en natthimmel är helt hopplöst då man inte kan se skalan i sökaren.
Jag löste problemet det med att lysa med min röda LED på min pannlampa indirekt i överdelen på polsökaren med ena handen och med den andra justera enheten mot polstjärnan.
Ganska bökigt, men tillslut fick jag till en okej inställning.


Image
Testplatsen var på ett hyfsad mörk plats nära Riala mot Norrtälje där jag fick sällskap av P-M Heden som också provade Vixen Polarie för första gången.
(Jag sittandes i förgrunden bredvid Skywatcher Allwiew och P-M Hedén i bakgrunden med Vixen Polarie Star Tracker)


Image
Första bilden ät tagen med Canon 6D, Samyang 14mm f/2,8 ISO3200, som klarar utan problem exponering på 60Sek trots att jag inte lyckades med en perfekt polinstälning.



Image
Även nästa bild funkar bra där objektivet är bytt till Canon 100mm f/2.8L IS USM macro som är nedbländad till 4,5 och med ISO6400 och en exponeringstid på 60sek.
I förstoringen av bilden tycker jag att stjärnorna fortfarande ser bra ut, trots att dom blir lite ”pixlig".

Bilbehandlingen bestod av brusreducering och färgballans i Lightroom.

En annan bild som jag tagit med samma kameravridare men med halv hastighet är den här:
http://spaceweather.com/gallery/full_im ... 893815.jpg

Efter att testat kameravridaren en tag så börjar enheten att indikera att batteriet börjar ta slut.
I specifikationen står det att dom ska räcka upp till 2 timme, men för mig klarar batterierna 1 timme,
så ska man använda enheten en längre stund gäller det att ta med extra batterier eller skaffa sig ett externt 5V batteri.

Alternativ montering till Vixen Polarie Star Tracker är AstroTrac(som jag ej har provat) som klarar större last och längre exponeringstider med hjälp av autoguider.
I gengäld är Vixen Polarie smidigare och lättare att ta med sig och räcker gott och väl till för widefield fotografering samt halvfarts följe för plåta stjärnhimmel med landskap.

Mitt totalintryck av Vixen Polarie Star Tracker är att den är fantastisk smidig och lätt att ta med sig ut i skogen eller på resor.
Den är lätt att rigga upp och hantera förutom om man har en polsökare som är lite bökig att använda.
Den följet himlavalvet väl och klarar galant exponeringar på minst 60 sekunder och objektiv upp till 200mm.

Bristerna jag kan komma på är ¼ gänga till kulleds kopplingen där de flesta kulleder har 3/8.
Kort batteritid samt lite svårhanterligt och dyr polsökare (tillbehör).

Trots några små missar så tycker jag att Vixen Polarie Star Tracker fyller sitt syfte bra och är väl värd sina pengar för den som vill fota ”widefield”.
// Morgan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vixen Polarie Star Tracker

Post by Jonas »

Tack för fin recension Morgan.
Förstår jag dig rätt att polvridare + polsökare kostar ca. 6000:-?

Jag har ju själv en AstroTrac och tycker den är fantastisk men den tar lite mer plats som du påpekar. Dock går hela utrustningen (utm stativ) in i en normalstor aluminiumväska.
En av de bästa detaljerna med AstroTracen är polsökaren som man ställer in på tre olika stjärnos så att man verkligen vet att man har rätt polinställning. Är Vixensökaren likadan?

Ett litet fel insmög sig i texten angående AtroTrac:en. Man behöver inte använda autoguider för att ta långtidsexponeringar. Faktiskt har jag aldrig använt denna funktion men ändå tagit upp till 5 minuter långa exponeringar med 60D och 200 mm tele.
De flesta gngerna nöjer jag mig dock med 3-4 minuter långa exponeringar men tar flera i följd.

Jag tror att det är två vettiga system som kompletterar varandra. På en semesterresa tar Vixen-trackern inte större plats än en större tvålkopp så den inkräktar inte alls. AstroTrac:en tar ju lite mer plats men båda behöver kraftiga stativ och stativhuvuden.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Vixen Polarie Star Tracker

Post by Rommen »

Skitbra recension. Har själv en sådan fast utan Polsökaren.
Jag monterade en 5D Mk3 tillsammans med EF 70-200/2.8II L IS USM och starkt kulhuvud på Vixen Polarie. Total belastning på den över 3 kg!
Denna bild är tagen med den utrustning inställd och polinställning endast genom titthålet.
Attachments
2013-03-12 - Orion 32 bits-Redigera-Redigera.jpg
2013-03-12 - Orion 32 bits-Redigera-Redigera.jpg (90.84 KiB) Viewed 8389 times
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vixen Polarie Star Tracker

Post by Morgan »

Jonas wrote:Tack för fin recension Morgan.
Förstår jag dig rätt att polvridare + polsökare kostar ca. 6000:-?
Det stämmer kameravridaren ca 4000kr och polsökaren 2000kr.
Jonas wrote:En av de bästa detaljerna med AstroTracen är polsökaren som man ställer in på tre olika stjärnos så att man verkligen vet att man har rätt polinställning. Är Vixensökaren likadan?
Nej den har en gradering i sökaren som ser ut så här:
Image
Jonas wrote:Ett litet fel insmög sig i texten angående AtroTrac:en. Man behöver inte använda autoguider för att ta långtidsexponeringar. Faktiskt har jag aldrig använt denna funktion men ändå tagit upp till 5 minuter långa exponeringar med 60D och 200 mm tele.
Tack för din info om AstroTrac. Som jag skrev har inte provat AstroTrac så det är bra att du rättar mig där.
Jonas wrote:Jag tror att det är två vettiga system som kompletterar varandra. På en semesterresa tar Vixen-trackern inte större plats än en större tvålkopp så den inkräktar inte alls. AstroTrac:en tar ju lite mer plats men båda behöver kraftiga stativ och stativhuvuden..
Kan inte annant än hålla med dig.
Varför jag tog med AstroTrac var för att visa på ett allternativ och samtidigt beskriva skillnaden mellan enheterna och som du skriver är det två vettiga system.
// Morgan
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: Vixen Polarie Star Tracker

Post by Alai »

Det där lilla stativhuvudet som är fäst mellan kameran och star trackern, vet du vart jag kan köpa ett sånt? För det ingår inte.

Return to “Recensioner”