Ouaha va bra!

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Ouaha va bra!

Post by skafar65 »

I går fick jag förmånen att packa upp och montera en helt ny 12” Meade LX200R. Anledningen till detta var att Christer på Astro Sweden hade vänligheten att låna ut en sådan till mig under tiden jag väntar på min Vixen montering. Bara den delen att öppna något nytt och känna den där speciella doften av ny elektronik får mig att bli på ett mycket bra humör! Jag har även lagt märke till att Meade teleskopen luktar på något speciellt sett. Troligtvis är det väl kugghjulsfettet, i vilket fall som helst så kändes det som man var ”hemma” igen :)

Efter att ha monterat upp stativet och lodat in detta med hjälp av bubblan som sitter på wedgen så fick jag kalla på min grabb Dennis. Att lyfta upp en 12 tummare är mer än vad man klarar av själv. Vilket monster! Väl på plats var det bara att plugga in kablarna, montera på fokuseraren och diagonalen. Den sistnämnda hade verkligen fått en ansiktslyftning om man jämför med den som tillhörde min Meade för fem år sedan. En ordentlig matchande blå två tums diagonal med en kvalité som påminner om Wiliam Optics grejor! Även okularet var av en betydligt högre kvalité. Denna med inbyggd fokuserare.

När allt var på plats gjorde jag en grov inriktning mot Polstjärnan och ställde vinkeln på wedgen på 56 grader och startade upp härligheten. Handenheten gav ifrån sig ett välbekant pip och välkomnade mig till Autostar.
Efter en snabb genomgång av grundinställningarna, teleskopmodell, fokallängd och framför allt polinställning så var det bara att välja Vega från stjärnmenyn. GPS.en fick här efter en otroligt snabb kontakt med sateliterna och upplyste mig om att jag bytt plats sen jag använde teleskopet sist. Efter det så föreslog den Köpenhamn vilket jag alltid har använt och teleskopet ”körde” sen klockrent till Vega! En tanke for här efter snabbt genom min skalle, ”Vad har jag gjort? Hur kunde jag lämna detta?”.

När jag stod där och fokuserade på Vega och bländades av den krispiga syn som teleskopet levererade så slogs jag av en annan sak. Jag hade glömt att montera på sökaren! Teleskopet hade alltså på första försöket träffat rätt på Vega med en fokal längd på 3048mm! Helt fantastiskt! Nu var det bara att montera på denna och ställa hårkorset i centrum på stjärnan. Fokuserare på sökaren hade även den fått sig en uppgradering märkte jag. Meade verkar verkligen ha tänkt på allt.

Här efter snurrade jag bara runt på himmelen lite. Det var ganska mycket moln och jag avslutade kvällen med att kika på fullmånen som fullkomligt bländade mig. Jag ska försöka ta lite bilder med teleskopet någon dag när vädret tillåter.

Sammanfattningsvis så ger jag teleskopet ett mycket högt betyg. Mobiliteten är dock ganska låg. Det är väl det enda negativa jag kan hitta så långt. Återstår att testa guidning och optik när det gäller astrofotografering.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ouaha va bra!

Post by Bengt »

Vilket elakt tilltag av Christer att inleda dig på denna svarta väg igen :D

Skoj ändå för dig att få leka lite med kameran igen väl unt!

Bengt

Return to “Recensioner”