Photographic Atlas of The Stars

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Photographic Atlas of The Stars

Post by Jonas »

Hejsan!

Jag skulle vilja rekommendera en bok som jag köpte i dagarna. Den heter "Photographic Atlas of The Stars" av HJP Arnold. Boken är inte ny och kanske t.o.m. utgången på många håll. Det är en bok med bilder på stjärnhimlen tagna med 35 mm objektiv på ena uppslaget och en kartsida i samma skala på motstående sida. Boken täcker både norra och södra stjärnhimlen.
Till detta finns för varje stjärnbild en lista över olika objekt.

Bilderna är inte oerhört högupplösta utan meningen är att de ska ge en bild av vad det mäskliga ögat kan uppfatta under extremt bra förhållanden. Man ser alltså inte massor av galaxer, stora vackra nebulosor eller fina små planetariska nebulosor utan ett myller av stjärnor med, på sina ställen, små antydningar till nebulositet eller stjärnförtätningar som kan hänföras till olika objekt.
Bilderna liknar mer de bilder som, åtminstone förr, fanns i S&T och Astronomy varje månad och där man noggrannt undersökte om man kunde se de objekt som man visste fanns där. Ni som sett bilderna vet vad jag menar...

Jag kan i vilket fall som helst rekommendera boken. Antingen för att lära sig stjärnhimlen eller som utgångspunkt för studier eller fotografering av intressanta områden.
Boken är inte gjort för utomhusbruk och alltså inte lämplig att ha vid sidan om teleskopet men det anser inte jag gör så mycket.

Negativt: Tja, det skulle i så fall vara att kartsidor och objektlistor kunde varit lite mer utförliga detaljerade men å andra sidan, om man vill veta mer finns det ju alltid ytterligare källor till information på annat håll.

Jag köpte mitt inbundna exemplar begagnat men i gott skick på http://www.amazon.co.uk . Den finns även att få tag på genom http://www.adlibris.se men där är den nästan onödigt dyr tycker jag.

Ni som kommer på månadsmötet nästa Onsdag kan få stifta bekantskap med boken då eftersom jag tar den med mig.

Bästa Hälsningar

Jonas

Return to “Recensioner”