Är Televue bra grejor?

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Är Televue bra grejor?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Anses Televue:s teleskop vara "bra" vilket märke är bäst Televue eller Takahashi. Om man ex. jämför Televue NP101is eller NP127is med Takahashi FSQ 85 eller FSQ 106 vilket av märkena anses bäst.

Dum fråga kanske men är det någon som har lust att kommentera

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Är Televue bra grejor?

Post by Bengt »

Har inte direkt erfarenhet av just de modellerna du nämner men ägt båda märkena . Televue pronto och Takahashi fs 102.

Skulle nog vilja säga båda sorterna är väldigt välbyggda men det är ju två helt olika bränvidder du jämför med vilket gör att det blir svårt att rätt av jämföra alla dessa du nämner.

Mekaniskt tycker jag att Televue är det bästa märket jag ägt till dagens datum. Optiskt är Takashi nog snäppet lite bättre. Fs q 106 är nog toppkandidaten av de du nämner när det gäller optiken. Priset på en ny sådan är också ganska maffigt när man bara får en 4" are för de slantarna.

En tub du inte nämner är sky 90. Bra pris för en så pass bra widefield tub. Har sett många fina bilder med den.


Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Är Televue bra grejor?

Post by Terje »

Jag TROR som bengt sa att optiken i takahashituberna är aningen vassare, någonting i mitt bakhuvud säger att televue var på och pillade på optiken i några av sina tuber för något år eller två sedan för att uppdatera dom, men om detta stämmer och isåfall vilka modeller har jag ingen aning om.

Return to “Recensioner”