Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Skriv recensioner om Teleskop, kameror, montering eller annan utrustning
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Robert Habolin »

Starfish tyckte jag borde göra en review på motorfokusen så here it goes...

5/5.

Grymt jäkla bra.

the end.


Skämt åsido, otroligt stabil montering. Väldigt tajta steps, kan steppa 100-200 steps och märker knappt skillnad på fokus, så otroligt finkänslig.
Den fäster runt Fine-focus ratten istället för den större så högre precision där oxo.

Jag gjorde en V-curve i Focusmax och fick direkt perfekt kurva ner på den sjätte decimalen. Första fokus satt oxo perfekt.
Bilden nedan är en helt okalibrerad 5min sub på M45. Som ni ser på star spikes så är det noll separation, och tajta hela vägen ut så perfekt fokus med andra ord. ( och hyfsad kollimering som jag gjorde med en hemgjord cheshire! )

Kan varmt rekommenderas då den inte är så dyr heller! 367EUR på Teleskop-express. Eller allt är ju relativt.. men för att vara high end utrustning så helt klart prisvärd.
M45-0001L.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Martin F »

Hmm, intressant. Autofokus vore ju det ultimata. Vilka typer av teleskop fungerar den på?
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Starfish »

Robert Habolin wrote:Starfish tyckte jag borde göra en review på motorfokusen så here it goes...

5/5.

Grymt jäkla bra.

the end.


Skämt åsido, otroligt stabil montering. Väldigt tajta steps, kan steppa 100-200 steps och märker knappt skillnad på fokus, så otroligt finkänslig.
Den fäster runt Fine-focus ratten istället för den större så högre precision där oxo.

Jag gjorde en V-curve i Focusmax och fick direkt perfekt kurva ner på den sjätte decimalen. Första fokus satt oxo perfekt.
Bilden nedan är en helt okalibrerad 5min sub på M45. Som ni ser på star spikes så är det noll separation, och tajta hela vägen ut så perfekt fokus med andra ord. ( och hyfsad kollimering som jag gjorde med en hemgjord cheshire! )

Kan varmt rekommenderas då den inte är så dyr heller! 367EUR på Teleskop-express. Eller allt är ju relativt.. men för att vara high end utrustning så helt klart prisvärd.
M45-0001L.jpg
Trevligt blir nog en sån om något år när jag uppgraderar mitt teleskop :D men kostar den mindre på deras egna hemsida som ligger på 354 euro eller är det dyra frakt kostnader från italien eller?
Martin F wrote:Hmm, intressant. Autofokus vore ju det ultimata. Vilka typer av teleskop fungerar den på?
Tror den funkar på alla fokuserare som har finefocus eller? "Compatible with most focusers, install it in place of the micrometer knob"
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Corpze »

Hur är backlash samt vridmoment? Borde inte vara några problem i och med att den driver finjusteringen antar jag.

Kör du ascom mot den? Hur upplevs isåfall drivrutiner och programvara?

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Robert Habolin »

det är typ noll backlash. Stannar och vänder på samma step.

får med ASCOM drivisar. Och den egna programvaran är kanon. enkelt som tusan att kalibrera. Sen kör jag fokusmax.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Corpze »

Det låter bra. Har själv sneglat på Prima’s prylar... verkar gedigna och snygga.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Primalucelab Sesto senso motorfokus review

Post by Datarolf »

Tänkte lyfta upp denna tråd eftersom jag just installerat och provat senaste versionen av fokusmotorn Sesto Senso 2 på min 107mm APO från TS Optics.

https://www.primalucelab.com/astronomy/focusers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är bara att instämma i de tidigare omdömena:

* Gediget byggd i metall
* Fiffig mekanisk konstruktion som fäster runt själva fokuseraren och verkar på mikrostegsvredet. Mycket bättre än andra lösningar från t ex USB Focus som jag provat tidigare.
* Stark stegmotor med extremt små steg möjliga, klarar stora vikter (kameror på flera kg) utan någon backlash
* Möjligt att göra snabba rörelser med fokuseraren likaväl som extrema precisionsinställningar
* Drivrutinen och den egna programvaran från Primalucelab fungerade omedelbart efter installation och har ett tydligt och lättanvänt användargränssnitt. (Jag körde på min Windows PC men det verkade finnas med program för MacOS också).
* Medföljande ASCOM-drivrutin fungerade omedelbart och som den ska med mitt Sequence Generator Pro.

Generellt känns det här som en produkt som är byggd av någon som begriper sig på både mekanik och på hur man konstruerar fungerande programvaror av modernt snitt.

Jag köpte mitt exemplar direkt från Primalucelabs. Priset blev 400 Euro precis, eftersom jag köpte fokuserare + anpassningsadapter till just mitt teleskops fokuserare + temperaturgivare. (Frakt ingick)

Jag har varit ute och kört med den i nollgradigt väder och det gick förstås bra. Jag återkommer om något skulle verka falera efter lite längre tester.

Vänliga hälsningar
Rolf J

Return to “Recensioner”