Kometen Pan-STARRS

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Sv: Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Freddan »

Peter R wrote:
Jag gjorde ett försök ikväll med 10x50 kikare. Jag hittade den lilla smala månskäran men absolut ingen skymt av kometen.
Det var en del små moln i närheten men dom passerade och jag tycker att jag borde sett den om den nu inte var långt under månen ikväll vid 18.30-tiden?
Jag spanade och letade ända tills månen gick ner. Lite besviken men jag hoppas på bra väder imorgon igen.
Hej,
Idag var det helmulet i Stockholm så det blev inga observationer men enligt mitt planetarieprogram skulle du letat till vänster och ovanför Månen och inte nedanför. Men jag antar att du svepte över stora delar av västra himmeln som man brukar göra.
/*Peter R
Ja precis jag letade mest intensivt till vänster om månen men när jag inte hittade den så började jag spana nedanför och ovanför även fast jag kollat på kartor och visste ungefär vart den borde vara. Tyvärr hade jag också en del moln som störde. Det blir ett nytt försök ikväll.
Funderar på om man kanske skulle ta med 8-tummaren också. Det verkar ju inte vara någon wow-upplevelse i kikare direkt. Kan vara intressant att se den på lite närmre håll istället.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by wilt »

Terje wrote: Själv var jag nog egentligen mer imponerad av Hyakutake med dess osanolikt långa svans och har lite svårt att uppbåda detdär stora intresset för "småkometer".
Japp, Hyakutake var en fantastisk upplevelse för blotta ögat, med en svans som sträckte sig mycket långt på himlavalvet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Ett litet axplock kometnostalgi för min del kommer här.

Den första kometen jag säkert vet att jag såg var Bennett, med 4.5-tums Newton. I min variabeljournal från den 24 april 1970 har jag noterat "Underbart objekt vid Cassiopeia:s W", det var enda gången jag skrev in något annat än variabelobservationer där!

Ett annat kometminne är West. Jag gjorde då militärtjänst i Kallinge och var uppe på natten för att ge regelbundna väderrapporter. Himlen var klar, men åt det hållet där West skulle gå upp drog det tyvärr in ett område med cirrusmoln. Jag rapporterade pliktskyldigt 1/8 cirrus. Men det var fel. Det var inga moln utan den mycket breda kometsvansen som hade gått upp, huvudet syntes ännu inte ...

Hyakutake: Mest spektakulär av alla! När jag kom hem från jobbet såg jag mellan gatlyktorna ett långt konstigt band över himlen. Det var först när jag dragit mig bort från ljuset en smula som jag insåg att det faktiskt VAR en kometsvans jag såg.

Hale-Bopp: Såg den första gången en mycket tidig morgon, strax utanför mitt jobb. Kastade en hastig blick uppåt och tänkte att ungefär åt det hållet kommer snart en komet att synas. Varpå jag omedelbart insåg att där fanns den ju, ljus och fin, utan någon kikare! Sedan hängde den på himlen under så lång tid att man nästan blev blasé. I teleskopet såg man en mycket intrikat spiralliknande struktur i komethuvudet, beroende på att kometen i omgångar kastade ut materie.

Holmes: Såg inte ut som en komet utan mera som en klotformig stjärnhop. För blotta ögat närmast som en nova. Raka motsatsen till Hyakutake i utseende. Ett märkligt objekt.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robin Andersson »

Det låter som flera fantastiska blickar Hans! Då kanske jag inte borde tappa hoppet för spektakulära kometer i framtiden genom att döma de utifrån kometen som är vid oss nu. Förresten denna kometen är den liten i storlek i förhållande till andra kometer? Då menar jag inte den skenbara storleken utan den storlek (man kanske har mätt/uppskattat).

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag kan inte minnas att jag sett någon uppgift på hur stor diameter den fasta kärnan hos PanSTARRS har, man vet nog inte det så säkert, skulle gissa på 10-20 km. Kommer nog data om detta så småningom. Hale-Bopp var en mycket stor komet, diameter ca 60 km, medan Hyakutake var mycket liten (men närbelägen!), diameter ca 2 km. Halley är ca 10 km i diameter (den är avlång) och Holmes tror jag man uppskattade till 4 km.

Det går nog att googla fram mera exakta data än vad jag gett ovan.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Starsoft »

Hej

Gjorde ett seriöst försök med kikare alldeles nyss under bra förhållanden, inte ett spår av den, såg naturligtvis månen men också stjärnan gamma i Pegasus relativt lätt, verkar vara en ynklig komet ;)

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Från min balkong i Göteborg är den busenkel att se ikväll. Kollade med 12x80 klockan 17:58 UT (18:58 SNT) och såg den omedelbart. Plockade fram teleskopet. Såg den direkt i 5 cm sökare, och i teleskopet (20 cm) är den riktigt fin i alla förstoringar (använder zoom-okular). Syntes även med 10x25 minikikare från Clas Ohlson. För blotta ögat? Nja, möjligen kan den anas? Svanslängden uppskattar jag till 0.3 grader men den kan nog vara mycket större eftersom man bara ser de ljusare delarna mot den rätt ljusa himlen. Uppskattar magnituden till noll, men den är svår att bestämma exakt pga avsaknad av jämförelseobjekt. Ser ut som en klassiskt vacker och fin komet!

Perfekt lucka i molnen mellan månen och horisonten precis där kometen ligger. Jag hade den fortfarande i synfältet när jag började skriva detta.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Tompa »

Positiv observation även från Borlänge! När det blev mörkt nog, strax efter 19 lokal tid, så var den lätt att hitta i 7x50 kikare, även genom 10mm fönsterglas. Vacker att skåda! Min magnitudskattning blir av det grövre slaget - svagare än nymånen :D
Bilder kommer senare...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Vad som överraskade mig en smula var hur distinkt kometen såg ut. Inte alls någon suddig oformlig ljusfläck utan den hade en väl avgränsad koma och en vacker tydlig svans. Troligen kan den ses för blotta ögat redan i morgon kväll, för den som har klar himmel.

Jag tycker att kometen hittills har utvecklats på ett mycket positivt sätt!

mvh
Hans Bengtsson
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Freddan »

Idag fick jag den! Såg den först vid 18.30 i kikaren men då var det nog mest tur att jag hittade den. Den var mycket svår i solnedgången trots 10x50 kikare.
Vid 19.15 när kometen precis skulle gå ner bakom träden i horisonten så var den enkel att se i kikaren men otroligt svår för blotta ögat. Jag tror att jag anade den två-tre gånger men det kan ha varit min vilja som stoppade dit den också. :-) Och då visste jag ändå exakt var den var. Med lite lägre horisont kunde det kanske ha gått. Blir spännande att se hur den beter sig senare i veckan.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Kroppefjäll »

... och så även från Dalsland! Med 7 x 50, absolut inga problem. Siktades första gången 18.10UT, försvann mystiskt 18.28UT, förmodligen bakom något för mig osynligt moln. Försökte se den med blotta ögat men det gick inte. Tycker ändå att det var mycket fin komet i fältkikaren, med tydlig svans. Gjorde ett snabbt försök att uppskatta svanslängden, men det var svårt i synfältet på 6.6º. Ser fram emot att få följa denna ett tag framöver.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

...och så även från Västerås. Hittade komet C/2011L4 Pan-STARRS först med handhållna 20x80-kikare klockan 18:32 (17:32 UT). Koman var som en suddig Merkurius och lyste med gult sken. Det stack upp en ljussvagare svans mot "klockan 10", ca en halv måndiameter (ca 15') lång och den övre delen tycktes något längre. Klockan 18:37 fann jag kometen med 7x50-kikare. Ljusstyrkan var lite svårbedömd då inga lämpliga jämförelsestjärnor fanns i närheten. Skulle tippa på magnitud ca +1.0. Följde kometen till klockan 19:04 då det kom ett knappt 20-tal pigga pensionärer till Åkesta observatorium och skulle se på den fina stjärnhimlen. Tyvärr fick de ingen skymt av Pan-STARRS ikväll. Kunde ej se kometen för blotta ögat men jag hade å andra sidan ej med mina observatörsglasögon. (Skickar denna post från Åkesta observatorium som nu fått bredband)

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Såg månen genom ett svagt snöfall så det var ingen ide att leta efter kometen ikväll..
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Jonas »

Härligt att se alla bilder och läsa att kometen nu kan ses visuellt!
Här i Skåne har det tyvärr snöat hela kvällen så det är de enda kometliknande föremål vi sett här - åtminstone i NÖ Skåne! Är det lika illa i övriga Skåne?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by wilt »

Det är mulet i Lund.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Nyheter”