Kometen Pan-STARRS

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Kroppefjäll »

Tjena. Om prognoserna håller så bör den väl vara synlig för en vanlig 7 x 50 till omkring första veckan i maj, kanske t.o.m mitten av maj, men då är den så svag och stjärnlik att den förmodligen inte ger någon större behållning.

Jag fick inte ut några värden från MPC, utan hittade på denna: http://dcford.org.uk/cometephem.php

Hur söker ni på IAU's MPC? Med vilket namn?


Edit: Hittade den nu, sökte även tidigare på C/2011 L4 men då fanns den inte... konstigt.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Man söker på:
C/2011 L4

Exakt så, med mellanslaget på rätt plats. Om man vill få azimuten beräknad på "normalt" sätt, med väst som 270 grader, så måste man ändra kryssningen där.

mvh
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by bjorne »

bjorne wrote:Hur länge kommer att ha en chans att se den med en bra kikare ?
Har nu försökt få en skymt hela veckan, ibland helt klar himmel förutom moln precis över horisonten i väst eller så har det snöat.
Ikväll verkar det rätt lovande ligger dock en del låga molnslöjor just vid horisonten.
Ca 10 sekunder efter jag skrivit detta fick jag ett mail från Intercon Spacetec med den informationen.
Jag fattar inte hur eller varför, det är inget jag känner igen.
Liebe Sternfreunde,

die heiße Phase zum Kometen C/2011 L4 PANSTARRS hat
begonnen. Aktuell ist der Komet nach Sonnenuntergang im
Sternbild Pegasus am Westhorizont zu beobachten. Bei
Sonnenuntergang hat der Komet eine Horizonthöhe von rund
20°. Das Wetter und die Durchsicht muss also mitspielen.

Im Laufe des Aprils verlagert der Komet seine Sichtbarkeit
in den Morgenhimmel. Bei einer immer noch hübschen
Helligkeit wird man ihn bis Ende April mit dem Feldstecher
beobachten können. Das erhoffte ganz große Spektakel
ist PANSTARRS zwar nicht, aber immhin ist es einer der
hellsten Kometen der letzten Jahre. Ab Mitte April ist
der Komet dann sogar zirkumpolar.

Datum RA Dec Mag
10.03.2013 00h 23m 41s -04°11m 55s 0.5
15.03.2013 00h 33m 38s +08°20m 36s 1.1
20.03.2013 00h 35m 20s +18°47m 47s 2.2
25.03.2013 00h 34m 04s +27°21m 09s 3.3
30.03.2013 00h 31m 58s +34°34m 52s 4.1
04.04.2013 00h 29m 41s +40°54m 24s 4.9
09.04.2013 00h 27m 21s +46°36m 21s 5.5
14.04.2013 00h 24m 53s +51°51m 30s 6.1
19.04.2013 00h 22m 00s +56°46m 50s 6.6
24.04.2013 00h 18m 20s +61°26m 51s 7.0
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det absolut enklaste och säkraste sättet är via IAU:s hemsida:

http://www.minorplanetcenter.net/iau/MPEph/MPEph.html

Då kan du få en tabell med exakt de data du behöver, med azimut och altitud beräknade just för din obs-plats. Ett bra tips kan vara att kryssa i möjligheten att exkludera data då kometen ligger under horisonten och då solen ligger över horisonten. Tänk också på det jag i ovanstående inlägg skrev om azimuten.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by MikkoK »

Bah! Åkte till ett ställe 1,5 mil bort med fri sikt mot västra horisonten...men där hade det ju parkerat ett jäkla stråk med moln som till slut till och med dolde månen. Ursäkta mitt ordval men FAN.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

För tredje kvällen i rad kan jag utan större problem i teleskopet följa hur PanSTARRS vandrar ner mot horisonten. Vilken tur med vädret! Fast ikväll finns det lite fler molnslöjor i området, dock lyser kometen tvärs genom dessa. Utseendet snarlikt gårdagens. Men jag tror att min tidigare gissning av den centrala skivans diameter ska reduceras från ca 0.5 till ca 0.3 eller kanske bara 0.2 bågminuter.

Nu får jag ta en ny titt från balkongen!

Edit:
Den titten blev kvällens sista komettitt. Sejouren sträckte sig från klockan 18:13 UT till 18.32 UT då kometen ohjälpligt försvann bakom ett kompakt molntäcke vid horisonten. Men innan dess hade den lyckats lysa igenom till synes svarta moln överraskande effektivt.

Kvällens magnitud får nog bli +1, jag tycker den kanske bleknat en aning jämfört med igår.

Edit 2:
Kunde än en gång konstatera hur mycket tydligare svansens nordliga del kontrasterar mot bakgrunden jämfört med den sydliga delen, där försvinner svansen nästan omärkligt in i himmelsbakgrunden och avgränsningen är där svår att se. Den nordliga delen är också tydligt längre. Kanske handlar det om två olika svansar?

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

Fann komet C/2011L4 (PanSTARRS) ikväll först med blotta ögat kl 19:07. Sedan tittade jag på den för första gången i teleskop. Med min 10-tums GSO Dobson var kometen mycket fin. Använde förstoringar mellan 52x och 156x. Den gula centralkondensationen (cc) var verkligen liten, nästan stjärnlik, 10"-15" i diameter. Kanten var inte helt skarp men cc hade en mycket hög ytljusstyrka, nästan som Merkurius skiva. Hela den gulaktiga svansen fick redigt plats med lägsta förstoringen och den norra delen av den böjda svansen var klart längre än den södra. Hann ej se PanSTARRS så länge innan den försvann bakom några björkar ett par hundra meter bort.

/Timo K
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robin Andersson »

Kul att se att ni har bra väder. Det har jag också men istället har jag granar som täcker kometen i ett par dagar till.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Freddan »

Ikväll såg jag den för blotta ögat och jag hade även med mig en 8-tums reflektor. Kometen gjorde sig väldigt bra i teleskopet.

När jag väntade på att PanSTARRS skulle vandra längre ner mot horisonten så passade jag på att titta lite på månen. Det är fascinerande att se den jordskensbelysta månen ockultera en bakgrundsstjärna. Jag placerade den solbelysta delen av månen utanför synfältet och inväntade ockultationen. Den jordskensbelysta månen ser mystisk och nästan självlysande ut. Att se detta enorma klot närma sig och till slut skymma en stjärna är något speciellt.
Denna lilla händelse passade utmärkt tillsammans med den vackra synen av PanSTARRS mot en relativt mörk himmel. Det blev knappt en timmes observation innan jag åkte hem till värmen igen.

Mikko:
Jag håller tummarna för att du snart lyckas matcha bra väder med barn, sambo osv. :)
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Timaoes »

Jag lyckades sikta kometen i samma glipa som Hans gjorde (UT 18:10-18:30). En stund tidigare såg det riktigt mörkt ut (ja, molnigt alltså) så jag orkade inte släpa ut grejerna. Satte i stället upp refraktorn (120 mm) i vardagsrummet utifall. Observationen gjordes därför mot bättre vetande genom fönstret. Kometen tedde sig idag identisk med hur den framträdde igår. Jag kunde inte se att den hade mattats, snarare tyckte jag att den såg lite ljusare ut. Detta berodde sannolikt på att det stod högre på himlen idag.

Nu har jag också försökt förstå hur jag kunde få svansen till 2 grader igår. Begriper inte riktigt hur det gick till, men på något sätt har jag fipplat med avståndsfunktionen i CdC. Hur som helst, det korrekta värdet för min obs ska vara drygt 10', möjligen 15' vid 92x. Jag borde förstås ha testa med andra förstoringar, men det blev liksom lite bråttom på slutet.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Det blir ingen komet från Göteborg ikväll. Cirrostratusen har kommit in västerifrån. Vacker bisol men den hade jag gärna varit utan...

En purfärsk film från kometens framfart:

http://www.youtube.com/watch?v=reizDW0Y-Rk

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Starsoft »

Hej
En purfärsk film från kometens framfart
När jag tittar på den där videon så tycker jag det ser ut som att det kan finnas en rejäl svans som kanske går att fota längre fram när den står lite längre från solen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

bjorne wrote: Ca 10 sekunder efter jag skrivit detta fick jag ett mail från Intercon Spacetec med den informationen.
Jag fattar inte hur eller varför, det är inget jag känner igen.
Liebe Sternfreunde,

die heiße Phase zum Kometen C/2011 L4 PANSTARRS hat
begonnen. Aktuell ist der Komet nach Sonnenuntergang im
Sternbild Pegasus am Westhorizont zu beobachten. Bei
Sonnenuntergang hat der Komet eine Horizonthöhe von rund
20°. Das Wetter und die Durchsicht muss also mitspielen.
.
.
.
Jag hade fått samma text i min Hotmail märker jag idag. Jag tror att Intercon Spacetec skickade detta mail till alla sina kunder. Konstigt, det måste ha varit flera år sedan som jag var senast i kontakt med dem.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

Jag obsade komet PanSTARRS för fjärde kvällen i rad. Jag skulle visa kometen för VARFs medlemmar ikväll från Åkesta observatorium. Vid solnedgången (kl 17:59) bad jag Celestron-9.25 teleskopet gå till Jupiter och den hamnade nästan mitt i prick. Såg tre månar men den fjärde syntes lite senare när det blivit mörkare för den låg mycket nära en annan måne.

Jag hade noterat PanSTARRS koordinater och bad teleskopet gå dit. Himlen ovanför solen var mycket ljus och jag såg ingenting. Klockan 18:35 syntes dock den gula kometen mot den ljusa himlen. Det enda som syntes var centralkondensationen och den var kusligt lik en blek Merkurius, dvs en liten planetskiva men suddig vid kanterna. Använde förstoringar mellan 62x och 185x. Klockan 18:41 började svansen träda fram. Kunde tyvärr inte se kometfragmentet som Peter Rosén verkar ha fångat på bild. Jag fick syn på komet PanSTARRS med blotta ögat strax innan den försvann bakom en molnbank i väster klockan 19:10. En hel del stjärnor hade tänts och kometen syntes då blekare än t.ex. den 2.1 mag Alfa Andromedae men den låg ju högre upp på himlen än kometen. Hann inte göra en vettig differentiell extinktionsreduktion men magkänslan sa att PanSTARRS var nu av ca +1.5 mag (?).

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Igårkväll fick jag se Kometen med blotta ögat för första gången. Influensan hade hindrat alla tidigare försök och sedan kom mulet väder.

Men igår var det fint lite måne som lyste upp. Tog ett tag innan himmelen mörknade så jag kunde få syn på den i fälykikaren. Hade då gått iväg 200 meter från huset för att få lite mer fri sikt. När jag sedan visste var den var så gick jag hem och kunde då jag visste var den var se den lätt i fältkikaren och även med blotta ögat. En snygg liten svans i fältkikaren. Min fru Katarina såg den med i fältkikaren strax ovanför grannens hustak. En riktigt fin liten komet med tydlig om än kort svans.

Ikväll var jag ute igen på tomten. Vet inte om det var mer månljus men den verkade vara lite svagare. Men högre upp på himmelen. Kul att se hur mycket den har rört sig på ett dygn. Tog några bilder med systemkameran med.

Return to “Nyheter”