Kometen Pan-STARRS

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Kometen Pan-STARRS var som närmast solen igår och stiger högre upp på himmelen för varje kväll som går. Den blir samtidigt också lite ljussvagare. I början av veckan kan den vara svår att hitta då den ligger lågt i skymningeljuset. Men med en fältkikare bör man kunna hitta den ganska lätt senare i veckan.

Image
Karta där man ser kometens bana. Kometen finns Västerut på himmelen lite åt norr.

Den 13:e mars kan nymånen hjälpa till att hitta Kometen Pan-Starrs. Den ligger då under denna.
Image

Läs mer om kometen här:
SAAF: http://saaf.se/panstarrs.php
NAK: http://www.nak.se/Default.aspx?sida=Art ... =125#komet
Populär astronomi: http://www.popast.nu/2013/03/sa-hittar- ... -tips.html





Vi pratade i observatoriet senast att träffas och titta på den tillsamman kanske vid Mjörnvallen i Alingsås. För min del blir det dock inte aktuellt på några dagar då jag har fått influensa med 39+ graders feber.

/Robert
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Kroppefjäll »

Står här på en rastplats i kommunen, men misstänker starkt att jag inte ser tillräckligt långt ner. Var lite osäker på var den undre gränsen i alt låg, solens överkant försvann 16.44UT, ca 15 Minuter innan solnedgång vid horisonten. , ungf. lat/long 58-48/012-15. Det blir till att packa och åka hem igen. Nu vet man ialla fall vilken höjd trädtopparna har.,, :-)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by MikkoK »

Själv hittade jag en bra plats vid en vindkraftspark där jag stod och väntade...och väntade...och väntade. Men nej, tiden sprang iväg så jag försöker imorgon igen. Var mest en impulsgrej att försöka idag, gör ett skarpare test i veckan, kanske den 13de.

...och så körde jag ju givetvis fast med bilen också :(
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by ThomasK »

Jag fick inget napp heller idag. Svepte över horisonten ut över havet med 10x50 kikare mellan 18:40-19:00 medan stjärnorna tändes upp. Mycket rosa/orange vid horisonten så transparensen var nog inte den allra bästa.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Trotsade febern.. Var bara 38.7 igårkväll och gick ut några minuter med fältkikaren och försökte hitta den ifrån tomten. Just åt komethållet har jag låg fri horizont, men jag såg inget.

Barnen var alla fall glada för att springa ute lite och titta på stjärnorna :D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Jonas »

Vi skulle ha en visning vid observatoriet igår kväll så jag var ute lite tidigare för att försöka få en skymt av kometen med min 15x60-kikare men lyckades inte. I mitt fall tror jag största boven var att jag inte hade helt fri horisont. Blir det fint ikväll, blir det nytt försök!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Timaoes »

Jag gick också bet, trots att förhållandena var prefekta med molnfritt ända ner till horisonten. Prövade med både min fältkikare och med 10" dob. Jag har en mycket trafikerad flygkorridor västerut och jag vet inte hur många gånger jag skymtade något kometliknande bara för att konstatera att det var ett flygplan. Nu säger prognosen snö och moln den närmaste dagarna, men fredag ser lovande ut från min horisont.

/Johan
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by bengtr »

Hej !

Jag försökte ochså igår med telezoom 55-250 i läge 100mm. Låg horisont och klart men ingen komet vare sig på bild eller i 10x50 kikaren.

Är den så väldigt liten att det behövs typ 700 mm som Peter hade.

Men man får prova igen de närmase dagarna.

/bengtr
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Jonas »

bengtr wrote:Hej !

Är den så väldigt liten att det behövs typ 700 mm som Peter hade.

/bengtr
Bengt,
Jag tror inte du behöver 700 mm. Senaste bilden från Peter är tagen med 200 mm tele (på 5d) och jag tycker kometen ser ganska stor ut om än svag i förhållande till omgivningsljuset.
Jag planerar själv gå använda bärbar utrustning (kamera + fotostativ) som gör att jag kan hitta en bra horisont utan att släpa på tunga grejer.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Corpze »

Jag körde 300mm på min D80 igår och trots lite dis så syntes den, en liten antydan till svans kom med också!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Jonas »

Hej igen,

Nu måste jag nog korrigera det jag skrev ovan. Jag blev lite lurad av Peters bild och trodde kometen var större än den i verkligheten är. (I eftertankens kranka blekhet borde jag från början förstått att en komet med den storleken skulle troligtvis varit den största vi någonsin sett här).

Nåväl, Peter körde på 200 mm med 5D. Det innebär att man nog kanske ska gå upp ett snäpp i förstoring för att få med lite detaljer.
Antingen kommer jag att använda ett 200 + 1,4x förlängare med en 60D (1,6x brännviddsförlängning med alla objektiv) = (200x1,4)x1,6 ~450 mm brännvidd - eller med 300 mm objektiv: ~670 mm brännvidd.

Alternativet för portabilitet är en naturligtvis kort refraktor. Hmm... nu får jag svårt att bestämma mig. :S

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Freddan »

Jag gjorde ett försök ikväll med 10x50 kikare. Jag hittade den lilla smala månskäran men absolut ingen skymt av kometen.
Det var en del små moln i närheten men dom passerade och jag tycker att jag borde sett den om den nu inte var långt under månen ikväll vid 18.30-tiden?
Jag spanade och letade ända tills månen gick ner. Lite besviken men jag hoppas på bra väder imorgon igen.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Peter R »

Jag gjorde ett försök ikväll med 10x50 kikare. Jag hittade den lilla smala månskäran men absolut ingen skymt av kometen.
Det var en del små moln i närheten men dom passerade och jag tycker att jag borde sett den om den nu inte var långt under månen ikväll vid 18.30-tiden?
Jag spanade och letade ända tills månen gick ner. Lite besviken men jag hoppas på bra väder imorgon igen.
Hej,
Idag var det helmulet i Stockholm så det blev inga observationer men enligt mitt planetarieprogram skulle du letat till vänster och ovanför Månen och inte nedanför. Men jag antar att du svepte över stora delar av västra himmeln som man brukar göra.

Den 10:e var det ganska svårt att fotografera den med en 700mm-refraktor. Den 11:e var det ganska lätt att få med den med en 200mm så jag skulle gissa att från och med imorgon ska den börja synas med i stort sett vilket objektiv som helst.
Men vill man se lite struktur i svansen gäller troligtvis ett långt teleobjektiv eller teleskop ännu ett tag framöver. Trotts att det är en "stor och ljusstark" komet så är den väldigt liten och än så länge tydligen omöjlig att se visuellt.
Med tiden blir jag alltmer imponerad av komet Hale-Bopp från 1997. Så här såg den ut genom min 300mm: http://www.astronet.se/phpBB3/download/file.php?id=885 .

/*Peter R
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Terje »

Peter R wrote:
Jag gjorde ett försök ikväll med 10x50 kikare. Jag hittade den lilla smala månskäran men absolut ingen skymt av kometen.
Med tiden blir jag alltmer imponerad av komet Hale-Bopp från 1997.
/*Peter R
Själv var jag nog egentligen mer imponerad av Hyakutake med dess osanolikt långa svans och har lite svårt att uppbåda detdär stora intresset för "småkometer".
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Du får leta upp ditt foto på Hyakutake Terje...

Return to “Nyheter”