Kometen Pan-STARRS

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robin Andersson »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Vi kan också tänka oss punkterna:
1. Svansens norra begränsningspunkt 0.3 grader från komans centrum.
2. Komans centrum.
3. Svansens södra begränsningspunkt 0.3 grader från komans centrum.
Vinkeln vid komans centrum bedömde jag då som mindre än 50 grader, kanske 35 grader eller så (men jag gjorde ingen egentlig bedömning av denna vinkel räknat i grader).
Om jag förstår rätt så skulle t.ex. denna kometen på bilden nedan

http://myweb.cableone.net/hersh/Assets/ ... kutake.jpg

få en vinkel mindre än 50 grader?

Är inte riktigt med på vad "svanens norra" respektive "södra begränsingspunkt" innebär.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

En komet bildar oftast en vinkel där komans centrum utgör spetsen, och en vinkel har ju ett vinkelvärde som kan anges i grader. Vissa kometer har en trubbig svans (stort vinkelvärde), andra har en smal svans (litet vinkelvärde)

I fallet PanSTARRS tyckte jag att vinkeln som bildas vid komans centrum har värdet ca 50 grader när man betraktar endast komans närområde. Men när man betraktar området (triangeln) som sträcker sig hela vägen så långt man kan följa svansen, då blir vinkeln mindre. Alltså böjer sig svansen inåt, den fortsätter inte hela vägen ut med samma vinkelvärde.

En komet har alltid en viktig isofot, nämligen gränslinjen mellan uppfattbar och icke uppfattbar komet. Om man t.ex. ritar av en komet så finns den linjen alltid med. Helt enkelt kometens totala utsträckning såvitt man kan se den. Och längs denna isofot finns det ju två punkter (t.ex. en nordlig och en sydlig) som ligger på ett givet avstånd från komans centrum. Det var dessa två punkter jag avsåg med "svansens norra och södra begränsningspunkter" på 0.1 resp. 0.3 graders avstånd från komans centrum.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Timaoes »

Då lyckades även jag på tredje försöket plocka kometen. Hade två kikare ute (7x50 och 20x80) liksom mitt 10" dobson. Började leta redan 17:30 UT och svepte över området med alla instrumenten i tur och ordning. Det satt dock långt inne och det tog en timme innan jag hittade den. Fick den med 7x50 kl 18:30 UT. Den var påfallande ljusstark så jag kan inte begripa varför jag inte såg den tidigare. Några magnitudjämförelser vågade jag mig inte på men den borde ligga runt +1 någonstans. Svansen som uppvisade en del detaljer i teleskopet uppskattar jag till 2 grader [edit: räknade uppåt väggarna, ska vara 10']. Kärnan var tydligt gul.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Vad kul att du kunde se så lång svans som 2 grader! Det låter lovande inför fortsättningen. Det är min ljusa stadshimmel som gör att de svagare svanspartierna försvinner mot den upplysta bakgrunden så att jag inte ens kunde se en halv grads svans. Samma fenomen som gör att jag har svårt att se svaga diffusa galaxer från min balkong.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by MikkoK »

Lite off topic, men klickar ni er in på http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/ och sedan på Smålandsnytt 14/3 kl 19.15 (från 10.50 i klippet) så ses några likasinnade från Gislaveds Astronomiska Förening när de igårkväll var ute och spanade.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by jwarell »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Med "bredd vid koman" menar jag att svansen uppfyllde en vinkel av 50 grader räknat nära komans centrum. Ett stycke ut från koman böjde svansen av inåt, så där upptar svansbredden en mindre vinkel än 50 grader, kanske 35 grader eller något sådant. Jag kunde följa den norra svansavgränsningen längre än den södra svansavgränsningen, ungefär 0.4 resp. 0.3 grader.
Kul att så många är ute och spanar. Jag hoppas nu på en komet-revival i det här landet! Tänk om det för varje måttligt ljus komet kunde vara ett tiotal observatörer som rapporterade in obsar. Så var det på 80- och 90-talet och kan nog bli så igen med den här farten!

Väldigt fin observation Hans! Den vinkel som du beskriver brukar traditionellt kalla ÖPPNINGSVINKELN. Detta är vinkelskillnaden mellan svansens sydligaste och nordligaste avgränsning, mätt där svansarna lämnar koman. Längre bort från koman kan speciellt stoftsvansen böja av, vilket den gör i fallet med Pan-STARRS.

I ICQ:s observationsrapport anger man positionsvinkeln för svansens ljusaste centraldel. I den tillhörande beskrivningen kan man sedan beskriva i ord svansens öppningsvinkel eller de extremvärden på vinklarna som "svans-solfjädern" upptog. Ser man flera svansar anger man i rapporten positionsvinkeln för alla.
Hans Bengtsson wrote: Dessa saker kan man mäta mera noggrant på fotografier, men det är ändå kul att göra några visuella bedömningar.
Noggrannheten kan förbättras tiofallt genom att mäta positionsvinklar på foton. Då kan man nå en noggrannhet av en grad. Men det tar längre tid och man måste ha kamera. Så gjorde inte heller de gamla grekerna. Så båda metoderna ska användas, om man kan.
Hans Bengtsson wrote:Edit:
Förresten bedömde jag centralkondensationen till 9, vilket innebär en diskliknande (planetliknande) och inte diffus koma. Det är evigheter sedan jag var kometobservatör men jag hoppas att jag minns definitionen rätt ... får kolla.
Man sätter 0 på en totalt diffus koma utan antydan till centralkondensation och 9 på en i princip stjärnlik koma utan antydan till diffusa kanter. Det senare är förstås ett extremfall som sällan uppträder. De flesta kometobservatörer tolkar dc 9 som en mycket liten skiva, väldefinierad och planetlik. Då hamnar Pan-STARRS någonstans i de övre trakterna på skalan, och får ett lägre dc-värde ju mer av koman som den ljusa himlen tillåter observatören att betrakta.
Hans Bengtsson wrote: Kan också nämna i detta sammanhang att man ibland felaktigt benämner koman för "kärna", men kärnan är en annan sak, nämligen kometens fasta kropp i mitten av koman. Och kärnan är så liten (kanske ett tiotal kilometer) att man inte kan se någon diameter på den med våra teleskop.
mvh
Hans Bengtsson
Det är detta som kallas för CENTRALKONDENSATION. Den kan vara kraftigt gul pga tätt stoft kring den egentliga kärnan och vara tämligen planetlik.

Allt detta och mycket mer kan ni läsa om i FOKUS 2: Att observera kometer eller på Solsystemssektionens sidor för kometer, http://saaf.se/sektioner.php. Där finns även en observationsblankett för teckningar kometen. Ni som inte har Fokus kan skaffa den i SAAF-butiken, ni som är medlemmar ska redan ha fått den! Har den kommit fram?

Observationsblanketten med instruktioner kan laddas ner här: http://saaf.se/SAAF_obsblankett_kometer_eng.pdf
Beskrivning: http://saaf.se/SAAF_obsblankett_kometer ... ivning.pdf

FInns också en enklare guide på nätet för nya kometobservatörer:
http://saaf.se/kometobsenkel.php


Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by jwarell »

Kometen uppenbarade sig igår kväll 14/3 på en lite muddig fuktdisig himmel med både cirrus och stratocumulus runtomkring. Jämfört med 12/3 var den betydligt ljusare vilket tveklöst berodde på något mörkare himmel och större solavstånd. Behövde inte heller 25 cm apertur denna gång. Nu var den en baggis med minsta optiska instrument och jag såg den även för blotta ögat trots en icke-optimal himmel, ca 1910.

Med 11x80 uppskattade jag magnituden till ca 1, dock inga jämförelseobjekt tillgängliga. Såg bara den ljusare delen av svansen som sträckte sig ca 15 bågmin i positionsvinkel ca 50 grader. Kondensationsgrad 8, mycket väl kondenserad. Alla publicerade foton avspeglar kometens utseende i större kikare mycket väl.

Edit: Kometens koma uppskattades till ca 1 bågmin i diameter genom jämförelse med Jupiter.

Nu börjar kometen arta sig och den kanske blir så ljus att också en måttligt engagerad samhällsmedborgare kan få syn på den om några dagar. Vi får hoppas att den "håller"!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Timaoes »

Jag inser nu att jag måste ha mätt svansen alldeles åt skogen. Jag tar därför tillbaka mina 2 grader och återkommer med ett nytt värde när jag gjort om mätningen.

/Johan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Robert »

Tittade lite ifrån tomten igår då jag fortfarande var seg efter influensan samt var själv med 2 småbarn som sprang omkring i trädgården... Såg den inte med blotta ögat men anande den med föltkikare mellan en gatlampa och ett hus... Tog ett foto med teleobjektiv där och den bilden blev som väntat dålig och där syntes kometen på bilden.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Johan K:
Jag tror att du kan ha råkat ut för samma sak som Göran Strand (se annan tråd), nämligen att kometen från din utsiktspunkt kan ha legat bakom någon molnstrimma, och att det var därför det tog så lång tid att hitta den. Jag såg några sådana strimmor ungefär åt komethållet, men hade turen att de inte täckte kometen. Strimmorna låg nästan stilla och såg täta och ogenomskinliga ut, som det ofta blir när man ser molnflak på långt håll och "från sidan". - De två graderna i svanslängd lät väldigt överraskande, och det är bra att du upptäckte att detta behöver ändras.

En sak som kan ge värdefull info är visuella studier i teleskop av komethuvudet. Den delen blir oftast överexponerad på bilder, varför hög förstoring i teleskopet kan avslöja detaljer som inte syns fotografiskt.

Tror att jag aldrig tidigare har sett en komet med så distinkt och helt skivliknande cirkulärt centrum, som en intensivt lysande gul liten planet. Man brukar annars kunna se centrum som en diffus fläck med en centralkondensation i mitten, men här var det som om den diffusa svansen satt direkt fästad på en distinkt skiva. Undrar lite om detta kan ha att göra med den "torrhet" som PA talar om hos denna komet?

En annan sak jag lade märke till var att kometen lyste fullkomligt lugnt och stilla även när den låg mycket nära horisonten. Samma fenomen som gör att planeter pga vinkelutbredningen inte blinkar (scintillerar) lika mycket som stjärnor!

Edit:
Ser på spaceweather.com att Richard Keen skattar magnituden till +0.2. Riktigt så noggrann tycker jag det är svårt att vara, men det stämmer ju väldigt väl med min bedömning magnitud noll (0).

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Timaoes »

Ja, det låter väl som en rimlig tolkning med molnstrimman.

Och din karaktäristik av kometen är identisk med min. Centrum var verkligen cirkulärt i okularet (92x) och påminde om en planet eller kanske en planetarisk nebulosa. Precis som du skriver verkade svansen sitta fäst direkt på denna skiva, utan den vanliga suddiga koman.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Jag försökte se om det gick att uppfatta några schatteringar på själva skivan, som att den blev ljussvagare mot kanterna, men kunde inte se något sådant utan skivan verkade homogent ljus. Dock framstod skivan även vid hög förstoring liten i synfältet och så intensiv att jag egentligen borde testat med månfilter för att minska intensiteten och därmed möjligen haft större chans att se någon heterogenitet (men det kom jag på först i efterhand).

Om jag hade varit dubbelstjärnobservatör och inte variabelobservatör hade jag förstås kunnat ge någon god diameter på skivan, men jag vågar inte göra det. Kan bara säga att den var liten, men ändå så stor att dess karaktär av skiva (och inte punkt) syntes mycket väl redan vid låg förstoring, och sedan allt bättre när man ökade förstoringen. Men OK, någonstans kring en halv bågminut i diameter skulle jag tro om jag inte blir överbevisad om något annat.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

Komet C/2006P1 (McNaught) uppvisade en liknande högintensiv centralkondensation som C/2011L4 (PanSTARRS). Den 13 januari 2007 obsade jag komet McNaught med 25x100 kikare. Skattade då kometens skivformade centralkondensation som ca 30” i diameter, ungefär lika bred som Jupiter var då på morgnarna. Såg en kort, parabolisk, gul, ca 0º.3 lång svans mot ”klockan 11” (PA 50). Komet McNaughts ljusstyrka skattade jag då konservativt till magnitud -4.5! Komet PanSTARRS är med andra ord ganska snarlik i storlek och form som McNaught men ca 100 gånger ljussvagare. PanSTARRS verkar vara, tillsammans med C/2002V1 (NEAT), den tangerat fjärde ljusaste kometen som jag sett på 35 år. Förresten uppvisade komet NEAT den 14 februari 2003 en liknande centralkondensation som PanSTARRS utan en diffus koma.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Ett tips jag menar man kan ge när det gäller denna komet är att använda teleskop om man har något. Många kometer är minst lika praktfulla i bra fältkikare - men PanSTARRS tycker jag gör sig mycket bättre i teleskop, delvis förstås beroende på att svansen inte är längre än att den ryms även i teleskopets synfält, åtminstone om man har låg förstoring. Kometen såg för mig betydligt mera majestätisk ut i 20 cm Newton än i t.ex. 12x80 fältkikare.

mvh
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by bjorne »

Hur länge kommer att ha en chans att se den med en bra kikare ?
Har nu försökt få en skymt hela veckan, ibland helt klar himmel förutom moln precis över horisonten i väst eller så har det snöat.
Ikväll verkar det rätt lovande ligger dock en del låga molnslöjor just vid horisonten.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE