Kometen Pan-STARRS

Nyheter för Alingsås Astronomiklubb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by gost »

Själv sitter jag och läser på om Cloud seeding - http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_seeding
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Jonas »

Ja, det är ju något ryssarna praktiserat i decennier. Kanske det mest berömda exemplet är vid Moskva-OS år?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by MikkoK »

Vad säger ni om kvällen då? Vilken höjd syns kometen på?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Om vi sätter som krav att kometen ska ligga minst 4.5 grader över horisonten samtidigt som solen ligger minst 4.5 grader under horisonten, så får vi för Hillerstorp i Småland (longitud 13.87 E, latitud 57.32 N) nedanstående data den 14 mars när vi kollar läget var 5:e minut. Tänk på att klockslagen är UT. För att få svensk normaltid adderar man 1 timme.

UT = 1735. Kometens azimut = 267. Kometens altitud = 10. Solens altitud = -5.
UT = 1740. Kometens azimut = 268. Kometens altitud = 9. Solens altitud = -6.
UT = 1745. Kometens azimut = 269. Kometens altitud = 9. Solens altitud = -6.
UT = 1750. Kometens azimut = 270. Kometens altitud = 8. Solens altitud = -7.
UT = 1755. Kometens azimut = 271. Kometens altitud = 7. Solens altitud = -8.
UT = 1800. Kometens azimut = 272. Kometens altitud = 7. Solens altitud = -8.
UT = 1805. Kometens azimut = 273. Kometens altitud = 6. Solens altitud = -9.
UT = 1810. Kometens azimut = 274. Kometens altitud = 5. Solens altitud = -10.
UT = 1815. Kometens azimut = 275. Kometens altitud = 5. Solens altitud = -10.

Med andra ord nästan exakt i väster (som är azimut 270 grader) och 5 - 10 grader över horisonten mellan klockan 18:35 och 19:15 svensk normaltid den 14 mars. Om du har bra västhorisont och goda förhållanden i övrigt så kan du förstås följa kometen även när den ligger på lägre altitud än 4.5 grader.

En kompass är bra för att se var på horisonten man har en viss azimut (iPhone har en inbyggd kompass). Ännu mera exakt blir det förstås om man kollat på en karta, då brukar man kunna hitta något bra riktmärke på horisonten med given azimut. För att veta hur mycket en grad motsvarar i kikaren så använder man sig helt enkelt av kikarens synfält som måttstock. För min del vet jag t.ex. att 12x80 har 4.0 grader i synfält (det står på kikaren). Sedan är det bara att stega sig fram på himlen (om man inte ser några stjärnor man kan utgå från).

Å andra sidan:
Från och med nu behöver man nog inte krångla till det hela. Det räcker med att man vet ungefär åt vilket håll man har väster, och sedan titta i en liten fältkikare ett litet stycke över horisonten en stund efter solnedgången! Då kan man inte missa kometen.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Kroppefjäll »

Kikade lite i min mjukvara (som inte visar någon komet) ihop med den av Robert inklistrade bilden i första inlägget här i tråden, och i grova drag ska väl kometen vara strax sydväst om DEL PSC under kvällen, och denna stjärna har härifrån Dalsland en höjd av ca 8º runt klockan 19 (18 UT). Så kanske 6º någonting vid denna tidpunkt?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Det känns tyvärr som om massmedia är lite feltajmade när det gäller kometen. Det har publicerats en hel del bra material, speciellt intervjun med Peter Linde, men nu när kometen börjar bli intressant för "den intresserade allmänheten" så ser man ingenting på Aftonbladets eller Expressens hemsidor. Skulle kanske hjälpa ifall våra astrofotografer sände in sina nytagna bilder (om det inte redan gjorts) till olika redaktioner?

Åsynen av en snygg komet är och har alltid varit en vanlig orsak till att människor, inte minst ungdomar, på allvar blivit intresserade av astronomi. Så det är av stort värde att det skrivs en hel del om kometen även på ställen utanför de vanliga astronomiska kretsarna.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Peter R »

Skulle kanske hjälpa ifall våra astrofotografer sände in sina nytagna bilder (om det inte redan gjorts) till olika redaktioner?
Hej Hans,

Det har skett en stor förändring på tidningsredaktionerna senaste 1-2 år och det verkar inte längre vara fritt fram att ta in bilder som tidigare utan det har blivit mycket mera restriktivt.
Bilderna kommer nästan bara från bildbyråer med vilka de har sammarbetsavtal eller från Nasa som ofta släpper bilderna gratis. Vore det inte för detta senaste faktum så tror jag inte att tidningarna skulle skriva en bråkdel så mycket om astronomi. En publicerad bild betalas ofta bara några hundralappar vilket borde vara kaffepengar för en stor dagstidning, men är det stopp så är det.

Det finns naturligtvis andra sätt att nå ut och personligen kommer jag att ordna visningar av kometen (nu när jag vet att den syns) och allt annat vackert som dyker upp på himmeln just nu.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Det är lite synd att det blivit så.

Risken i det här fallet är att nyheten ur mediasynvinkel nog redan är överspelad - innan händelsen egentligen börjat, innan allmänheten kunnat se kometen. När kometen väl är ljusstark och fin så har "alla" (nåja, inte alla men de flesta) redan glömt bort saken eftersom det inte står något om det.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by MikkoK »

Ok...inget idag heller. Kommer inte iväg hemifrån (dottern sover redan och sambon jobbar) så jag får ingen vidare sikt mot väst. Månen ser jag klart och tydligt men sen är det inte mycket mer man ser inne från vår tvättstuga. Skit också.
Får försöka imorgon igen.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by ThomasK »

Har precis varit ute och sett kometen för första gången. Hittade den efter lite letande ca 2 handbreddar under och till höger om månen. Utseendet var mycket likt Peter Roséns senaste bild, ett stark lysande huvud och en kort bred svans. Beskådad med 10x50 kikare.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by timokarhula »

Klockan 18:44 fann jag komet PANSTARRS med 7x50-kikare från gården utanför mitt hus. Skattade igen grovt kometen till magnitud +1 och en svagt böjd svans syntes upp mot vänster. Klockan 18:48 kunde jag urskilja kometen med blotta ögat mot den ännu ljusa himlen. Kometens höjd var 5º.0 medan solhöjden var -7º.7. Förmodligen skulle PANSTARRS ha synts bättre lite senare men den försvann bakom taknocken på grannhuset. En gatlykta försvårade observationen. PANSTARRS blev min 17:e komet som jag sett med blotta ögat.

/Timo K
Olle E
Posts: 71
Joined: 2011-10-16 00:01:12
spamtest: JA
Location: Gnesta

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Olle E »

Jag såg den oxå alldeles nyss! :green: Tittade med handkikare 8.5x50 och såg den även utan kikare ca kl19.00. mycket fin att titta på och skönt att äntligen få se den efter flera dagars spanande.
Testa att fota oxå men har bara ett 18-55mm objektiv så det vart inget spektakulärt direkt.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Har haft kometen i teleskopets synfält sedan 17:53 UT, och den finns fortfarande (18:41 UT) där fast den nu ligger alldeles över trädtopparna i fjärran. Lyser underbart fint och starkt trots närheten till horisonten, kan fortfarande ses utan problem även i 5 cm sökare. Skattar den även ikväll till magnitud noll.

Himmelsbakgrunden var påtagligt mörkare ikväll, vilket innebar att svansen kunde ses mera i detalj och med många schatteringar. Skattade svanslängden till 0.4 grader och dess bredd vid koman till 50 grader. Koman distinkt avgränsad, intensivt gul, ungefär som en liten planetskiva.

Finns en rätt stark stjärna nere till vänster i synfältet även med högsta förstoring med zoomen.

Edit:
En koll på kartan visar att stjärnan i synfältet är 51 Piscium, visuell magnitud 5.7.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Peter R »

Efter flera dagars fotograferande var det skönt och avslappnande att bara observera kometen visuellt med mina 100 mm kikare med utbytabara okular, och jag kunde följa den långt ner på horisonten liksom igår.
Himmelsbakgrunden var påtagligt mörkare ikväll, vilket innebar att svansen kunde ses mera i detalj och med många schatteringar. Skattade svanslängden till 0.4 grader och dess bredd vid koman till 50 grader. Koman distinkt avgränsad, intensivt gul, ungefär som en liten planetskiva.
Jag bedömde igår att svansen sträckte sig under 0,5° genom att jämföra med mitt foto av Månen så det stämmer ju bra med din bedömning.
Men jag förstår inte vad "dess bredd vid koman till 50 grader" betyder.

Jag observerade även den tunna månskäran som var fantastiskt vacker med jordskenet och kratrarna som tänds upp som små eldar främst längs sydpolens tunna skära.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometen Pan-STARRS

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Med "bredd vid koman" menar jag att svansen uppfyllde en vinkel av 50 grader räknat nära komans centrum. Ett stycke ut från koman böjde svansen av inåt, så där upptar svansbredden en mindre vinkel än 50 grader, kanske 35 grader eller något sådant. Jag kunde följa den norra svansavgränsningen längre än den södra svansavgränsningen, ungefär 0.4 resp. 0.3 grader.

Eller annorlunda uttryckt:
Vi tänker oss den triangel som bildas av följande tre punkter:
1. Svansen norra begränsningspunkt 0.1 grader från komans centrum.
2. Komans centrum.
3. Svansens södra begränsningspunkt 0.1 grader från komans centrum.
Vinkeln vid komans centrum bedömde jag till 50 grader.

Vi kan också tänka oss punkterna:
1. Svansens norra begränsningspunkt 0.3 grader från komans centrum.
2. Komans centrum.
3. Svansens södra begränsningspunkt 0.3 grader från komans centrum.
Vinkeln vid komans centrum bedömde jag då som mindre än 50 grader, kanske 35 grader eller så (men jag gjorde ingen egentlig bedömning av denna vinkel räknat i grader).

Dessa saker kan man mäta mera noggrant på fotografier, men det är ändå kul att göra några visuella bedömningar.

Edit:
Förresten bedömde jag centralkondensationen till 9, vilket innebär en diskliknande (planetliknande) och inte diffus koma. Det är evigheter sedan jag var kometobservatör men jag hoppas att jag minns definitionen rätt ... får kolla.

Kan också nämna i detta sammanhang att man ibland felaktigt benämner koman för "kärna", men kärnan är en annan sak, nämligen kometens fasta kropp i mitten av koman. Och kärnan är så liten (kanske ett tiotal kilometer) att man inte kan se någon diameter på den med våra teleskop.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Nyheter”