Messiermaraton i Skåne

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Jonas »

Verkar vettigt om man vill anteckna vad och när man såg etc.
man kanske skulle skaffa sig en skrivare (som fungerar) ....
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller kartor så har jag (som vanligt!) en del synpunkter.

Om man laddar hem det ypperliga gratisprogrammet CdC så behöver man inte så mycket mer, förutom en skrivare förstås. För varje objekt man vill observera skriver man ut nödvändiga kartor och sätter i pärm. Då slipper man ta ut böcker som förstörs när de blir våta, man kan anteckna på kartorna, osv. Enbart fördelar!

Om man vill ha en riktigt detaljerad specialkarta säg 0.5x0.5 grader så kan man också gå till AAVSO:s kartmaskin VSP på nätet och plocka hem en sådan karta utan foto och en med foto.

Bra kartor är (liksom bra optisk sökare) en förutsättning för effektiv stjärnhoppning med teleskop, och för snabb identifikation av vilket objekt som helst. Idag är tillgången till bra kartor på nätet i praktiken obegränsad! Inom variabelvärlden utnyttjas detta till fullo, och det kan förstås göras på samma vis inom deep-sky-observerandet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Bengt »

Vill man läsa en riktigt intressant bok om messier objekten så finns det denna här digitalt.
Nästan så man funderar på köpa den även i pappers format ha med sig ut.
http://issuu.com/quiasma/docs/atlas_messier
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Hans Bengtsson »

En tunn men läsvärd bok i denna genre är The Search for the Nebulae av Kenneth Glyn Jones, publicerad 1975. Inga kartor men mycket smått och gott om Messier-objekten ur historiskt perspektiv.

Åtminstone mitt exemplar av boken är märkligt eftersom sidorna kommer lite huller om buller. Efter sidan 45 kommer 50, därefter 51, 48, 49, 46, 47, 52, etc. Kanske kan jag sälja boken för några miljoner? Man vet ju hur dyra feltryckta frimärken kan vara ...

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Katarina H »

Ja ni fattar ju att inte heller jag kan hålla tyst nu alltså... denna är så himla bra. Skulle det börja brinna hemma och jag skulle ta med en enda bok så är det denna
mm.jpg
mm.jpg (14.1 KiB) Viewed 3190 times
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Jonas »

Verkar vara en rätt heltäckande bok men ganska dyr. Ungefär SEK 500:- på Amazon UK.
Men är den så bra du menar, kanske man ska satsa på den.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by jwarell »

Ja det var en väldigt trevlig natt under stjärnorna! Kul att observera med hängivna kollegor - Håkan hade dessutom intentionen att fota varje objekt och han lyckades otroligt bra, hoppas han postar sitt bildmontage här.

Det främsta minnet jag tar med mig är nog överflödet av visuella intryck. Vid en så snabb genomgång under konsistenta förhållanden (samma teleskop och förstoring och stabil himmel) får man en ojämförligt fin jämförelse mellan objekten. Många av Messierobjekten är ju verkliga godbitar och man sätter gärna många på listan, särskilt ett flertal detaljrika galaxer, som man vill komma tillbaka till och teckna under mindre stressande förhållanden.

Mitt enda tidigare försök till Messiermaraton skedde 2004 från Saguaro National Park väster om Tucson, Arizona, med samma teleskop (25 cm LX200 SCT) som jag nu har i observatoriet hemma. Den kvällen råkade elektroniken paja efter ungefär två objekt (M74 och M77) så det blev visuell hoppning resten av kvällen. Jag loggade 46 objekt till lokal midnatt då cirrusmoln drog in som tyvärr inte vill flytta på sig. Inte speciellt roligt när man kommit så långt. Då var det dags att hoppa in i Virgohopen. På den breddgraden kan man annars fånga alla 110.

Det är också innan man ger sig på alla dessa galaxer som man har chans att ta en välförtjänt fikapaus. Galaxerna tar en stund att beta av, och sedan följer alla fina objekt på morgonkulan i den södra delen av Vintergatan. Att hinna med alla utan GoTo kan nog bli stressigt, men med sådan hjälp kan man nog ta 100 objekt eller kanske ännu fler även från Sverige, som Mikael gissar. Om man ska fånga M74 och M77 får man nog försöka ännu lite tidigare i mars, men då blir objekten i Skytten svårare. I början av april kan man nog fånga de sydligare objekten i Skytten som är fler än de missade kvällsobjekten (M74 och M77), vilket kan ge bättre utdelning. Svårt att säga vilken taktik som ger flest objekt utan att titta närmare på det.

Vore väldigt kul att köra ett maraton nästa år med ännu fler deltagare. Lämplig nymåne 2016 infaller torsdag 7 april så följande fredag eller lördag skulle funka. Kanske lite sent på säsongen men som sagt objekten på morgonhimlen blir lättare att nå!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by jwarell »

Nu har Håkan postat sin bild:

http://www.astronet.se/view_image.php?id=3746&gallery=5

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Messiermaraton i Skåne

Post by Torbjörn »

@Mikael: Det hade varit kul att obsa från södra Skåne någon gång, du skrev om det i min tråd om M4 och M19. Det finns ju uppenbarligen ett litet sydligt gäng Messierobjekt (och en del andra objekt) som väntar på mig i så fall :D Du har ett PM förresten...

/Torbjörn