Messierobjekt från Ucklum

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Messierobjekt från Ucklum

Post by Torbjörn »

Ganska sent igår kväll åkte jag iväg till Ucklum för att titta på Messierobjekt. Det skulle inte bli något Messiermarathon för dels använde jag GoTo och dessutom var det alldeles för sent för att hinna med de tidiga objekten. Nej, jag skulle mer inrikta mig på vårens Messierobjekt. Efter att ha riggat upp C8:an satte jag igång vid ca 23.45 lokal tid. Jag började med att använda mitt Baader Hypierion 24 mm.

Jag gjorde några mätningar med min SQM-L (Sky Qulity Meter with Lens) och fick värdet 20,98 på himlens kvalitet. Inte illa.

M48 var det enda av de sena vinterobjekten som jag hann se, en stor öppen stjärnhop.
M44 Bikupehopen var som vanligt finast i 15x70-kikaren, passade även på att ta en titt på Jupiter som befann sig precis i grannskapet.
M 67 var fin, satt och tittade på den en stund.

Dags för Lejonets galaxer:
Jag obsade M95 och M96. Bytte till ett 15 mm HR Plantetary okular som gav galaxerna lite mer förstoring och bättre kontrast. M105 och kompisen NGC 3384 syntes riktigt fint.
M65 och M66 och deras diffusare kompis NGC 3628 syntes bra.

Stora Björnen/Jakthundarna:
M81 och M82 var verkligen fina. Speciellt M82 betraktade jag en bra stund, spräcklig.
M97 var stor och tydlig utan filter. Provade O III i 135 X men det var nog att ta i för mycket med förstoring, den syntes sämre.
M108 syntes riktigt bra, denna avlånga galax.
M109 var tydlig.
M40 de två stjärnorna.
M106
M94 ljusstark som vanligt.
M63
M51 och NGC 5195 betraktade dem en lång stund i 135 X. Väldigt vackert. Gloriorna runt dem, speciellt M51, var fläckiga och antydde galaxens spiralarmar.
M101 är stor och ljussvag.
M102 var mycket tydlig med hög kontrast mot den svarta himlen. Den kanske befann sig i en väldigt bra sektor av himlen med tanke på ljusföroreningar.

M53 en vacker klotformig hop
M63 Black eye galaxen. Tydlig.
M3 en otroligt vacker klotformig hop!

Jag obsade nu resten av Virgohopens galaxer.
M98, M85, M99, M100, M84, M86, M87, M89, M90, M88, M91, M58, M59, M60, M49, M61 och M104. Jag stannade till en stund extra och betraktade M104 som jag tycker är så fin. Inga av galaxerna i Virgohopen var svåra att se från Ucklum. Inifrån Stenungsund kan flera vara ganska besvärliga.

Ett försök att se M68 misslyckades. Korpens stjärnbild syntes i söder men det var mitt över Kungälv/Göteborg så det var en hel del ljusföroreningar där. Försökte även med 15x70-kikare men såg bara grå himmel.

M5 en väldigt fin klotformad hop, såg den tyvärr genom grenverket på ett träd så den kom inte riktigt till sin rätt.
M13 och M92 syntes mycket fint mot den mörka himlen i öster
M57 syntes riktigt bra, roligt att se den igen!
M56
M29 och M39 i Svanen
M27 det var också ett kärt återseende!
M71 väldigt otydlig

Dags för Ormbäraren:
M10 syntes riktigt fint och det gjorde även M12
M14 syntes tydligt även om den var betydligt svagare.

M31 och M32 syntes svagt och dåligt i norr
M52 och M103 syntes fint i norr

Nu flyttade jag hela utrustningen en bit för jag såg Saturnus genom grenverket på några träd som stod i vägen och jag ville titta extra på Skorpionen om det blev möjligt senare. Ner med allting och bära grejer...

Efter att ha kommit igång igen:
M107 syntes väldigt svagt men den var helt klart där.Det stod lite väl lågt fortfarande.
M26 syntes genom en lucka i träden snett bakom mig.
Saturnus syntes men var väldigt dallrig på grund av den låga höjden.
M80 i Skorpionen syntes faktiskt rätt bra. Satt och väntade på en chans att se M4.
Under tiden tittade jag på Jupiter, den stora röda fläcken var på väg fram. Återvände till Saturnus som hade stabiliserats en aning men inte så mycket.
Återvände till M80 som syntes klarare nu men nu började det komma in moln från väster som snabbt försämrade transparensen. M10 och M12 syntes knappt längre.

Jag packade ihop och åkte hem ändå nöjd med en fin obskväll trots att jag missade ett försök se M4 och M19 vilket jag hade velat prova. Klockan var då strax före 03 lokal tid.

Förutom alla fina Messierobjekt så obsade jag även Kattuggla samt någon uggla som jag är osäker på. Har suttit här och lyssnat på Uggleläten och det kan ha varit Sparvuggla men jag är osäker. Det kan ju också vara ett tips att lyssna in sig på ugglornas läten för jag hör ofta ugglor på våren när jag är ute.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Messierobjekt från Ucklum

Post by Katarina H »

Kul läsning!!! Grym rapport. Virgohopens M-objekt har jag bara tagit en gång. Hade tänkt gå igenom dem igen men det är nästan mindre krävande att gå upp tidigt än att ta en sen kvällsobs. Har du bra horisont i Ucklum alltså? Har också hört uggla en sen obskväll nyss, bra idé att lära sig lätena. På dina obsplatser, går allt bra, inga hundägare som kommer förbi och så? Funderar en del på obsplats och höjd. Har hittat denna sida där man kan knappa in två punkter och få höjdsektionsdiagram. Kanske lite teoretiskt, men men: http://www.sk6lk.se/elev_path.html. Kul att även du gillar M104. Minns för ett år sedan när jag lyckades se den mellan grannens träd. Tappade andan nästan, så fin är den!!!! Den vill jag se igen!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Messierobjekt från Ucklum

Post by Torbjörn »

Tackar :) Jag har flera gånger tänkt att jag skall ta mig igenom Virgohopen med 102 mm Maksutov eller 90 mm akromat på alt-az stativ men jag var lite lat igår.

Horisonten på stället i Ucklum är inte perfekt för det är begränsad sikt i vissa riktningar, bland annat en dunge i sydost. Funderar på att leta rätt på ett annat ställe i närheten med friare horisont. Dessutom är det rätt ljusförorenat i söder...men det är bara 15 min att köra dit...

Det brukar gå bra på mina obsställen även om jag har träffat på hundägare, folk som kör fyrhjuling, en dam som letade efter sin son som var ute med moped, en man som inventerade ensilagebalar och en gång i Svartedalen yngre Volvo 740-ägare som körde rally och avslutade med att spinna runt runt runt med bilarna på den lilla parkering där jag ställt min bil...

M104 är en favorit liksom mitt "Hedersmessierobjekt" NGC 4565 som jag glömde obsa igår.

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”