jupitermånarnas ömsesidiga förmörkelser

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

jupitermånarnas ömsesidiga förmörkelser

Post by timokarhula »

I år passerar jorden och solen Jupiters ekvatorsplan vilket innebär att jupitermånarna passerar framför varandra sett från jorden (ockultationer) och förmörkar varandra. Jag observerade den 11 mars när jupitermånen Europa förmörkade Io. Sådana händelser listas i http://www.imcce.fr/phemu/ (Tables of predictions of selected events (and pdf) of the Galilean satellites (2014-2015)). Jag blev lite förvånad när Io inte försvann helt utan blev bara aningen ljussvagare än Europa. Enligt tabellen i länken skulle flux drop bli 0.688. Detta tolkar jag i magnituder som log (1+0.688) * 2.5 = 0.57 magnituder. Io skulle alltså minska sin ljusstyrka från sitt normala 5.2 till 5.8 vilket stämde mycket väl med min observation. Io blev aningen ljussvagare än Europa (magnitud 5.5).

Ingen händelse i tabellen har ett stort flux vilket jag tolkar som att månarna aldrig förmörkas helt och hållet så att månen blir totalt osynlig. Stämmer det eller kan det hända att en jupitermåne kan försvinna helt och hållet i skuggan av en annan jupitermåne för ett kort ögonblick?

/Timo K

Return to “Observationer”