M4 och M19 för första gången

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

M4 och M19 för första gången

Post by Torbjörn »

Sedan i somras har jag haft planer på att försöka obsa M4 i Skorpionen och M19 i Ormbäraren under våren. De är de två återstående Messierobjekt som jag kan hoppas på att se från Stenungsund som ligger på lite drygt latitud 58 grader nord. Igår såg jag att väderprognoserna verkade lovande och att det skulle klarna upp framåt småtimmarna så jag packade ner mitt Celestron C8 och övrig utrustning i lådor, satte mobilen på ringning kl 03 och hoppades på det bästa.

När mobilen ringde kl 03 och jag gick upp såg jag att det verkade vara stjärnklart ute så jag gjorde mig snabbt i ordning, lastade bilen och körde iväg i riktning mot en av mina obsplatser på Orust. Strax före 04 var jag framme och riggade upp utrustningen direkt. Jag struntade i fokalreduceraren och körde teleskopet som f/10, och satte i mitt 24 mm Baader Hyperion vilket ger ca 85 X förstoring.

Den norra delen av Skorpionen med Antares och även Saturnus syntes över sydhorisonten men jag konstaterade att förhållandena inte såg helt optimala ut. I sydost ligger Göteborg som ger en del ljusföroreningar även såpass långt bort som Orust och dessutom verkade det vara en aning horisontdis.

Första målet var Antares i Skorpionen som syntes kraftigt röd och glimmande i okularet, den låg lite snett i synfältet men det viktiga var ju att jag visste läget. Därefter slog jag in M4 på handkontrollen och teleskopet svängde en liten bit åt väster. Jag korrigerade lite för att få den troliga positionen för M4 i mitten av synfältet och där var den, denna sydliga klotformiga stjärnhop! Den var ganska stor och mycket diffus mot den gråaktiga himlen. Det var svårt att se några direkta gränser för den och några enskilda stjärnor syntes inte. Jag provade även med ett 15 mm okular men då kunde jag inte se M4 alls, det verkar som om den ytterligare förstoringen släckte M4 totalt så jag återgick till 24 mm och körde motorerna lite fram och tillbaka medan jag tittade lite vid sidan om M4. Indirekt seende fungerade bäst i kombination med att köra lite fram och tillbaka. Verkligen roligt att se M4 till sist!

Nästa mål var Messierobjekten i Ormbäraren. Jag inledde med att ta snabba tittar på dessa klotformiga stjärnhopar:
M10 Tydlig och ganska ljusstark
M12 Tydlig och ganska ljusstark
M14 Liten stjärnhop
M9 Liten stjärnhop
M107 Svag men ganska tydlig

Efter det slog jag in M19 på handkontrollen och hoppades på det bästa för jag såg att det började bli gryning i öster. Efter lite letande och körande med motorerna framträdde den svagt i okularet med indirekt seende. Svag och spöklik som M4 fast mindre. Däremot så var formen tydligare än för M4 som var mer diffust utbredd. M19 såg mer ut som en liten blekgrå boll som syntes med dålig kontrast mot himlen. Roligt att jag kunde se även denna klotformiga stjärnhop, jag trodde knappt att det skulle gå med tanke på hur svag M4 var.

Jag slog in NGC 4039, som är en av Antenngalaxerna, på handkontrollen, och fick beskedet att den var under horisonten så det var bara att glömma den just nu.

Himlen började ljusna strax före 05 så jag gav upp tankarna på att leta efter Herschel 400-objekt i Ormbäraren och obsade istället Saturnus som var lätt dallrig på grund av den låga höjden men mycket vacker ändå. Den enda måne som jag såg var Titan men å andra sidan så var himlen inte direkt mörk längre och jag hade inte planerat min obs med att kolla hur månarna skulle stå. Efter en stunds obsande började Saturnus blekna bort när moln och eller/dimma kom in och avslutade föreställningen.

Klockan var nu drygt 05 lokal tid, det var gryning och dags att åka hem så jag hällde upp en kopp kaffe som jag drack medan jag plockade ihop utrustningen, lastade den i bilen och åkte hem igen. Det får bli fler morgonobservationer av det här lite udda området på himlen, det borde ligga bättre till vid nästa nymåneperiod i april. Om inte förr så skall jag då jag återvända till M4 och M19 samt leta efter de Herschel 400-objekt som ligger i Ormbäraren och även några ytterligare i grannskapet.

Nu har jag totalt sett 102 stycken Messierobjekt och jag lär inte kunna se några fler om jag inte åker på spaning längre söderut.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M4 och M19 för första gången

Post by timokarhula »

Grattis Torbjörn till obsarna av M4 och M19! Då har du sett de samma 102 M-objekten som jag sett från latitud +60. Vid god transparens har jag noterat den berömda staven av stjärnor nära centrum av M4 med 10-tums Dobson. Klothopen låg då på 3º.2 höjd (inklusive refraktion). M19 är den mest ovala klothopen i M-katalogen. Lade du märke till formen? Då är väl M83 den mest nordliga Messiern för dig att se? Jag tror Mikael A har sett den från Skåne.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Katarina H »

Sjukt spännande obs-tillfälle du varit med om. Stora gratulationer!!! Det sista jag läste om innan jag somnade igår var om M-objekten i skorpionen. Var upp vid 4 och kollade om det var klart men icke i Floda. Snyggt jobbat!! Bara att ta sig igenom fredagen, sen kan du sova ut. Har du möjlighet att komplettera med klockslag när du tog dem?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M4 och M19 för första gången

Post by ThomasK »

Grattis Torbjörn. Trevligt att läsa om observationerna. Från min stadsbalkong i Varberg har jag lyckats se M4 ett par gånger med min 25x100 kikare. För att det ska lyckas måste man vänta tills den passerar i en glugg mellan två hustak, annars skymmer husen. Turligt nog är gluggen rakt i söder. Jag är uppe i 101 Messierobjekt från Sverige. M19 är en av de jag inte sett. Jag har gjort ett par försök på den men under för dåliga förhållanden.
Thomas Karlsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Torbjörn »

@ Timo
Tackar! Det var ingen bra transparens så jag kunde med nöd och näppe se M4, säkerligen syns den bättre vid bra förhållanden. Dessutom så stör ljuset från Göteborg även om M4 inte låg rakt över Göteborg när jag såg den. Jag la inte märke till formen på M19, den såg ut som en väldigt diffus, rund liten fläck. Mikael A har sett M83 men jag tror knappast den är möjlig från Stenungsund.

@ Katarina
Ja det var en riktigt trevlig morgonobs om än kort, jag var igång och obsade knappt en timme. Jag noterade faktiskt inga exakta klockslag men om jag säger 03:20 UT för M4 och 03:40 UT för M19 så ljuger jag nog inte för mycket. De övriga klotformiga hoparna obsade jag som hastigast före M19, och Saturnus vid ca 04 UT. Jag såg M80 redan förra våren, den är lättare än M4 från våra breddgrader tycker i alla fall jag.

@ Thomas
Du får kanske göra en liten utflykt för att se M19 i så fall. Jag hade med mig en 15x70-kikare men jag använde den inte. Från början hade jag tänkt bara ha med den och min 102 mm Maksutov men jag är glad att jag tog med min största pjäs, C8:an, istället. Förhållandena krävde så stor apertur som möjligt.

Skorpionen och omgivande område syns nog i bästa mörker om en månad, runt nymånen i april skulle jag tro, och då hoppas jag kunna obsa igen. Ser utsikterna bra ut den gången åker jag eventuellt till ett bättre ställe för att obsa Skorpionen, Ormbäraren mm och även Herschel 400 objekt. Det hann jag inte med den här gången innan gryningen kom.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Katarina H »

Testade du 15x70 på M4? Du tror inte det hade gått eller?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Torbjörn »

Nej jag testade aldrig 15x70-kikare för det blev lite småstressigt när gryningen började närma sig. M4 och M19 med C8:an var högsta prioritet :) Jag tror inte heller att det hade lyckats med kikare under de mindre bra förhållandena. Jag har kollat efter M4 ett par morgnar med just den kikaren från badplatsen i Stenungsund utan att se ett smack, men där är det å andra sidan ordentliga ljusföroreningar. Det är däremot en jättebra obsplats för lågt stående planeter som Merkurius eller Saturnus!

M4:s position är en ren baggis med kikare: Den befinner sig en triangel med Antares och Sigma-Scorpius. Om man sedan ser något är en helt annan sak...

Jag hade egentligen planer på att titta efter en lista med H400-objekt i torsdags men det var uppenbarligen överambitiöst.
Jag skulle dock tro att M4 kan ses med 15x70-kikare från vår latitud om förhållandena är bra, skall ha det det i åtanke om det blir ett bra obstillfälle om ungefär en månad. Det vore ju en egen obs så att säga. M19 är jag däremot lite mer tveksam till, om det går med 15x70kikare. Återstår att se. Jag tänker definitivt använda stativ i så fall, den låga höjden över horisonten gör det idealiskt.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M4 och M19 för första gången

Post by timokarhula »

Om det kan vara till någon ledning så kan jag informera att jag sett samtliga 102 M-objekten från latitud +60 med 50mm kikare, utom tre stycken. Dessa är M4, M19 och M68. Det betyder i och för sig inte att de inte är synliga med denna apertur för jag har inte försökt obsa dem allvarligt vid gynnsamma förhållanden. De syns annars väl med 25x100 kikare. Det är så få tillfällen att få betrakta dessa tre klothopar varje år men att kunna se dem med 15x70 borde inte te sig orimligt. Från sydliga latituder är de M-klothoparna enkla objekt för små kikare och M4 syns även väl med blotta ögat :) .

Det finns en klothop som ligger betydligt närmare Antares än M4 och det är NGC6144. Denna har jag obsat med 18x50-kikare från Västra Australien och med Murdoch universitets 17.5-tummare kunde jag upplösa den krabaten i en liten boll av stjärnor. NGC6144 är inte så välkänd men på detaljerade foton av Antares närhet syns alltid NGC6144, M4 inklusive nebulosan som omger själva Antares, IC4606.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Torbjörn »

Det är ju en extra utmaning att se om man kan hitta dem med kikare, tänker prova att göra det nästa gång. NGC 6144 är väl knappast synlig från vår breddgrad?

Jag tänker även leta efter dessa med C8:an:

NGC 5694 GC C66 192 3 -26 Spica s 80
NGC 5897 GC 205 3.5 -21 Graffias s 68
NGC 6235 GC 221 2.5 -22 Antares s 79
NGC 6287 GC 220 2.5 -22 Antares s 79
NGC 6284 GC 220 3 -24 Antares s 79
NGC 6293 GC 222 3 -26 Antares s 79
NGC 6304 GC 223 2 -29 Antares s 79
NGC 6316 GC 223 3 -28 Antares s 79
NGC 6355 GC 222 3.5 -26 Antares s 79
NGC 6369 PN 219 4 -23 Antares s 79
NGC 6401 GC 219 3.5 -23 Antares s 79
NGC 6342 GC 217 2 -19 M9 s 67
NGC 6517 GC 230 1.5 -08 M17 s 67
NGC 6426 GC 231 1.5 +03 M14 s 55

Många av dem är förmodligen mer eller mindre omöjliga men jag tänker testa. Du har tidigare skrivit en del kommentarer om dem vilket jag tackar för!

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Katarina H »

Hej Torbjörn!

Du behöver inte testa med kikare bara för att jag frågade. Jag kan ju testa själv inte sant :) Min fundering kom efter att jag boomade M14 på morgonkvisten med 11x56. Inser att 11x56 i lilla ryggsäcken och sedan spatsera till bättre sydhorisont än hemma inte kommer funka.
bamsehus.JPG
bamsehus.JPG (68.97 KiB) Viewed 3954 times
Drömhuset: det till vänster såklart!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: M4 och M19 för första gången

Post by mikaelanderlund »

Verkligen spännande rapport och ett stort grattis till M4! Du får komma hem till mig i sydliga Skåne så plockar vi hem de sista Messier objekten. Jag har från rommeleåsen loggat 109 Messierobjekt. M7 är det enda objektet jag har gått bet på. NGC 6144 loggade jag en fin natt 20120517. Så den är visst synlig från våra breddgrader. Ikväll blir det ett Messier maraton hemma hos Johan W :) ! Jag återkommer med en rapport.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M4 och M19 för första gången

Post by Torbjörn »

@Katarina: Höga berget! Ja då har man inga horisontproblem :D Nej men jag är ju själv nyfiken på om det går med kikare. Positionen för M4 är ju extremt enkel med kikare. Vad gäller M14 och M9 så är de betydligt svagare än M10 och M12. Jag hade nog plockat ut 8-tums teleskopet för att se dem...men det är klart att det är en större utmaning med kikare.

@Mikael: Tackar! Ja det var en trevlig morgon på Orust. Svårighetsgraden motsvarar väl ungefär att de skulle ha legat på -29 grader från Skåne. Skåne låter lockande för att jaga ännu sydligare objekt! Ha det så kul på Maratonet hos Johan W, ser fram emot din rapport!

/Torbjörn :)

Return to “Observationer”