Konjunktion Venus Uranus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by timokarhula »

Jag hade sett fram emot Venus-Uranus konjunktionen i onsdags. Jag gick miste om denna helt och hållet. Både i onsdags och igår var det klar himmel fram till solnedgången men båda kvällarna kom en molnfront in från väst och jag såg inte ett smack. Jag skulle ha testat mitt nya 7 mm Celestron Luminos okular (82º apparent synfält) och Venus/Uranus skulle ha synts bekvämt samtidigt i 290x förstoring. Bättre lycka om 100 år, eller så.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by timokarhula »

Äntligen blev det klar himmel över Virsbo ikväll. Venus har avlägsnat sig från Uranus men jag tog ändå en titt på dem. Jag blev glatt överraskad när jag ännu kunde se tre planeter samtidigt med Lidls utmärkta 10x50 kikare. Uranus låg halvvägs mellan Venus och Mars och det fanns en annan lika ljus stjärna i Fisken i närheten men jag visste att Uranus var den vänstra av dem. Det är ganska sällsynt att tre planeter kan ses samtidigt med kikare, en s.k. trio med planeter. Senast jag noterat en trio med planeter var på morgonen den 10 oktober 2009 då Merkurius, Venus och Saturnus syntes samtidigt i 7x50-kikarens synfält. Självklart uppträder tre eller fler planeter nära varandra mycket oftare men de ligger då också nära solen och därmed svårt synliga från jorden.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by Torbjörn »

Roligt att det klaffade ikväll Timo :) Här i Stenungsund stämde SMHI:s prognos perfekt i den meningen att det blev mulet när de förutspådde, dvs i lagom tid så att jag inte kunde se detta idag men jag såg ju det härom dagen så jag skall inte klaga.

Det är riktigt kul när man får se sådana här lite speciella händelser.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Venus Uranus

Post by timokarhula »

Jo, jag gick miste om denna täta Venus-Uranus konjunktion i onsdags. Den närmaste planetkonjunktionen jag bevittnat var också något som gick snabbt förbi ögat. Det var ett möte mellan planeterna Venus och Merkurius den 1 juni 2012. Planeternas separation var 12 bågminuter och de syntes med 25x100 kikare i dagsljus, innan solnedgången. Det är det närmaste som jag sett två av de stora planeterna intill varandra, skenbart sett. Meddela mig gärna om ni sett / fotat planeter ännu närmare varandra. Det var ett speciellt tillfälle då två ljusa planeter låg intill varandra i dagsljus. Har ni foton? (Vet att Johan Warell nedtecknade sin berömda observation av Venus och Jupiter bredvid varandra i dagsljus).

/Timo K