Obskväll i Munkedal

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Obskväll i Munkedal

Post by Torbjörn »

I går kväll bar det av till Munkedal för en kvälls observationer tillsammans Med Ragge och Kroppefjäll härifrån forumet. Det var en ganska klar kväll även om det riskerade bli blåsigt, det visade sig dock inte bli så farligt med den saken. En mycket kraftig vindby tog dock med sig en kvasarlista som aldrig sågs till igen. Vi observerade från ca 18 till 00 svensk tid.

Efter att satt upp C8:an och skruvat på f/6.3 fokalreduceraren började jag med att titta på Venus vars något äggformade fas syntes bäst med 53X förstorning. Jag provade några olika filter och förstoringar men jag tyckte faktiskt att fasen syntes bäst med 24 mm Baader Hyperion utan filter.
Mars befann sig i närheten men seeingen var dålig i början av kvällen och det tillsammans med Mars litenhet gjorde att inga detaljer syntes.

M77 syntes riktigt fint
M74 syntes ganska bra, inledningsvis med indirekt seende men när det blev allt mörkare även med direkt seende. Bäst med 12 mm okular som gav 106 X.
M33 centrum syntes fint
M31 var mycket fin
M32 var skarp och fin
M110 var ovanligt tydlig

M52 och M103 i Cassiopeia var trevliga att titta på
M76 i Perseus var mycket fin. Allra bäst var den med UHC-filter, det gick att se en slags ”spräcklighet” i nebulosan
M34 ett vackert kluster
M45 Plejaderna, tittade på dem med 15x70 kikare som vanligt
M42 och M43 var en riktigt vacker syn. Tittade både med och utan UHC-filter
M79 syntes ganska blekt i ljusföroreningarna vid horisonten i SSO men syntes bättre senare på kvällen när den rört sig västerut

M78 såg som vanligt ut som ett par strålkastare i dimma
M1 Krabbnebulosan syntes fint
M35, M36, M37 och M38 dessa vackra kluster vill man alltid ta sig sig en titt på
M44 var vacker i 15x70-kikaren
M67 är ett kluster som jag alltid har tyckt är riktigt fint

M81 och M82 ett par vackra galaxer i samma synfält
M97 Ugglenebulosan. Riktigt fin. Satt och experimenterade med olika förstoringar, UHC och OIII filter.
M108 syntes riktigt tydligt, denna långsmala edge-on galax
M109 ganska svag men tydlig
M106 tydlig
M40 två stjärnor…

M51 svag. Låg ganska lågt på himlen men både M51s och NGC 5195s centrum syntes
M101 var väldigt svag men syntes
M102 svag men tydlig

M41 ett vackert öppet kluster i söder
M50 en fin syn det med
M93 såg rätt blek ut men den var i alla fall där
M47 syntes fint
M46 syntes fint den med
M48 syntes fint

M96 i Lejonet syntes riktigt dåligt, förmodligen på grund av Månen som var på gång i den riktningen

NGC 2204 eller som jag brukar kalla den: ”Den skeva romben” var synlig i Stora Hunden
NGC 2354 i Stora Hunden skissade jag av. Den var rätt blek. Nästa dag kunde jag identifiera NGC 2354 med hjälp av skisser och foton på internet.

NGC 1980 i Orion, klustret runt Iota Orionis syntes fint

NGC 2527 i Akterskeppet syntes mycket blekt. Hade sett dessa stjärnor en gång förut utan att kunna avgöra vad det var men den här gången var jag envisare och skissade av dem. Nästa dag kunde jag identifiera klustret med hjälp av skisser och foton på internet. Det ligger på -28 grader så det är nu det sydligaste objekt jag har sett!

Jupiter med binoviewer var en härlig syn som vi allihop såg till att avnjuta! Vi observerade Jupiter i ett par omgångar under kvällen. Vid sista tillfället hade stora röda fläcken precis kommit ”runt hörnet”. Seeingen var inte speciellt bra så Jupiter syntes bäst med två 25 mm Plösslar som gav ca 100 X. Provade även med 2 st 15mm okular men 170 X blev ganska suddigt och darrigt.

M42 var också mycket fin i binoviewern.

En mycket lyckad kväll som innehåll allt från fotografering av djuprymden till visuellt obsande av både planeter och djuprymdobjekt. Herschel 400-objekten NGC 2354 och NGC 2527 var förstaobsar för mig. Att skissa av svaga kluster och sedan i lugn och ro identifera dem med hjälp av skisser och bilder på internet är en mycket bra metod, typiskt syns bara de starkaste stjärnorna och ofta går det att hitta något foto eller skiss som har ”rätt brist på detaljer” för att likna det man sett.

En extra stjärna till Kroppefjäll som fixade med korv och bröd vilket satte kronan på verket på en riktigt trevlig kväll! :good:

/Torbjörn
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Obskväll i Munkedal

Post by Kroppefjäll »

Ja det var en höjdare! Kung Neptun var nog intresserad av kvasarer och ville behålla listan för den kom aldrig tillbaka. Ser att ni hann med massa trevligt efteråt också! En obskväll utan något kulinariskt från Trangiaköket är inte värd namnet. Trevligt att få vara bokstavlig "Stjärnkock" om än bara för några timmar!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Obskväll i Munkedal

Post by ragge »

Det var precis vad man behövde efter så lång väntan sedan förra obs-tillfället. Kul att prova en ny plats också, det gäller ju att hitta något som ger lite lä för vinden en kväll som denna.
Min lista på avverkade objekt blev lite kortare, men den kommer här :
M42
Det blev c:a 70 exponeringar totalt, fick slänga c:a hälften pga vinden som störde samt klantighet med diverse inställningar.
Men det som blev kvar räcker nog till, jag återkommer när bilden är färdigkokad.

/Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Obskväll i Munkedal

Post by mikaelanderlund »

Låter som en härlig kväll och din lista på objekt är riktigt trevlig. Själv fick jag en glimt av Lovejoy sedan drog moln in. Inrapporterat till COBS. Jag hade planerat för några variabler också men det blev inte mycket av det. Objekt i Stora Hunden och Akter Skeppet har jag själv inte många av så här finns en fin skattkista att gräva ur :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Obskväll i Munkedal

Post by Torbjörn »

Det var en riktigt trevlig kväll med många fina observationer. Vi tittade på Messierobjekt, H400-objekt, planeter och fotograferade så det var verkligen varierat.

I de stjärnbilderna finns flera kluster som jag har sett. Jag har gjort enkla skisser av NGC 2204, NGC 2354 och NGC 2527. NGC 2527 ligger strax under -28 grader så det är nu mitt sydligaste objekt.
NGC 2204.jpg
NGC 2204.jpg (17.03 KiB) Viewed 2419 times
NGC 2354.jpg
NGC 2354.jpg (24.76 KiB) Viewed 2419 times
NGC 2527.jpg
NGC 2527.jpg (19.04 KiB) Viewed 2419 times
/Torbjörn :)

Return to “Observationer”