Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:
När jag ändå var i granskapet passade jag på att hälsa på NGC 253, Bildhuggargalaxen, som jag inte hade sett sedan förra hösten. Den var svag men ändå relativt tydlig och syntes betydligt bättre än vad den hade gjort med C8:an för ett år sedan. NGC 253 är mycket lättare att se än NGC 247 kan tilläggas. Ett fint objekt som förmodligen ser fantastiskt ut länge söderut.

Efter detta försökte jag hitta den klotformade stjärnhopen NGC 288 i Bildhuggaren utan att lyckas. Det var sent, jag var trött och det var svårt att orientera sig på den här delen av himlen så jag gav upp och tittade istället på M42, M31, M32 och M110 innan jag packade ihop och åkte hem. Underbara vyer med en vidsträckt M42 och en M31 med ett mycket tydligt stoftstråk längs den sida som vetter mot M110.

/Torbjörn :)
Jag känner också igen dina vedermödor. Det var först år 2008 som jag lyckades se NGC 253 från Virsbo. Jag hade försökt se galaxen vid ett antal tillfällen tidigare år. Först dagen före dopparedagen 2008 (23/12) såg jag NGC253 hemifrån. Det var en stor lycka att för mig se en så sydlig galax som deklination -25º härifrån (+60N) och jag såg även dess utsträckhet NE-SW. Likaså är grannhopen NGC288 alltid lika fin (den har jag inte loggat härifrån :-) . Det kan kännas märkligt för dessa objekt kring deklination -28º ligger exakt i zenit för mina Geraldton-observationer men i horisonttrakterna från Sverige. Kolla i din världsatlas om inte annat. Deklination -28 grader, det är här som Vintergatans centrum passerar varje natt mitt hus i zenit men å andra sidan kretsar hela solsystemet kring svarta hålet så jag känner mig trygg.

Jag försökte obsa stjärnhimlen inatt från Virsbo och jag var väl vedmeten om att dimmolnen skulle anlända. Det gjorde dem, men jag hann med en sista glimt få insyn i den möjliga stjärnhopen NGC7193 i Pegasus. Kunde med svårighet se ett antal stjärnor här som såg ut som en möjlig stjärnhop/asterism i denna tilltagande dimmighet med stjärnor från tionde magnituden och nedåt.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

De här objekten ligger "inte helt optimalt till" härifrån :D så skall man obsa dem blir det ju vedermödor i form av planering, mer eller mindre oanständiga klockslag och utflykter till lämpliga obsplatser. Däremot måste de vara jättefina från Australien. Speciellt NGC 253. Hur NGC 247 ser ut därifrån vet jag inte men det var ett jättesvårt objekt härifrån.

Jag var ute igår igen, skall skriva om det i tråden om H400-II lite senare. Som lök på laxen obsade jag även M31/32/110 med 15x70-kikaren. Tur att ingen såg mig där jag låg raklång på marken bredvid bilen!

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Det är ont om fina nätter för djuprymdobservationer nu, så det gäller att passa på när tillfälle ges. Igår verkade vädret riktigt lovande och Månen skulle gå ner strax före 04 så det skulle finnas ett par timmar med riktigt mörker att utnyttja. Frestelsen blev stor.

Tidigt i morse åkte jag ut till västra Orust för att se om jag kunde hitta ytterligare några Herschel 400-objekt. Framför allt var jag ute efter galaxerna NGC 2613 i Pyxis (Kompassen) och NGC 2811 i Hydra (Vattenormen). Jag åkte iväg i lagom tid så att jag kom fram när Månen gick ner, och monterade mitt 12" Dobsonteleskop. Förhållandena var fina och det hela såg lovande ut.

Första målet var NGC 2613 i Pyxis. De norra stjärnorna i Puppis (Akterskeppet) blev utgångspunkten när jag stjärnhoppade till positionen för NGC 2613 och när jag hade hittat rätt position så såg jag...ingenting. Jag provade med 24, 15 och 12 mm okular utan att se någon galax. Jag väntade en stund på att galaxen skulle röra sig ut över havet men ingenting hjälpte så till sist gav jag upp. NGC 2613 ligger som bäst ca 10 grader över min horisont och det är lågt för ett sådant objekt. Jag är dock 100% säker på den exakta positionen.

Nästa mål var NGC 2811 i Hydra. Jag utgick från Alphard i Hydra och stjärnhoppade ner till NGC 2811. Det är i sig inte speciellt svårt om man har en bra sökare och vettiga kartor men sökaren immade igen och innan jag fick ordning på det hade det gått en stund. Efter det var positionen inte speciellt svår att hitta. NGC 2811 syntes ganska direkt när jag hade hittat rätt. Klockan var ungefär 04.15 UT. Det är en liten, ljussvag och något avlång galax men inte något jättesvårt objekt egentligen med 12" teleskop. Med 8" teleskop har jag däremot tidigare misslyckats ett par gånger med att hitta den här galaxen. Den syntes bäst med 24 mm okular (63X förstoring). Med 15 mm okular (101 X) blev i och för sig bakgrunden mörkare men jag tyckte att objektet syntes sämre.

Morgonen avslutades med en snabb titt på underbara M42 och ännu snabbare tittar på Jupiter och lilla Mars innan det var dags att packa ihop och åka hem.

Nu har jag hittat 375 stycken H400-objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Katarina H »

375 H400-objekt är fasen inte illa. Och det är fasen inte illa att obsa före måndag morgon! Undra om du var själv ute, du kanske var den enda i Sverige ute och obsade just då! Kul med såhär detaljerade rapporter. Fint också att se att du hittar bra utan goto också (vad var det någon sa? "goto is for pansies" :))

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by ThomasK »

Nu har jag reggat mitt första H400-objekt på DeepskyLog. M48 som jag såg 2008. Kommer att ta lite tid att få in alla gamla uppgifter och jag har inte kollat hur många H400-objekt som är med i mina observationsloggar, men en del borde det vara. Fint att systemet håller reda på detta åt en.
Thomas Karlsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by mikaelanderlund »

Kul att vi nu är tre från Sverige som registrerar våra observationer (jag, Torbjörn och Thomas) :) . Kanske vi kan bli fler på sikt! Jag har också många gamla observationer som jag ännu inte matat in men man får ta det lite då och lite då.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

@ Katarina: Ja det börjar bli rätt många :)

@ Thomas: Välkommen till Deepskylog du med! Det är ett jättebra verktyg för att hålla reda på sina obsar och dela med sig.

@ Mikael: Ja det är kul att vi blir fler. Du har väl bl a lite obsar av NGC-objekt i Ormbäraren som du har skrivit inspirerande om på din sida Astronomiska skisser men som inte är med på Deepskylog än. Jag är lite nyfiken på dem för till våren tänker jag försöka leta lite till i den stjärnbilden.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Igår kväll åkte Ragge och jag till Mellerudstrakten för att observera. Det kan tyckas lite överdrivet men de fina väderprognoserna verkade vara på väg att gå i stöpet i och med att en molnfront var på väg i sydväst och enda chansen att försöka vinna tid var att åka åt nordost.

Jag riggade upp min 305 mm Dobson och körde igång så fort jag kunde för att försöka hitta vad jag sökte efter innan objekten försvann i molnfronten som syntes längs horisonten i sydväst.

NGC 288. Kl 17.55 UT. Jag stjärnhoppade ner från Deneb Kaitos i Cetus (Valfisken) och hittade först min gamle bekanting NGC 253 (Bildhuggargalaxen) varifrån jag försiktigt stjärnhoppade vidare och till sist hittade NGC 288. Det är en extremt svag men ganska stor klotformad stjärnhop. Den var bara svagt synlig med indirekt seende och svepning av tuben från sida till sida. Syntes bäst med 101X förstoring. Ett mycket svårt objekt även med detta teleskop och man måste veta den exakta positionen. Jag har tidigare misslyckats med att hitta NGC 288 med C8:an.

NGC 908. Kl. 19.00 UT. Jag "gick vilse" ett par gånger när jag försökte stjärnhoppa från Tau1 i Eridanus (Floden). Det gick mycket bättre att utgå från Tau2. Sakta och metodiskt jobbade jag mig till rätt läge och hittade NGC 908 ganska lätt. Använde 101 X förstoring. Det är en svag och avlång galax men inte speciellt svår med detta teleskop. Har tidigare flera gånger misslyckats se den med C8:an.

Kl 21.30 UT försökte jag hitta NGC 2185 i Monoceros (Enhörningen)och hittade ganska lätt positionen utgående från Gammastjärnan i Monoceros. Jag såg stjärnorna som ingår i NGC 2185 men ingen nebulositet så jag har inte sett den... Använde olika okular: 24, 15, 12 och 8 mm alltså från 63X upp till 190X. No luck!

kl.22.00 UT försökte jag hitta NGC 1964 i Lepus (Haren). Utgick från Betastjärnan Nihal. Det var ganska lätt att hitta rätt position vid en triangel av stjärnor men jag såg inte röken av någon galax. Nu hade förhållandena försämrats och tunna moln fanns vid Lepus, ibland syntes stjärnorna bra i en lucka i molnen men förhållandena måste nog vara finare än den här kvällen.

I övrigt kollade jag lite Messierobjekt: M33, M31, M32, M110, M78, M42, M43, M44 och M45 med teleskop och 15x70-kikare.

En småjobbig men jättekul och lyckad kväll. Fukten ställde till med mycket strul. Utan 12V hårtork för att hålla rent okular, sökare och sekundärspegel hade det snart varit slutobsat! Primärspegeln klarade sig tack vare kappan som jag sytt till teleskopet.

Kartorna som jag hade förberett var en blandning av kartor utskrivna från Deepskylog, kartor framtagna med Cartes du Ciel och färginverterade skärmdumpar från Stellarium.

När jag kom hem till Stenungsund vid 02 var det totalmulet.

Nu har jag sett 377 st H400-objekt.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by mikaelanderlund »

En riktigt spännande rapport med intressanta objekt! Grattis till NGC 288 som måste ha varit en riktig utmaning på våra breddgrader. Då är vi två som gillar att jaga objekt nära horisonten :D . Kanske vi kan ta M7 till sommaren :geek:

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Tackar! Ja NGC 288 var mycket svår tyckte i alla fall jag. Svårighetsgraden kan jämföras med NGC 247 eller NGC 6822 Barnards galax...fast värre. Man måste ha en detaljerad karta, helst ett speciellt detaljblad gjort för detta syfte. Svepning av tuben fram och tillbaka och indirekt seende är vad som gäller. Antagligen ca 12" teleskop, kanske snäppet mindre från Skåne. Har misslyckats med 8" teleskop förut men då var jag inte lika väl förberedd heller. Jag obsade rakt ut över Vänern från en udde. Sirius speglade sig i ett glittrande stråk över sjön senare under kvällen och det var jättefint.

Jag skulle väldigt gärna vara med på ett seriöst försök efter M7 om det går att få till det men det kräver i så fall noggrann planering, maximal tur med vädret och att allt annat klaffar. Och stoooora teleskopet :D

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Igår åkte jag ut till västra Orust för att observera lite blandade objekt och jag tänkte bland annat titta efter några H400-objekt som jag tidigare inte lyckats hitta. Utrustningen var min 305 mm Dobson.

Lepus. NGC 1964
För första gången lyckades jag se denna galax! :D Klockan var ungefär 21.30 UT. Jag hittade positionen vid en triangel av stjärnor ganska snabbt eftersom jag har varit där och letat flera gånger förut både med 200 mm SCT och 305 mm Dobson. Den sistnämnda gången var det dock inte optimala förhållanden.
Galaxen var väldigt svag och syntes intermittent, till att börja med så svagt att jag undrade om det var rent önsketänkande men den återkom om och om igen allt tydligare när Lepus förflyttade sig västerut från Göteborg och ut över havet. Bäst syntes den med ett 12mm okular som gav 127 X förstoring. Riktigt kul för jag hade nästan gett upp hoppet om NGC 1964. Galaxer på den deklinationen (ca -22 grader) är besvärliga.

Monoceros. NGC 2185
Det här gick inte lika bra. Klockan var ungefär 22.00 UT och jag hittade snabbt positionen varefter jag stegvis ökade förstoringen upp till ett 8 mm okular som ger 190 X.
Jag misstänkte vid ett par tillfällen svag nebulositet vid de stjärnor som är associerade med NGC 2185 men i ärlighetens namn kan jag inte hävda att jag har obsat objektet. Jag får nog spara det tills jag kommer till en extremt mörk himmel någon gång.

Kommentarer om NGC 2185 är välkomna. Utrustning, förhållanden, tips osv :)

En riktigt trevlig och lyckad kväll om än småblåsig och kall!

Nu har jag sett 378 Herschel 400-objekt.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by timokarhula »

Tobbe, kul att du haft framsteg med Herschel-objekten! Angående NGC 2185, har du verifierat att du tittar på rätt ställe? De korrekta koordinaterna för epok 2000.0 är 06h 11m 06.1s, -06º 12' 38". NGC2185 kan vara felmarkerad i äldre atlaser. Den illuminerande * är av 12.5 mag. Jag observerade NGC2185 med min 45cm Dobson och 100x från Virsbo den 7 december 1997 och jag tyckte faktiskt att NGC2185 var ljusstark men liten. Jag gjorde en teckning av nebulosorna NGC2185 , NGC2183, LBN 996 och NGC2182 vilka låg i samma synfält, i mitt A4-observationsblock på sidan 1429. Jag verkar inte ha obsat NC2185 sedan dess så jag föreslår att du väntar att obsa nebulosan när de bästa förhållandena råder. NGC2185 är en reflexionsnebulosa så inga filter biter på den! När jag obsade NGC 2185 så var det var mycket bra förhållanden men kallt väder, ned till -13º. Temperaturen understeg -10º i minst 5.5 timmar under mitt observationspass. Det var en minnesvärd natt då jag observerade effektivt i 10 timmar med teleskopet i kylan. Samma natt observerade jag komet 43P/Wolf-Harrington där observationen sedermera hamnade i IAU-cirkulären 6827!

Angående NGC1964 så är det "min" galax, ty 1964 var året då jag föddes. :) Jag fann objektet med 20x100 kikare från Geraldton, i W.A., den 13 oktober 2005. Jag beskrev NGC1964 som ljussvag, liten och avlång NE-SW. NGC1964 blev då mitt 390:e Herschel-400 objekt. Galaxen befann sig på den obekväma höjden av 67º. Jag gjorde en teckning av galaxen i mitt block på sidan 1481.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Hej Timo!

Jo det rullar på med H400-objekten. NGC 1964 tvivlade jag på skulle gå härifrån. Funderar även på att försöka igen en kall klar natt efter NGC 2613 som jag inte lyckades med en tidig morgon för ett tag sedan.

Jag är ganska säker på att jag letar på rätt ställe efter NGC 2185. Jag använder dels O´Mearas bok om H400-objekten och dessutom utskrivna kartor från Deepskylog och utskrifter från Stellarium så jag tror inte att det är det som är problemet. Den stjärna och den grupp av stjärnor som NGC 2185 ligger runt har jag hittat. Det är inte speciellt svårt från Gamma Monoceros.

Första gången jag försökte var från Mellerudtrakten vid Vänern och det fanns nog en aning ljusföroreningar i söder och dessutom var en front med tunna moln i närheten. Den här senaste gången från Orust var NGC 2185 kanske inte tillräckligt långt ut över havet. Göteborg ligger i sydost. Skall försöka igen en klar natt och släppa ut den längre över havet innan jag testar.
Dessutom så är mitt teleskop mindre än det du använde även om 305 mm verkar fixa det mesta.

Det är bara att försöka igen!

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Torbjörn »

Det var en klar, kall och fin kväll igår så jag åkte ut till västra Orust för obsa och bland annat så såg jag för första gången:

NGC 2185 i Monoceros

Den här gången avvaktade jag till ungefär 22.00 UT när NGC 2185 befann sig i söder och hade gått ut längre över havet innan jag skred till verket och letade upp positionen med min 305 mm Dobson. Det gick snabbt att hitta från Gamma Monocerotis till de stjärnor som ligger i NGC 2185 och jag bytte från 24 mm till 15 mm okular som ger ungefär 100 X förstoring och lite bättre kontrast utan att släcka ljussvaga objekt.
Jag såg NGC 2185 ganska snabbt som en svag dimma som omgav den ensamma stjärnan och den lilla gruppen av stjärnor intill den. Framför allt syntes den när jag tittade vid sidan om objektet och svepte tuben fram och tillbaka. Då drog faktiskt nebulositeten till sig blicken.
Det var möjligen det som gjorde att jag inte såg den förra gången: Att jag satt och stirrade på objektet för att försöka bedöma om det fanns nebulositet eller inte. Det var vid tillfället klar himmel, SQM-L mätaren visade 20,91 och det var ca -10 grader ute. Riktigt roligt att äntligen hitta det här svåra objektet! :)

@ Timo: Tack för dina råd och tips om NGC 2185. De behövdes!

I övrigt under kvällen så tittade jag på M74 som syntes riktigt fint med tydligt centrum, en fantastisk M42/M43, M31, M37 (underbart fin) och M51 som syntes rätt bra trots låg höjd. Även ett gäng Herschel 400-II objekt blev det.

Nu har jag sett 379 stycken Herschel 400-objekt.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jakten på de återstående Herschel 400-objekten

Post by Bengt »

Alltid lika kul läsa om dina bravader Torbjörn!
Jag förstår inte hur du hinner med så många objekt vid varje pass. Själv tar jag det betydligt lugnare och skissblocket åker med allt som oftast ut för att hinna se lite och har mer blivit mitt sätt få ner det jag ser. Just M74 ramla in för mig också i veckan i sökaren.
Slogs av hur stor utbredning den faktiskt har. För dålig transparens dock tyvärr för att kunna se spiralerna denna kväll. Men vad jag sett på nätet ska de inte vara helt omöjligt.Ser fram emot nästa rapport!
Attachments
m74skiss.jpg
m74skiss.jpg (100.39 KiB) Viewed 6883 times