Fifth light CPC1100, kallt -12 C brrr...

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Fifth light CPC1100, kallt -12 C brrr...

Post by steen »

Hej Hopp!

Jag och en vän tog ut teleskopet för en kortare observation, Andromedagalaxen (suddig fläck) och Plejaderna plus några stjärnor observerades. Vädret här på höglandet -12C och perfekt natthimmel, helt vindstilla, kunde inte bli bättre.

Jag använde en fokalreducerare för första gången då vi observerade Plejaderna, det funkade hyfsat bra, för Andromedagalaxen använde vi 40mm och 20mm Plösl okular.

Vi använde tre stjärnors synkronisering av teleskopet, det gick bra direkt.
Men det var problem med klockan, den visade sommartid, dessutom "drev" eller rörde sig stjärnorna trots synkroniseringen, det problemet har vi aldrig haft förut. Ytterligare en komplikation var att vid ett tillfälle vände teleskopet åt fel håll så att säga, lutades bakåt, verkar som om teleskopdatorn flippat ut totalt, vi avbröt och gick in då det var för kallt att forska vidare i vad det berodde på.

I vilket fall som helst ligger vi i startgroparna för att köpa in en kamera samt videoastronomi, då vi är rätt många som vill kolla och gärna samtidigt, plus att vi öppnar upp för rullstolsbundna och äldre personer som inte ser så bra längre.
Vi har förresten två teleskop numera också, ett Newton och denna CPC, till Newton saknar vi dock benställningen. :-)

Trots problemen är vi hyfsat nöjda med den korta kvällen, det är väl bara jag som är besviken på att teleskopet flimrade ut för mig mitt under observationen och folk fick stå och vänta ute i kylan, men dom såg ju nöjda ut i alla fall.
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: Fifth light CPC1100, kallt -12 C brrr...

Post by steen »

Kanske hade vi för bråttom där ute i vinternatten :-)

Undersökningar inomhus ledde till att en rad fel hittades, kopplingen till vertikala planet var aningen löst åtdragen, kanske inte huvudorsaken men den slirade lätt.

Teleskopet hade fel tidszon, vi bor i zone1 men teleskopet var i zone2
Sommartid var inställt och klockan gick en timme fel hela tiden.
GPS stod i linking läge.

Jag gjorde en "factory defaults", ställde in rätt tids zone, klockan samt rätt land och stad. Dock är Celestrons programvara ganska grovkornig, Sweden finns med enda stad är Stockholm.
Sedan fick teleskopet stå på, efter 3-4 minuter fick jag linked i displayen och allt ser rätt ut igen.

Jag är lite undrande, ska inte CPC själv ställa in allt det där. DVS. via GPS hitta var den befinner sig och justera in tids zone, klocka, land och stad (gps positionerna), nån som vet ?

Efter ha frusit och bökat funderar vi skarpt på att skaffa en Celestron StarSense eller nåt annat som justerar in teleskopet automatiskt.

Return to “Observationer”