27 Messierobjekt med 15x70 kikare

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

27 Messierobjekt med 15x70 kikare

Post by Torbjörn »

Igår kände jag för att variera mig lite. Hade använt C8:an flitigt de senaste dagarna, så jag tog fram min 15x70-kikare och stjärnkartan istället och gick ut i trädgården. Det är en vanlig villaträdgård med en del ljus omkring så mörkeranpassningen blev inget vidare även om jag försökte ställa mig där det var någorlunda mörkt. Himlen hade ett värde på 20.13 mätt med min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens.

M74 Hittade positionen lätt men kunde inte se M74
M77 Samma här...hittade inget där den borde vara...
M33 Ganska tydlig i närheten av Triangeln
M31 Lätt att hitta vid Andromeda
M32 Lyckades inte se den, kanske pga skakningar, hade inget stativ, och dålig mörkeranpassning
M110 Lyckades inte se den heller, se ovan
M52 Lite knepig att identifiera även om läget är lätt att hitta mha Cassiopeias geometri
M103 Lätt att hitta.
M29 Lätt att hitta vid Svanen
M39 Relativt lätt, ett långt hopp från Deneb i rätt riktning
M76 Kunde inte se den även om läget är lätt att hitta
M34 Lätt att hitta, snett ut från Algol
M45 Plejaderna...
M42 Svår att missa
M43 Relativt lätt att se
M78 Svag men lätt att hitta dess läge mha geometrin på Orions bälte
M1 Liten och svag men förvånansvärt lätt att hitta snett ovanför den ganska starka stjärnan nedanför Elnath i Kusken
M35 Lätt att hitta vid Tvillingarnas "fot"
M37 Lätt att hitta vid Kusken
M36 Samma
M38 Samma
M44 Bikupeklustret. Syntes för blotta ögat.
M67 Utgick från M44 och Kräftans stjärnor. Ganska lätt men ljussvag.
M81 Utgick från Dubhe och stjärna 23 i Stora Björnen. Positionen är en sned triangel med dessa. Blev förvånad över hur bra den syntes.
M82 Bredvid M81. Förvånad över hur fint de syntes!
M94 Ganska lätt. Triangel med Cor Caroli och Chara i Jakthundarna
M51 Svårare. Svag, men gick att hitta lätt mha Alkaid och stjärnkartan.
M41 Lätt. Rätt ner från Sirius! Ljusstarkt fint kluster.
M47 Ganska lätt att hitta. Tämligen rakt österut från Sirius. Ljusstarkt fint kluster.
M46 Svårare än M47 men hittar man M47 så hittar man M46 om himlen är mörk. Ganska ljusssvagt.
M48 Lätt att se detta fina kluster om man hittar det. Använde en liksidig triangel av stjärnor i Enhörningen som riktmärke, triangeln syntes med blotta ögat.
M50 Ett ganska långt hopp snett upp från Sirius och man var där.
M79 Gick inte att se pga geografin
M93 Gick inte att se pga geografin

En riktigt kul kväll med kikare istället för teleskop. En annorlunda grej rent estetiskt än att använda teleskop!

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: 27 Messierobjekt med 15x70 kikare

Post by Katarina H »

Superkul läsning!! Tack för att du delade med dig!! Jag har ju också testat detta med 'laid-back bino observing' det senaste och jag känner verkligen igen mig i din upplevelse. Dina kommentarer är precis som man tänker "vid tvillingfoten" osv... Och antalet objekt är ju riktigt många! Utan goto ju. Vill förstås veta mer detaljer.

1. Start/stopptid på passet?
2. Antal objekt per tidsenhet? :)
3. Har du en platt tomt eller? Min sluttar mot väster...
4. Behövde du springa runt på tomten för att se vissa objekt?
5. Strategi mot kylan?
6. Utan stativ eller med?

Jag håller på en del och jämför M-objekt i olika instrument just nu. Fick in M81 & M82 i 8x20-kikare nyligen. Och M33. Man kan pressa det och se vad som är minsta hjälp som krävs. Fascinerande att se vilket instrument som ger mest "gain" (satt i relation till de objekt man vill se då, men också i relation till set-up-ansträngningen). Jag tycker att jag kommer otroligt långt med 11x56.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 27 Messierobjekt med 15x70 kikare

Post by Torbjörn »

Hej Katarina,

Tackar!

1. Jag tror att jag höll på mellan 22 och 24...då ljuger jag nog inte för mycket :D
2. Borde bli ca 14 objekt per timme men det är en osäker siffra och dessutom så plockade jag vissa objekt direkt som jag sett förut medan jag fick leta en längre stund efter andra.
3. Jag var på en lätt kuperad tomt men det är en del stora träd, mest tallar, runtomkring
4. Jag fick gå omkring lite på grund av träden och andra hus som låg i vägen speciellt för M41, M46 och M47. M41 gick bara att se när den passerade en glugg mellan tallarna.
5. Mot kylan hjälper bara fleecetröja, Tensonjacka, thermobyxor och varm mössa. :)
6. Jag handhöll kikaren för jag hade inget stativ med mig. Inte helt optimalt med en 15x70 kikare...men å andra sidan ger det rörlighet.

Kikare är kul att använda om man har en någorlunda mörk himmel där man kan orientera sig men jag tror att jag behöver stativ för att kunna leta rätt på t ex M74 och M77. Jag har även en gammal 7x50 kikare, men det är betydligt mer "Power" i 15x70-kikaren.

Jag såg dessutom M13 och M92 härom morgonen med kikaren förresten.

M33 tycker jag är lustig på det viset att den är lättast att se med en kraftig kikare, lättare än med teleskop.

/Torbjörn

Return to “Observationer”