Är det här ett nattlysande moln?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Är det här ett nattlysande moln?

Post by Cristofer »

Då det inte blir så mörkt här på nätterna på sommaren (Västerbotten) så vet jag inte riktigt om jag sett nattlysande moln. Bifogar en bild, tagen 20 juli 2014 i Olofsfors, ett par mil söder om Umeå. Är det ett sådant moln?

http://solarphotography.wordpress.com/? ... ent_id=473
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Är det här ett nattlysande moln?

Post by Peter R »

Nej, det är vanliga vackra moln belysta i solnedgången.
NLC är vita eller elektriskt blå och du ser dem på den norra himmelshalvan och ofta runt midnatt och framåt.
Jag tror att man kan säga att när du ser dem för första gången så vet du direkt vad det är. Så var det för mig i alla fall.

/*Peter R
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Är det här ett nattlysande moln?

Post by Cristofer »

Jag misstänkte det. Vet inte om det fortfarande är för ljust här, eller kan man se dem än fast det inte är helt mörkt?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Är det här ett nattlysande moln?

Post by glappkaeft »

Tidsfönstret är nog lite mindre i Västerbotten men jag har sett nattlysande moln under minst en vecka i Sundsvall så det borde gå. Tumregeln är att solen måste vara mellan 6 och 16 grader under horisonten.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Är det här ett nattlysande moln?

Post by stoffe »

I natt som var så var det fina NLCs över himlen här 2 mil utanför Uppsala. Jag har sett NLCs 5-6 kvällar denna sommar, dock bara två av kvällarna som det varit över stora delar himlen, annars kan det vara någon enstaka slöja. Det är inte allt för ovanligt. De lyser i regel elektriskt blåa och är syns svagt redan strax efter att solen går ner under horisonten.

Det är ovanligt att det är så här spektakulärt.
http://astronet.se/view_image.php?id=3277&gallery=5
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Är det här ett nattlysande moln?

Post by Martin F »

Jag såg också fina moln natten som gick, mellan midnatt och kl 01. I Stockholms skärgård, så inte så långt från Uppsala. Och nej, de var inte alls så läckra som på den där bilden. Grym!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Return to “Observationer”