Djuprymdpremiär juli

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Djuprymdpremiär juli

Post by Torbjörn »

Igår kväll tog jag ut mina teleskop fram på kvällen för att göra lite jämförelser vid observationer av Albireo i Svanen och Epsilon Lyrae (Dubbel-dubbeln). Teleskopen är:
1) En 90 mm f/10 akromat
2) En 102 mm f/12.7 Maksutov Cassegrain
3) En 200 mm Celestron C8 Schmidt Cassegrain

Vid ungefär midnatt började jag med de här observationerna och kunde konstatera att akromaten verkade ge de "renaste" delningen av Epsilon Lyrae och C8:an naturligtvis de ljusstarkaste bilderna. Maksutoven gav de mest påtagliga diffrationsringarna runt stjärnorna.

Efter det gick jag över till att använda enbart C8:an, ville se hur väl diverse Messierobjekt syntes. Jag använde generellt ett 25 mm Plössl som ger ca 80X.

M13 syntes ganska fint
M92 syntes också bra
M11-klustret bjöd på en fin överraskning och var riktigt vackert
M26 var tydlig men ingen sensation
M56 syntes svagt
M57 var riktigt tydlig, syntes bäst med UHC-filter
M71 var svag
M27 syntes ganska fint, klart bäst med UHC
M29 syntes riktigt bra
M39 var praktfullt
M2 var rätt tydlig men inte upplöst
M15 var tydlig
M52 riktigt fin
M103 syntes jättefint, har alltid gillat M103 av någon anledning
M31 centrum syntes diffust
M32 ganska tydlig
M34 var vacker
M76 mycket svag men med UNC-filter var den helt klart där
M40 tydlig, ingen större sensation :)
M81 svag men tydlig
M82 mycket svag, svår att uppfatta
M3 mycket svag men den fanns där
M102 (NGC 5866) mycket svag men gick att uppfatta

Klockan blev strax före 02. Gick över till att titta efter Uranus. Den hittade jag direkt och satte i ett 8 mm okular som ger ca 250X. Tittade på den blågröna planeten en stund, första gången i år som jag ser den.

Neptunus nästa. Såg ut som "en extra fet stjärna" i 80 X men färgen och skivan i 250X gör att man inte misstar sig. Första gången i år för den med, satt och kollade på den en stund och funderade över att det är en bra bit dit!

Avslutningsvis så riktade jag C8:an mot Månen. Det var "den andra" halvmånen som gick upp mitt i natten och jag studerade den dels i ca 60X för att få en överblick och dels med 12mm och 8 mm okular för att kolla på lite detaljer men ärligt talat stod den för lågt för att det skulle vara idealiskt med hög förstoring. Jag har mest använt mindre teleskop den sista tiden under sommaren så det kändes trevlig med ljusstyrkan i C8:an. Sedan var klockan över 02 och det var dags att gå och lägga sig :D

Underbart att ta en titt på djuprymden igen efter sommaruppehållet. En del av objekten såg riktigt fina ut trots att det inte var jättemörkt.

/Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Djuprymdpremiär juli

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Tack för en intressant,trevlig och inspirerande obs rapport. :good: Dags att börja damma av teleskopen. Själv har jag bara varit ute en gång på balkongen denna sommar med min Intes MK66, beundrat gamma And. och fått en solid split av pi Aquila i 300X. Touching i 200X. Seeing 5-6/10 P.

Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Djuprymdpremiär juli

Post by Torbjörn »

Igår var det djuprymdpremiär här på Rossö söder om Strömstad för min del :D

Kvällen inleddes med Saturnus och fortsatte, i takt med att himlen mörknade, med obsar av Albireo, Epsilon Lyrae, Mizar/Alcor, M57, M13, M92, M31 (som syntes rätt dåligt förutom centrum), M32, Dubbelstjärnhopen i Perseus, M81, M82 och M45.

En gammal kompis och hans söner tittade förbi och vi observerade och hade riktigt kul tillsammans. Vid 01-tiden lokal tid kunde man faktiskt se en blek och lite diffus Vintergata sträcka sig över himlen!

Det var verkligen roligt att obsa lite djuprymd igen även om förhållandena naturligtvis inte var helt optimala.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Djuprymdpremiär juli

Post by Bengt »

Kul läsa om dina obsar Torbjörn !
De har också varit riktigt fina nätter här nere i söder sista nätterna .

Inatt klarna det först vid halv 1 och tanken var ta en kort titt med lilla 5" Newtontuben men klockan slutade ändå med halv3 :-)
Vyerna var för bra för att avsluta :-)

Lilla 5"aren gav fin vy över m31 där jag såg stoftbandet . Rikta sen tuben mot Mirach ghost som lös tydligt bredvid den röda stjärnan .Även M33 var tydligare än förväntat och visa delvis sina spiralarmar. Trodde jag inte skulle gå!
Stjärnhoppa runt på ett 20 tal messier objekt .

Som avslutning satte jag i o3 filter på ethos 13mm och rikta in på Veil som stod rakt upp nästan .

Blev riktigt överraskad över att se hela östa och västa weil med tydliga molnstrukturer i detta lilla instrument .

Ngc 7000 visa sig i hela sin prakt på samma sätt med tydlig nebulosa i hela synfältet .

Bengt

Return to “Observationer”