Drömmen om ett Messiermaraton

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by wilt »

Wow - imponerande! Tack för fin obsrapport.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Tack för en riktigt trevlig och levande rapport! Du verkar ha haft en riktig helkväll i Floda samtidigt som jag hade det ute på Orust! Din Dobson och du verkar komma bra överens :D

M74 är riktigt knepig om den inte står bra till. En av Maratonets värstingar...
Jag tycker att M33 är lättast att se med en skapligt stor kikare, lättare än med teleskop.

Kul att du hittat en bra "sydhorisonthörna" i trädgården, det har man stor nytta av!

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by timokarhula »

Katarina, kul att jag inspirerat dig till ett Messier-maraton. Jag övervägde själv att utföra ett Messier-maraton inatt men månen är fortfarande halv och kommer att störa på småtimmarna och sedan är jag sugen på nya DS-objekt för det har blivit så få denna vinter. Har du någon gång obsat hela natten? Jag brukar dricka kaffe eller energidryck när jag blir småseg efter några timmars ihärdiga obsar. Eller jogga på platsen. Då blir man som en ny människa igen.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Tackar och niger för feedbacken!

Timo: nej jag har aldrig obsat en hel natt. Jag känner mig ibland helpeppad men så fort jag blir trött vill jag bara gå och lägga mig och strunta i obsandet. Är sjukt kvällstrött varför jag gillar december månad bäst för då r det mörkt tidigt. För att orka en hel natt skulle jag behöver sova på dagen innan natten och det låter sig inte riktigt göras..eller ja, jag menar att jag måste planera för det i så fall. Kan nog inte köra helnatt spontant iaf. Ett riktigt MM skulle kräva några semesterdagar iaf. Och så ska vädret klaffa. Egentligen föredrar jag korta pass på 30-45 minuter. Satt tex ute en timme nu precis och följde positionen för M74 kl 1830-1930 UT. Men inget napp. Klarar jag inte M74 så kan jag ju lika gärna hoppa över att försöka mig på ett helt maraton. Men å andra sidan vet jag träning ger färdighet så det är bara att ligga i.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Var upp före gryningen och loggade tre för mig sprillans nya objekt. Det var fuktigt ute och jag kände inte igen stjärnhimlen alls. Karlavagnen låg och såsade i norr och Lejonet var på väg att dyka ned i väster, och allt sydost om Virgo kändes helt nytt. Jag kände mig helt bortkollrad! Fick stå med planisfär och tiden gick alltför fort. Tider nedan i UT.

Kl 0337 M5 - den var mycket riktigt mycket mycket vacker! Snyggare än M13 sedd med kikare 11x56.
Kl 0342 M10 med kikare. Ytterligare en klotformig stjärnhop. Märkliga objekt.
Kl 0342 M12 med kikare. Lik M10.

Sedan skulle jag ta M14 men det var omöjligt. Letade i en kvart kanske. Det ljusnade och jag gav upp. Transparency 4/5 och seeingen vet jag inte riktigt, kanske 3/5? Tar tacksamt emot info om någon vet ungefär hur det var inatt - behöver det för att astroleague kräver att man loggar transparency och seeing. Detta ifall man i framtiden skulle vilja få ut diplom/pins inom ramen för deras observationsprogram.

Hur som helst grand total 75. Jag är helt körd i botten nu, har huvudvärk och typ skelar. Nu får det bli en rejäl paus. Men fan tro't... :D

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Riktigt intressant morgonrapport! Detta är en del av himlen som är svårobsad i anständig tid på dygnet, skulle tro att många aldrig har sett den. Antingen får man vara uppe extremt sent / gå upp jättetidigt på våren eller försöka hitta objekten i skymningen i augusti/september.

M5 är jättefin, obsade den från Orust nyligen.

Min erfarenhet är att Skorpionen kanppast syns efter sommaren och att Ormbäraren syns sämre efter sommaren. Skytten syns däremot bättre efter "sommaruppehållet". Exempelvis M107 (som är betydligt svagare än M10 och M12 och som jag letade länge efter) syns gissningsvis bäst i april. En idé kan vara att mixtra med Stellarium för att se när det verkar bäst men jag tror april.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Skorpionen är det nog många som missar om man bor i Sverige. Den syns dock fint på efternatten framåt april. Då är det också lätt att plocka M4 och M80.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by timokarhula »

Jag har sett Antares med blotta ögat från Västerås mellan januari och maj men lustigt nog aldrig från juni och framåt. Från Australien syns Antares däremot bra ända till mitten av november.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Vaknade vid 3 och det var fortfarande klart. Hade inte tänkt gå upp men tänkte.....Detta är ju årets messiermaratonnatt!! I detta nu håller minst två i Sverige på med det. Är det klart i Floda nu så grejar de nog klart väder i Skåne hela maratonet. Och i USA har en del just dragit igång, iaf på ostkusten. Måste bara ut och ta M14 iaf!!! Tog med min kära ST80 i ena handen och Penningtonboken i andra. Det är så annorlunda sent på natten. Det är så fuktigt, är glad för att ST80 ha ett så rejält daggskydd som utgör 1/3 av teleskopkroppens längd. Gräsmattans frost krasade under fötterna. Såg något svart som rörde sig - en katt. Jag ryckte till och då blev katten rädd och rände som en pil över gräset.

Själva M14 tog bara två minuter att hitta. Ställde in rödpunktssökaren på rätt ställe och svepte lite och såg en liten suddig sak som kunde stämma med skissen i boken. Zoomade in på max (8 mm dvs 50x förstoring) och där var den definitivt! Kollade igen att rödpunktssökaren var på rätt ställe för blotta ögat. Checkade sen av omgivande stjärnor med kartan i boken. Allt stämde. Tittade på klockan som var 0241 UT (lokal tid 0341). Kollade om det gick att gå ned mot M9 men träden var i vägen.

Började gå iväg på gatan mot en bättre obsplats för sydligt men såg att lokala värmeverket "ordnat" med en lokal dimbank precis där jag sett ut en plats på dagen..så jag vände hem igen. Transparency 4, seeing 3? Nu sett 76 M-objekt totalt. Längtar tills de i Skåne lägger upp en obsrapport från natten!!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Grattis till M14! :) Nu är det M9 och M107 som gäller antar jag? Det är en lite annorlunda känsla att sticka ut sent på natten för att obsa något.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

M9 plockad kl 0118 UT vid lanthandeln/macken i Sjövik.

Min mest mödosamma obs någonsin. Här kommer ett exempel när man inte har koll på ALLT. Hade rekat obsplats ett par veckor innan. Ok horisont som gick att parkera vid. Övade massa i Stellarium med målet att ta M4 och gärna flera. Det borde vara möjligt att ta 17 st till utifrån Stellarium men riktigt så fri var inte horisonten på platsen, det visste jag innan. Under veckans vardagar trillar Torbjörns obs-rapporter in. Han är otrolig!! Vilken robocop han är!! Hur gör han?? Jo jag vet, han är enträget praktiserande OCH påläst! Nåväl...jag hade förberett mig maximalt teoretiskt och skulle göra mitt första riktiga obs-pass utanför trädgården. När jag kom fram visade det sig vara jätteupplyst med 8 strålkastare och längst med söderhorisonten var det ett pärlband av starka väglyktor. Jag ville inte åka hem så jag satte upp allt. Jag försökte närmare 20 ggr under drygt 2 timmar med M4. Jag såg Antares och stjärnan bredvid och visste att jag var precis rätt. Men ingen M4 sågs! Saturnus var fin. M10 såg jag också. Men jag vill ju ha nya objekt kryssade. Testa alla 17 p min to-do-lista om och om igen. Men nej, strålkastarljuset sken halvt in i tuben och mina ögon bev aldrig mörkeradapterade. Testade M9 flera gånger men först vid obspassets slut kunde jag se den och då tydligt (vadan detta?!). Höll på lokal tid ca 0135-0345. Begav mig hemåt med endast M9 skramlandes i håven. Det som är kul med det här är att det aldrig blir som man tänkt sig, iaf inte för mig. Ibland går det jättebra och ibland går det riktigt dåligt och eftersom det inte är levebröd så spelar det ingen roll om det går dåligt. Totalt sett 77 nu. Det kommer nog ta en livstid detta projekt. Nu är iaf säsongen över för kvällströtta mig!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Grattis till M9! Visst är det kul att få en glimt av dessa sydliga obskyra objekt. Jag tycker att du har skrivit en riktigt bra rapport om en visuell observatörs vedermödor. Jag har själv jobbat på en del med Hickson-objekt. Mycket jobbiga objekt och jag är tveksam till om det ger något. I många fall är de bara synliga sporadiskt med indirekt seende och i de flesta fall syns de ingående galaxerna inte alls. Jag planerar nu att gå tillbaka till lite mer närliggande objekt, åtminstånde för en tid.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Grattis till M9, en liten och ganska svag klotformad stjärnhop. En fin fångst.

Robocop...den var ny :D

Det var säkerligen ljuset som sabbade letandet efter M4. Det är ett svårt objekt från Göteborgsområdet, mycket känsligt för både ljusföroreningar och rätt tid på året, och jag har själv bara sett den tre gånger, en gång vid nymånen i mars, i förrgår och igår. Alla gångerna från Orust faktiskt. Den syntes klart sämre i mars eftersom soluppgången var tätare inpå när M4 stod på vettig höjd än i april. I mars kunde jag bara konstatera att den var där men nu kunde jag se den betydligt bättre, kunde bl a se en lodrät linje av stjärnor i den. Hur den syns i maj vet jag inte men det är stor risk för problem med ljuset. Får testa!

Dessutom så kunde jag se den med 15x70 kikare både i förrgår och igår.

Jag har tidigare provat många gånger: Från Ucklum (hopplöst med Kungälv/Göteborg i söder), Rossö utanför Strömstad (antingen horisontdis eller för sent på våren, annars hade det nog gått), och från Stenungsunds badplats (100 % hopplöst pga kraftiga ljusföroreningar i söder). Alla dessa misslyckade gånger har dock Skorpionen synts hur tydligt som helst, utom vid horisontdiset på Rossö då kikare krävdes för att se Antares...och då kan man glömma M4 :sad:

Även M19 syntes betydligt bättre nu än i mars, då var den bara en väldigt diffus liten dimboll. Nu var den både större och tydligare. M19 och M68 kräver ungefär samma omständigheter som M4.

Att du plötsligt mot slutet kunde se M9 kan tyda på att den har passerat över en eller flera ljusföroreningskällor. Du har från Sjövik Alingsås, Borås, Floda, Lerum, Göteborg och en del annat som kan påverka. Floda ligger nästan rakt i söder. Det var i mitt fall, speciellt igår när vi obsade från västra Orust, väldigt tydligt att M4 och speciellt M19 blev "bättre" när de kom längre bort från Göteborg och fortsatte ut över havet.

Nu har jag nog suttit och skrivit ner ungefär allt som i alla fall jag vet om att jaga M4 från våra trakter. Den är inte omöjlig, du kommer också att hitta den.

Om säsongen är slut för dig så kan du ju börja fundera på när/hur/var obsa Skyttens härliga objekt i augusti/september :)

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Hans Bengtsson »

Roligt att läsa era inspirerande rapporter!

Det är nog nu i april som man i första hand ser Antares och området däromkring riktigt bra från våra trakter. Jag minns mycket väl hur jag låg i en solstol på en småländsk äng för att observera Lyriderna (glöm inte bort dem i år, snälla!), det måste ha varit 1974, och överraskades av hur fint man kunde se delar av Scorpius, av att Antares trots allt låg så högt över horisonten. Trots att jag då hållit på med observationell astronomi ett antal år, så insåg jag inte detta fullt ut förrän då i april 1974. Fast från min obsplats i Göteborg kan jag inte minnas att jag sett skymten av Antares, rakt söderut ligger Centralstationen och Avenyn.

Kan förresten nämna att jag igår kväll, efter ett par timmars välbehövlig sömn, tog ut teleskopet på balkongen kring 22 UT, det var en hel del moln men fritt vid Castor och Pollux, och jag bestämde mig för att ta ST Gem, T Gem och R Gem men absolut inga fler utan fortsätta sova. Men omedelbart försvann molnen och jag jag kunde helt enkelt inte låta bli att ta en till och en till under en timmas tid. Så det blev trots allt 22 variabler, de sista efter ett långt uppehåll när jag egentligen redan hade slutat för kvällen men Leo syntes så fint i sydväst.

Jag måste nog gå med i AV för att få ordning på detta (AV = Anonyma Variabilister).

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Miljarders tack för feedback!

@Torbjörn. Grymt bra info du kommer med. Användbart helt klart. Jag antar förresten att ljusföroreningsfilter inte hjälper? Jag har faktiskt ett men tänkte att det bara utsläcker i sådana här "M4-lägen". Jag har förresten stor nytta av att ha prylar i plastbox som du inspirerat till.

@Mikael. Obskyra objekt, det håller jag med om. Det är så annorlunda med dessa jämfört med de gamla slagdängorna M31, M81 & 82 och M103 osv.

@Hans. AV, trodde det redan fanns och att det var dem jag skulle infiltrera nästa helg? :D Jag har haft lite paus nu i det där..jag tog ett Messieråterfall istället :D Bra att du påminner om Lyriderna. Ska kolla upp!!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob