Drömmen om ett Messiermaraton

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Tack för det Katarina!
Det var en riktigt trevlig kväll på Orust när jag studerade Sagittarius objekt (och en del annat) med C8:an. Jag hade varit så inriktad på Herschel 400-objekt att jag inte hade hunnit med Messierobjekten.

Jag tittade även på M72 och M73 den kvällen, inga problem att se dem därifrån men tror inte att jag någonsin har lyckats se M72 inifrån Stenungsund. M72 är en ganska svag klotformad stjärnhop. M73 går däremot med ett nödrop men den syns inte bra.
De står i söder ungefär 19.30 UT nu så det är nog dags att leta efter dem någon kväll snart nu. Jag misstänker att du kanske behöver din Dobson om du skall titta på dem hemifrån.

@ Mikael: Ett Messiermarathon från Skåne hade varit jättekul, jag hakar gärna på i så fall.

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by hbar »

Jag o Mikael var hos Johan i våras
viewtopic.php?f=5&t=9910&p=45659&hilit= ... ton#p45659
och hade en mycket trevlig natt som gav mersmak.

Ett ställe som vi diskuterat är Garnhuset
http://www.lillabeddingebyalag.com/Garnhuset.html
som ni ser här mellan Sjövägen o havet
https://www.google.se/maps/@55.3563709, ... !1e3?hl=sv

Det är fri sikt o hyfsat mörkt. Hyr vi Garnhuset så har vi tillgång till toalett, kök o värme. Det är lättillgängligt med bil och det finns busshållplats på gångavstånd med ca 10 bussar per dag. Vill man vila ut efter en lång natt så finns det möjlighet i närheten tex
http://www.pensionatrosengarden.se/

Vi får se hur stort intresset är när det närmar sig men det är svårt med bokning när man inte vet hur vädret blir.

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Hans Bengtsson »

För ungefär ett decennium sedan startade jag på AG en tråd om sydliga Messier-objekt och deras synlighet. En del av er har säkert redan läst inläggen där, men jag förmodar att andra inte har gjort det. Här är en länk till tråden, den har flera sidor:

http://astronomiguiden.se/index.php?opt ... =27&id=656

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Jodå, den har jag läst med stort intresse! Jag är väl en av dem som kämpat med de ”omöjliga” Messierobjekten länge. M7 är den som är kvar ifrån vår Svenska horisont. Enligt dina beräkningar borde jag få syn på den men inte. Jag har försökt i många år :angry: .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Hans Bengtsson »

Om du ser M7 från Sverige borde nog få någon sorts medalj, jag konstaterade i tråden torrt att den i praktiken är omöjlig från vårt land. Men, men, helt säker kan man inte vara så länge något är teoretiskt (nästan) möjligt. Vet att du lyckats med M6, vilket inte är förvånande, men har du sett även M69 och M70 (som jag kallade "troligen hopplösa" om jag minns rätt)?

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Jodå, de är loggade :) . Det ska tilläggas att jag använde GoTo och de var endast synliga som en lätt diffus dimma synligt vid teleskop rörelse. Det finns, om jag minns rätt, en relativt ljusstark stjärna intill båda objekten som jag definitivt såg och bekräftade.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

@Hans, det var en riktigt kul tråd att läsa. Inser att jag var rätt ordrik och tidvis resultatlös redan då :)... "Såg dock med kikaren något som liknade en konstellation men oklart vad det var" :shy:

@Håkan: Jag är gärna med på ett saaf-MM. Har ni pratat om vilken dag det blir? Tycker mig ha utläst att Mikael gillar april (?). Karhula gjorde sitt MM i februari om jag inte minns fel. Det är ju längre natt i februari. Men kallare. Och kanske inga sydobjekt?

Datumförslag enligt http://messier.seds.org/xtra/marathon/mm-dates.html
Year New Moon[s] Primary Weekend Secondary Weekend
2016 Mar 09.1, Apr 07.5 Mar 12 (I: 7,8) Apr 02 (I: 7,1)

@Mikael: redan när jag ska lägga in obs-platsen buggar det för mig i deepskylog. Jag har iaf försökt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by hbar »

@Hans, på din sida om räkneövning så skrev du
"Nu ligger dock Potsdam på 100 meters höjd. En observation från Smygehuk skulle ske på kanske 10 meters höjd. Extinktionen blir därför större från Smygehuk, låt oss säga 4.0 magnituder istället för 2.7 magnituder."

Resonerar jag fel när jag menar att om 2 personer tittar på samma objekt i söder (nära horisonten) och den ena står ca 30km längre norrut men på 100m höjd istället för 10m så borde väl det ljus som når personen på 100m höjd passerat 30km mer atmosfär och därmed vara svagare (och mer turbulent)?

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by hbar »

Lite förtydligande, jag menar naturligtvis inte att man skulle få mer ljus på en lägre höjd utan bara fundering jag haft om man bäst når objekt väldigt nära horisonten vid kusten eller längre inåt landet på lite högre höjd.

Tycker dock att kompenseringen på 1.3 mag för 90m låter lite mycket.

/Håkan
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by jwarell »

Potsdam ligger på 52d24m N mot 55d25m N för Smygehuk, varför M7 i söder från den senare orten lider av betydligt större extinktion. Så 1-2 mag ytterligare låter rimligt. Det var väl så du menade Hans?

Det viktigastre vid val av observationsort är en mörk, fri och helt klar söderhorisont. Förstås bra om man är på 100 m höjd snarare än 10 eftersom man då undkommer en del av fukten vid markytan, vilket också bidrar till extinktionen.

Men från Romeleåsens sluttnignar har man Svedala, Skurup eller Rydsgård i söder på nära håll, beroende på var man ställer sig. Från sydkusten hamnar dessa orter i norr istället och stör inte det minsta.

Instämmer i att Garnhuset i Beddingestrand är en bra plats för Messiermaraton, Håkan har guidat på platsen. Helt fri horisont från öster till väster, med mörkaste delen av himlen i söder, där både M83 och de tidiga morgonobjekten i Skytten uppenbarar sig. För att nå dem måste man obsa i slutet av mars eller början av april, då är februari för tidigt på säsongen.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Fin Messier-kväll i trädgården med 15x70

Rekapituleringskväll! Haft en längre tids uppehåll, haft fokus på annat (broderi mm) men vart sugen på att obsa igen. Har en dragning åt kikarastronomi. Teleskop...de är så krångliga eftersom bilden är felvänd och inte stämmer med kartan, det blir liksom en känsla av att det man ser i okularet inte är verkligt. Det blir dessutom med allt kånkande en tröskel att komma ut överhuvudtaget. Har hittills använt en 11x56-kikare men har nu stegat upp till 15x70, delvis inspirerat av Torbjörns obskväll 141226 med 15x70 och även Gustavs variabelkväll medelst 15x70 nyligen. Slog igår till på en Celestron Skymaster 15x70 efter att ha tittat i den och märkt att det utifrån priset på 800 kr var förvånadsvärt bra optik i den. Priset på den gjorde också att man inte behövde älta detta inköp så överdrivet mycket utan man kunde gå direkt på väsentligheterna nämligen själva obsandet. Hade egentligen tänkt mig en TS 15x70 men det hade de inte inne. Och Gustav kör ju med Celestrons variant - FINE! Normalt sett har jag ute ett teleskop och 1-2 småkikare för en helkväll. Har även testat tubkikare enbart men den är lite lurig att rikta in pga 45-graders vinkeln i den. Men igår kunde jag alltså ha ute bara ETT instrument. LYX. Och vilken TUR man har som får stjärnklart (& MÅNfritt) samma dag man skaffat ny kikare!!! Vad kan man se på Messierfronten i denna kikare??????
setup_.jpg
Rekapitulerade och läste igenom astroleagues Messier binocular programme.

Där finns ju bra info om hur svårsedda de olika objekten är i olika kikare.

Insåg att startobjekt i sekvensen skulle bli M3. Slog upp rätt sida i Harvard Penningtons "The year-round Messier Marathon Field Guide" och hamnade i och med valet M3 på chart nr 18. Det fina med den här boken är just vad titeln säger. Messier Marathon går att köra när som helst på året men det blir olika ordningsföljd man tar dem. Det finns också nätbaserad kalkylator för det där (länk http://members.shaw.ca/rlmcnish/darksky ... lanner.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) och där kan man välja olika varianter på sekvenser där Penningtons är en option. Jag valde dock att använda mig av bokens upplägg. På varje sida finns en liten tabell.
pennington_sequence_chart.jpg
Där står hur man hoppar mellan de olika "chartsen". Eftersom vi bor på så nordliga latituder så kollade jag med en bra översiktlig karta över M-objekten vilka som är för långt söderut. Denna karta är också bra som en dubbelkoll att man inte missat något. Detta hade jag med mig ut. Plus varma kläder:
utrustning.jpg
Innan jag gick ut läste jag i Penningtons bok om objekten och tittade på skisser på objekten. Ibland blir det så bråttom att man inte hinner läsa på. Det ger otroligt mycket mer där ute om man är påläst. Jag inser att jag glömt en del sen sist men att jag känner igen en hel del ändå. Jag använder sen många år alltid "Messier Marathon Log".

Gick ut vid 20-tiden (svensk sommartid).
20160924_200001.jpg
Lite moln i väster, hade inte rekat satellitbilder (länk http://www.smhi.se/vadret/nederbord-mol ... lit-europa" onclick="window.open(this.href);return false;) innan vilket jag normalt ALLTID brukar göra om det vankas obskväll. Fortfarande ljust ute så jag fick börja i öster innan jag körde de i väst.

M31 1822 (UTC) Vad stor den är!!! Men får ändå plats i kikaren. Läckert!
M32 1825 M32 Först lite tveksam obs men successivt säkrare på den & återkom under kvällen för att verifiera.
M57 1833 Kära lilla ringnebulosan. Anade en ringstruktur med 15x70. Kan exakta positionen så är säker på obsen även om den var mera som en suddig prick än en ring, hade inte i detta läge velat vara utan att ha lärt känna objektet tidigare i mitt 8 tums dobson.
M13 1833 Enkelt objekt men ljust i den riktningen så ingen wow-upplevelse
M103 1834 Sitter i ryggmärgen, triangelformad hop.
M52 1835 Den gamla slagdängan! Hänger där än...
M3 1839 Ganska långt ned i västnordväst, tydlig men ljust ute än så den var inte i sitt prakt-esse. Kul jag fick den iaf!
M51 1855 Tog en stund att hitta den. Här var inte Penningtons bok tillräckligt bra utan nu krävdes plötsligt Interstellarum Deep Sky Atlas Field Edition. HÄR LÄRDE JAG MIG OVÄNTAT NÅGOT NYTT, se längst ned i slutet av inlägget.
M101 1858 Stor face-on blaffa-galax - wow!! Har aldrig sett den binokulärt förut - Häftigt!
Här råkade jag se en meteorit eller dylikt kl 1900, farandes från N till NNV på höjd cirka 40 grader.
M40 1908 Tog ett tag att hitta men med Deep sky atlasen gick det bra. Kunde inte tydligt se två olika stjärnor men såg dem ihop som en fläck. Den ligger såpass bra placerad med lagom många stjärnor ikring så jag har inte tagit fel. Den är bättre i 8 tums teleskop men ändå kul att ta fram den med 15x70!
M 81 1910 Lätt som en plätt.
M82 1910 Också lätt såklart. Edge-on. Blir nostalgisk över senaste supernovan i M82, det var den som drev mig till att skaffa 8-tums-dobben 2014.
M27 1927 Snygg!! Var inte medveten om att hantelnebulosan var så framträdande. Har helt enkelt sett på den för lite tidigare. Minns en lika frapperande fin vy av den i mitt gamla ETX-90 på Donsö i mitten av 00-talet.
M71 1930 Tog några minuter att hitta. Ganska ljus himmel därnere så ingen supervy.
M33 1940 Oj höll på att glömma denna. Först lurig att få syn på, strax självklar. Stor vit utsmetad blaffa på exakt rätt ställe.
M29 1945 Vacker absolut.
M39 1946 Gick lätt att hitta. Öppna hopar alltid lika fina, som en näve utslängda gnistrande diamanter i skyn.
Låg en stund i brassestolen och svepte random med kikaren genom vintergatan. Fin diamantring i norr. Skrattar lite åt mitt försök för ett par år sen att hitta chi Cygni. "Chi" fick jag :) Den badar ju i kollegor så att säga. Hur mycket stjärnor som helst!! Kollade på Messierobjektskartan (översikten) och kom på att jag missat M34.
M92 2008 Herkules hade hunnit sjunka ned mot väster en del, höll på att missa denna. En kludd mitt i ljusföroreningen i sydväst.
M34 2015 Fick titta på planisfären och försöka lära mig Perseus igen (den fastnar aldrig) och då var det lätt att hitta M34 ut från Algol.

Gjorde återkommande försök med M110 utan resultat. Gjorde också försök på M106 och M108 samt M56 men det gick inte. Stod och funderade på om jag skulle vänta in Plejadernas uppgång men gav upp. Totalt 19 objekt och jag hade inget mål med tempot. Bra kväll och absolut jättekul med kikaren. Min tidigare strategi när jag letade M-objekt med teleskopet var att använda mig av Penningtons geometriska metod. Lokalisering med blotta ögat utifrån asterismer av ljusstarka stjärnor ikring aktuellt objekt. Ibland svepa lite och leta efter rätt objekt. Konfirmera mot skiss och mot vy i findern som finns med i boken. Nu när jag använde kikaren hade jag inte så mycket nytta av boken som är väldigt anpassad till 8 tums newton. Nu var det Deep sky atlasen som var nyckeln. Tyckte mängden stjärnor i den atlasen stämde väl överens med vyn i 15x70. Det hade inte alls gått lika bra med Pocket Sky Atlas. Så fantastiskt skönt att jobba med optik som har rättvänd bild. Plötsligt känns det som man ser mycket mer verkligt. Det var en härlig känsla. Att använda två ögon är också väldigt speciellt. Det känns som man svävar ute i rymden.

Transparency 4/5 och seeing vet jag inte riktigt, kollade ingen planet, tror den var 4/5. Noterade också att Z Uma gick fint att skatta med denna kikare men den hade inte ändrats från dagen före och för täta obsar är ingen idé. Och nej, jag orkar inte logga på deepsky log. Inte min grej :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Hans Bengtsson »

Vilken härligt häftig rapport!

För egen del tillfrisknade jag i fredags någorlunda efter tre (!) samtidigt iråkade krämpor under den gångna veckan. Det var ryggont (kunde knappt gå), musarm (kunde knappt skriva) och bindhinneinflammation (kunde knappt se). Men på fredagskvällen gick det bra att obsa med teleskopet från balkongen under två korta pass, det blev 27 variabler totalt.

Under natten lördag-söndag nöjde jag mig med en snabbtitt på Chi Cyg, fick magnitud 5.3. Jag har i princip lärt mig stjärnhimlen uppochner (sökare och Newton) så när jag använder fältkikare får jag tänka efter en extra gång: Chi ligger normalt (som för mig alltså är uppochner!) till höger om 50-stjärnan, alltså är det nu med fältkikaren Chi som ligger till vänster ... Använde mig av en fältkikare jag köpte på Lidl för några år sedan, den heter Rocktrail 10-30x60, man kan alltså zooma. Om den är bra? Nej långtifrån, den är faktiskt usel. Men funkar ändå för ljusa variabler eftersom den är lika dålig på variabeln som på jfr-stjärnorna. Tänkte jag skulle använda den till något vettigt så att pengarna (ett par hundralappar) inte var helt bortkastade.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Björn »

Tack för en trevlig rapport, Katarina.
Jag gick ut ganska sent med min kikare så det blev inte så långt pass.
Perseus hade stigit upp ovanför träden som normalt sett skymmer den så jag ägnade hela passet åt bara den stjärnbilden.
Omgivningarna runt Mirfak är fantastiskt vackra så jag fastnade där en lång stund. Glömde alldeles bort att jag borde loggat M34 nu när jag hade chansen men det får väl bli en annan kväll.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Tack Hans och tack Björn för responsen!!

@Hans Tre krämpor samtidigt och så smattra in hela 27 obsar på en kväll. Nivån är ju klart olika. Och Chi Cyg tror jag aldrig jag kommer prova att hitta, även om den har en fin magnitud nu.

@Björn, ja M34 ligger lite ensamt till så den är lätt att glömma bort.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Håkan N »

Katarina,

Bra rapport.
Inte enkelt att klara ut detta, men kul och nåt att jobba på.
Jag ska testa nu på ITT träffen i helgen hur många jag klarar ut.
Man blir imponerad av Messier.
Hur din nya 15X70 kikare ?
Såg i nån liknande på Öland och för priset helt ok. Dock på den var det ett video huvud som inte var riktigt stadigt.
Men nära 5 mm pupill och 70 mm om optiken är någorlunda kan det ge verkligen fina vyer på en tripod.