Nybörjare om Jupiter

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Nybörjare om Jupiter

Post by Xavier »

Hej, idag har jag passat på och tittat lite på Jupiter. Jag har en liten dob, heritage 130p, och var sugen att testa mina nya okular som har haft ett tag nu men knappt använd.

Ja började med okularet som kom med teleskopet när jag köpte det, en 25 mm. Eftersom seeingen verkade bra har jag snart byt till en 10 mm och efter ett tag lagt till en 2x Barlow. Här började saker blir skakiga med min enkel dob montering och min vrid fokuserare.

Eftersom bilden såg ovanlig skarp ut så har jag bestämt mig för att prova med 5 mm okularet som har gett mig alltid ganska dåliga resultat. Nu är jag vid gränsen av min lilla teleskop, 650 mm / 5 mm = 130x och med Barlow blir det 260x. Är det inte så?

Det var inte lätt hålla Jupiter i bilden men moln banden var mycket tydliga och jag blev nöjd med resultatet de korta stunder som jag kunde hålla det hela på plats.

Hoppas att jag har räknat rätt nu och att ni kan ursäkta mina fel, svenska är mitt fjärde språk, och hoppas också att med tiden blir jag bättre både på astronomi och språket genom att dela inlägg på forumet.

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Nybörjare om Jupiter

Post by Martin F »

Inga som helst problem med språket, resten vågar jag inte uttala mig om :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nybörjare om Jupiter

Post by Oortcloud »

Xavier wrote:
Eftersom bilden såg ovanlig skarp ut så har jag bestämt mig för att prova med 5 mm okularet som har gett mig alltid ganska dåliga resultat. Nu är jag vid gränsen av min lilla teleskop, 650 mm / 5 mm = 130x och med Barlow blir det 260x. Är det inte så?
Jo så är det.

Martin
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Nybörjare om Jupiter

Post by Magnus Nyborg »

Hej Xavier,

Du har rätt, baserat på tumregeln att maximalt användbar förstoring är ungefär 2x teleskopets diameter i mm. Och det är en vettig tumregel som kan härledas från optiska resonemang.

Tumregeln inkluderar dock det mänskliga ögat, som varierar avsevärt vad gäller ljuskänslighet, synskärpa mm, så avsteg i bägge riktningar kommer att råda.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Post by Xavier »

Jag har upptäckt att jag kan få ut mest från bilden när jag använder en10mm på barlowen. Jag har en celestron 15 mm okular också men den ger mycket "aberration" (är det avvikelse det svenska ordet?) så jag ser en sida blå och den andra röd.

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX

Return to “Observationer”