Fick jag med Himalia? Hjälp!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Fick jag med Himalia? Hjälp!

Post by Takashi »

Inspirerad av Peter Roséns bild på Himalia så försökte jag mig på samma uppgift igår kväll. Då det var väldigt molnigt så jag fick bara med ett par enstaka bilder mellan molnen, det blev totalt bara 9st 20sekunders exponeringar. Efter att ha tittat på Peters bild och jämfört med positionsangivelserna i stellarium så har jag insett att stellarium inte visar rätt, varav jag kommer till den svåra uppgiften om Himalia syns på min bild. Är det någon här som skulle kunna hjälpa mig att se om Himalia kom med? Jag har laddat upp den färdigstackade bilden (dock i JPEG) här:
http://nineplanets.se/temp/maybehimalia.jpg
(~10mb stor)

Jag har försökt använda mig av länkarna i Peters tråd (http://www.imcce.fr/hosted_sites/saimirror/nssephe.php), men jag får bara felet "Error is discovered" när jag försöker generera himalias position vid min tidpunkt.

Alltså:
bilden är tagen igår den 7:e december kl 22:23 lokal tid (UTC 21:23), med en Canon 600D, Astronomik CLS-filter, WO Megrez 88mm, 0.8x reducerare/flattener (alltså cirka 400mm brännvidd) samt Astrotrac.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Fick jag med Himalia? Hjälp!

Post by ThomasK »

Jag tror jag hittat Himalia på din bild. Enligt JPL Horizons var Hiamlias position ca. RA 07 25 53 Dek +22 07 34 igår vid 21:23 UT. Nedan är först en 30' karta över området från AAVSO med stjärnor ner till magnitud 17 och sedan din bild där jag markerat en ljusprick som finns i precis rätt position!
Himalia
Himalia
d15456.png (26.94 KiB) Viewed 2235 times
HimaliaFound.jpg
HimaliaFound.jpg (2.07 MiB) Viewed 2235 times
Thomas Karlsson
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Fick jag med Himalia? Hjälp!

Post by Takashi »

Oj supertack för hjälpen!
Jag provade ditt tips "JPL Horizons", det fungerade riktigt bra i kombination med AAVSOs stjärnkartegenerator.
Tog bilden genererad därifrån och la den över min bild i Photoshop (ändrade opaciteten så bägge bilderna syns) och mycket korrekt så kom faktiskt månen med:
Image

Trodde jag aldrig med tanke på den korta exponeringstiden/det lilla teleskopet/de starka ljusföroreningarna.
Tack för hjälpen!
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fick jag med Himalia? Hjälp!

Post by Peter R »

Grattis Jakob,

Jag har precis gjort klar en liten animation som visar positionen för Himalaia och som bekräftar Thomas uppgift.
Vidare blinkar jag den mot min tidigare bild som visar att Himalaia ligger mycket nära där Jupiter låg den 25:e november.

/*Peter R
Jakob---Himalaia-2.gif
Jakob---Himalaia-2.gif (608.56 KiB) Viewed 2221 times

Return to “Observationer”