ISS ockulterade Spica och Saturnus

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by timokarhula »

Mellan klockan 23:45-23:50 följde jag ISS (magnitud -1.9) passage över den S horisonten. När den steg högre upp i SW och mot vänster slog tanken mig att ISS ser ut att pricka både Spica och Saturnus. Mycket riktigt! Följde rymdstationen när den prickade både Spica (nästan, nästan, bara någon bågminut N om den och knappt separerbar från stjärnan vid passagen) men faktiskt ockulterade Saturnus!? Vad är oddsen för det? Synd att jag inte kollade upp ISS bana över himlen i förväg i Heavens Above och att jag inte använde kikare eller teleskop... :angry:

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Peter R »

Trevligt att du lyckades se den. Jag var ute och tittade för blotta ögat på samma passage för en timme sedan.
ISS kulminerade på nästan 22° och var väldigt ljusstark. För några år sedan nådde den aldrig högre än 18°.
Imorgon sker det en ockultation av Saturnus från min position, den första någonsin. Jag har planerat för den i lite drygt en vecka men väderleken verkar tyvärr kunna ställa till det.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by glappkaeft »

Här (ftf betyder det Barcelona) så passerade ISS upprepade gånger under kvällen nära zenit (mag ca. -4). Tyvärr så mulnade det på en halvtimme innan den första passagen (med mörk himmel) kl 22. Massor med passager under helgen men de verkar, precis som en titt genom Fargas observatoriets 38 cm refraktor i morgon, försvinna pga regn.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Danjel »

Jag som var ute och filmade Saturnus men missade passagen med några minuter. Hade varit en riktigt mäktig bonus att få med ISS i filmsekvensen.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by timokarhula »

Peter R wrote: Imorgon sker det en ockultation av Saturnus från min position, den första någonsin. Jag har planerat för den i lite drygt en vecka men väderleken verkar tyvärr kunna ställa till det.

/*Peter R
Foton där ISS passerar framför solen eller månen hittar man på nätet. Däremot undrar jag om det finns något foto taget där man ser rymdstationen passera framför, eller mycket nära, en planet? Då menar jag en bild där man ser siluetten av ISS. Peter, du kanske blir den förste? :D

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Peter R »

Foton där ISS passerar framför solen eller månen hittar man på nätet. Däremot undrar jag om det finns något foto taget där man ser rymdstationen passera framför, eller mycket nära, en planet? Då menar jag en bild där man ser siluetten av ISS. Peter, du kanske blir den förste?
Jag har hittat en bild på nätet av en Jupiterpassage men det är tydligen väldigt sällsynt http://www.perseus.gr/Astro-Sat-ISS-2010-05-29.htm .
Dessutom måste jag gå upp betydligt i förstoringsgrad annars blir ISS bara blir en liten ljuspunkt då den befinner sig på ett avstånd av över 1.000 km.
Alla vädersajter anger helmulet för kl. 23 ikväll och dessutom blåser det ganska friskt uppe på terrassen just nu så jag bedömmer chanserna som ytterst små, men jag kommer att vara redo ut ifall... :D
Under den gångna veckan har jag ställt in ett antal Saturnus observationer för grannarna har haft otaliga öl- och vinfester på taket till småtimmarna när det har varit fint väder.
I natt blev jag angripen av 2 måsar som ansåg att jag inkräktade på deras revir när jag var uppe och fotograferade ISS.
Om det blir några bilder ikväll så går jag direkt och köper en skraplott imorgon bitti :D

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Peter R »

Jag har precis kommit ner från terrassen och det började att regna när jag bar in de sista prylarna.
Jag var riggad och klar i god tid för passagen kl. 23:00:14,8 under en nästan helmulen himmel. I väst låg en strimma av klart väder som ett tag gav mig en liten förhoppning men den rörde sig i fel riktning.
Så jag ställde upp stativet så nogrannt som möjligt, satte i min 24mm Panoptic (50x) i 10" Newtontuben, fokuserade på en vägskylt ovanför Essingeleden och slewade till Saturnus... inget. Då prövade jag med Spica och Arcturus, försökte skanna av närområdet men utan resultat. Himmeln var både ljus och i stort sett helt täckt. När tiden för ockultationen närmade sig så gick jag tillbaka tillbaka till Saturnus. Plötsligt såg jag en liten ljusprick nära hårkorset i sökaren som jag centrerade. Det var Saturnus som hade blivit svagt synlig bakom molnen. Jag hann precis fokusera när ISS swischade förbi mitt framför Saturnus i hög fart. Fantastisk upplevelse! :D :D :D
Jag satte på kameran för att ta en liten sekvens på planeten men då hade Saturnus på nytt försvunnit bakom tjockare moln och var helt osynlig.
Osannolik tur trots allt. Synligheten varade bara några sekunder men vid absolut rätt tillfälle

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Morgan »

Peter R wrote:Jag har precis kommit ner från terrassen och det började att regna när jag bar in de sista prylarna.
Jag var riggad och klar i god tid för passagen kl. 23:00:14,8 under en nästan helmulen himmel. I väst låg en strimma av klart väder som ett tag gav mig en liten förhoppning men den rörde sig i fel riktning.
Så jag ställde upp stativet så nogrannt som möjligt, satte i min 24mm Panoptic (50x) i 10" Newtontuben, fokuserade på en vägskylt ovanför Essingeleden och slewade till Saturnus... inget. Då prövade jag med Spica och Arcturus, försökte skanna av närområdet men utan resultat. Himmeln var både ljus och i stort sett helt täckt. När tiden för ockultationen närmade sig så gick jag tillbaka tillbaka till Saturnus. Plötsligt såg jag en liten ljusprick nära hårkorset i sökaren som jag centrerade. Det var Saturnus som hade blivit svagt synlig bakom molnen. Jag hann precis fokusera när ISS swischade förbi mitt framför Saturnus i hög fart. Fantastisk upplevelse! :D :D :D
Jag satte på kameran för att ta en liten sekvens på planeten men då hade Saturnus på nytt försvunnit bakom tjockare moln och var helt osynlig.
Osannolik tur trots allt. Synligheten varade bara några sekunder men vid absolut rätt tillfälle

/*Peter R
Kul att du fick uppleva det hela trots alla moln och det var kanske tur att jag inte var med dig på terrassen med tanke på de få sekunder man har på sig för ögonblicket.
Jag riggade min utrustning hemma, men fick bara med ett töcken av moln på mina bilder :sad: .
// Morgan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by Peter R »

Ibland hänger det på så lite. Jag riggade också min kamera med fisheyeobjektivet och jag har precis lyckats identifiera Saturnus på de 20-30 första bilderna, dvs ungefär 1 min 40 sek till 7 sek innan själva ockultationen. Hade jag i stället varit kvar vid teleskopet så fanns det en liten chans att jag hade hunnit få på kameran... å andra sidan var ju risken att jag missat den visuella observationen också, så det kanske var tur att jag inte fibblade med utrustningen :D
Animationen är på 30 bilder och är en liten delbeskärning uppskalad 200%. Under själva ockultationen 7 sekunder senare syns ingenting annat än moln men genom teleskopet syntes Saturnus och ISS ytterligare en liten stund som tur var.

/*Peter R
Saturn_130608.gif
Saturn_130608.gif (2.35 MiB) Viewed 3818 times
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ISS ockulterade Spica och Saturnus

Post by timokarhula »

Grattis till att du lyckades se ISS passera framför Saturnus trots molnsituationen! En unik observation.

/Timo K

Return to “Observationer”