Kometobservationer

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometobservationer

Post by Hans Bengtsson »

Tack vare klockslagen var det en baggis att identifiera stjärnfältet. Man kan se stjärnor åtminstone ner till visuell magnitud 17 på animationsbilderna. Redan en snabbtitt visar t.ex. utan problem två stjärnor som ligger nära varandra och som båda enligt UCAC4 har V = 16.445 (jo, båda har konstigt nog exakt samma magnitud angiven):

Stjärnornas positioner (J2000.0):

RA 05 25 36.1
DE +29 29 00

och

RA 05 25 35.7
DE +29 28 51

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Och utöver alla snygga animationer måste jag säga att det är väldigt roligt att det blivit lite fart på den här tråden. Vi har ju förhoppningsvis några riktigt fina kometer framför oss, och det är ju bra att alla hunnit trimma in teknikerna, vilka de nu må vara.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometobservationer

Post by Hans Bengtsson »

Det är faktiskt en viktig insikt, detta att aktiviteter kan byggas upp och stärkas genom den relativt enkla åtgärden att skapa en eller ett par trådar i ämnet på Astronet, förutsatt att trådarna underhålls. Det blir nästan som en "sektion" i ämnet även om det formellt förstås inte är det.

Jag tror vi ska försöka bygga vidare en del på den metodiken, den känns rätt effektiv.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Jag är helt på din linje Hans. Kombinerar man tråden du skapade med kometdata med denna med observationer så rymmer de tillsammans nog det mesta som en sektion skulle kunna tänkas hinna med. Saknas gör förstås en vettig rapporteringsfunktion vidare ut i de internationella nätverken. En SKO-databas skulle sitta fint. :-)

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Och så blev det tillslut stjärnklart. I början av kvällen var det en del dis, men det försvann framåt tiotiden. Dessvärre ställde ju månen till det så det blev inte mycket av DSOandet. Men en ny komet plockade jag iallafall. C/2012 L2 befinner sig just nu i Cassiopeia, och står alltså bra till om kvällarna. Kometen var mycket distinkt även om den var väldigt liten. Jag uppskattade den till mag 11.2 och fick koman till 0.5' (30"). ICQ-sträng som följer:

2012L2 2013 01 19.79 B 11.2:TK 40.5L 5 140 0.5 6

/Johan
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

Timaoes wrote:Jag är helt på din linje Hans. Kombinerar man tråden du skapade med kometdata med denna med observationer så rymmer de tillsammans nog det mesta som en sektion skulle kunna tänkas hinna med. Saknas gör förstås en vettig rapporteringsfunktion vidare ut i de internationella nätverken. En SKO-databas skulle sitta fint. :-)

/Johan
Ja det är riktigt kul att det obsas kometer! Sådana initiativ måste vi försöka fånga upp och vidareutveckla.

Jag vill här passa på att uppmana alla er som gör observationer att skicka dem till Timo Karhula också så att de hamnar i det svenska arkivet där kometobsar från mer än 20 år tillbaka finns sparade. Se SAAFs webb Solsystemssektionen om detta.

När den nya webbsidan i Drupal (som Robert Wahlström mfl jobbar på) är uppe kommer vi att integrera en kometdatabas med rapporteringsmöjlighet både till databasen och ICQ. Vi har specat denna databas i detalj men om det ska gå undan vore det förträffligt med mer hjälp. Så om någon är databaskunnig och har lite tid över finns det alla möjligheter att göra en lovvärd insats! Hör av er till Robert, undertecknad eller till denna tråd!

Det finns för övrigt oxå möjlighet att hoppa in som gruppledare för kometer i Solsystemssektionen, eller varför inte knoppa av den från solsystemssektionen om tillräckligt intresse finns. Någon aktiv observatör som känner för att satsa framåt? Hör av er till mig eller till denna tråd!

På VSP lördag fm kommer jag att berätta om kometobservationer mtp PanSTARRS och ISON och det finns alla möjligheter att dela erfarenheter och dryfta frågor då. Hoppas några av er som obsar kometer regelbundet duker upp då.

Johan W
(SAAF/Solsystemssektionen)
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kometobservationer

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror det bästa vore, som föreslås ovan, ifall kometerna hade en egen sektion. Det måste vara ett bättre utgångsläge än att fungera som en underavdelning till en sektion (Solsystemet). Som sektionsledare känns Timo K och/eller Johan K som givna namn om de är intresserade.

M v h
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Kometobservationer

Post by jwarell »

För alla kometintresserade finns mängder av information om 2013 års kometer (och annat) att läsa i BAA Comet Section's medlemsblad, The Comet's Tale:

http://www.ast.cam.ac.uk/~jds/

Last issue just out!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Det låter ju alldeles strålande med att det byggs på en kometdatabas. Ser med spänning fram emot lanseringen av denna. Sen kanske det kan vara en god idé med en kometsektion, men det känns som om det måste till lite fler observatörer om det ska vara någon idé. Kanske kan PANSTARR och ISON hjälpa till med rekryteringen (och förstås fortsatt aktivitet i denna tråd). Ska också bli kul att höra Johan Ws presentation på VSP.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Å så en ny kometobs från igår kväll. C/2012 L2 har precis passerat ut ur Cassiopeia och in i Andromeda så det står alltså högt på himlen. Men den var ändå en rejält utmaning. Kometen var ganska stor -- jag uppskattade koman till 2' -- mycket diffus och ljusstyrkan låg på omkring mag 12. ICQ-sträng som följer:

2012L2 2013 01 31.79 B 12.0:TK 40.5L 5 140 2 1 ICQ XX KARaa

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kometobservationer

Post by timokarhula »

Jag obsade också C/2012 L2 (LINEAR) häromkvällen, nästan exakt samtidigt som du. Min ICQ-sträng lyder

2012L2 2013 01 31.80 S 12.3 HS 25.0L 5 150 1.5 2/ ICQ XX KAR02

Jag skickar in våra obsar till ICQ. Jag försökte mig även på 262P (McNaught-Russell) i Cetus men såg ej den. Däremot skymtade jag den lilla 14.3 magnitud galaxen MCG-1-7-6 i närheten. Det var så pass bra himmel att jag kunde obehindrat detektera zodiakalbandet från den västra horisonten till ungefär Plejaderna.

/Timo K
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Kometobservationer

Post by LasseH »

Här finns en observation på C/2012 S1 (ISON)

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7117

Mvh,
LasseH
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by Timaoes »

Då kan jag rapportera ännu en negativ (visuell) observation av PanSTARRS. Mot alla odds öppnade sig himlen i väster lagom till jag kom hem från jobbet kl 19. Prövade med 20x80 kikare, men lyckades bara hitta en väldigt tjusig nymåne. Nytt försök i morgon.

/Johan
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Kometobservationer

Post by Freddan »

Samma här. Hittade månen med 10x50 men kometskrället var helt osynlig. Hoppas väderleksrapporten för imorgon håller för då gör jag ett nytt försök.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kometobservationer

Post by wilt »

Jag såg C/2011 L4 (PANSTARRS) för första gången ikväll den 15 mars kl 18:08 UT. Kometen sågs mycket tydligt i 15x70, huvudet var väldigt koncentrerat och det fanns en tydlig liten svans. Ljus himmel gjorde det svårt att skatta magnituden, så det får anstå till en annan kväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Observationer”