Julnattsfotografering

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Julnattsfotografering

Post by Jonas »

Hejsan,

Då är vi mitt i Julen! Julaftonen är avklarad och tomten kom med Astronomisk kalender. Roligt.
När all julmat (och drycker därtill!) var inmundigad, julklapparna utdelade och de andra jugotterna avsmakade så att magen stod i fyra hörn, sjönk mina tjejer ner i soffor och fåtöljer framför en film.

Själv hade jag naturligtvis då och då slängt ett öga upp mot den stjärnklara himlen och bestämde mig istället för att ta ut teleskopet och ta några bilder.
Det var en mycket klar och fin kväll. Lungt väder med bara en lätt bris som då och då kom svepande.

Jag lyckades få till en mycket bra polinställning som innebar att jag kunde ta långa exponeringar utan att hela tiden ha ögat fäst vid följeteleskopets okular.

Bilderna blev ganska lyckade tycker jag men trots klar och fin himmel märker man av det röda bakgrundsljuset från staden, speciellt på de bilder som är tagna i riktning direkt över Kristianstad. Ljuset begränsar tyvärr exponeringstiderna till ca 7-8 minuter (vid ISO 200).

Eftersom bekgrundsljuset är ganska framträdande så gav jag mig inte på några direkt ljusssvaga objekt. Jo, ett - Hästhuvudet. Tyvärr fick jag bara möjlighet att ta en 5 minutersexponering där man endast kan ana huvudet. Det kommer fler tillfällen.
De andra objekten jag fotograferade var M42, M45, M31 och Dubbelhopen. Jag blev relativt nöjd med bilderna men upptäckte en detalj och det är att objektivet troligtvis sitter lite snett i hållaren vilket ger sig till känna på det sättet att stjärnorna blir något bönformade. Inte så att det stör speciellt mycket men ändå....
Nåja, jag får ge mig på att justera detta vid tillfälle.

Man brukar säga att man ska vara försiktig när man är ute på Julaftonsnatten eftersom då även allehanda knytt är ute och springer.
Jag såg inget (tyvärr) utan hade en fin avslutning på Julaftonen.

Vi får se om det blir något ikväll. Först ska filmen King Kong ses. Kanske det blir en runda efter denna.

God Fortsättning på Julen Allihop!

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Men var är bilderna?

God fortsättning! //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej Jonas.

Lät som en trevlig avslutning på julafton. Var har du glmt vbilderna nu så vi kan få se dem? :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej grabbar,

God fortsättning själva!
Jo, det var en fin kväll. Fler sådana tack!

Låter som en dålig bortförklaring men det är så att jag inte har någon hemsida att länka till.
Jag skulle kunna lägga in dem på ASAK-sidan och länka till dem men tyvärr har jag inte lärt mig använda FTP-programmet ännu.
Jag får väl ta tag i det....
Synd att vi inte har en avdelning att lägga in bilder på här.

Ha det bra!

Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag fixar en avdelning här i veckan :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Det låter kanonfint Robert.
Jag ska fixa in en bild ikväll.

/Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Tänkte bara nämna att jag nu lagt in några bilder i det nya bildgalleriet som Robert fixat.
Bilderna är väl inte speciellt fantastiska men jag är ganska nöjd ändå med tanke på att de är enskilda bilder tagna i Kristianstad med relativt litet teleskop och kameran satt på ISO 200.

Jag hade i vilket fall som helst en fin kväll under stjärnorna!

Ha det bra!

Jonas

Return to “Observationer”