Ojämn terminator med blotta ögat

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Ojämn terminator med blotta ögat

Post by timokarhula »

Under årens lopp har jag vid många tillfällen noterat med blotta ögat att månens terminator (gränsen mellan ljus och skugga) inte är en perfekt jämn båge. Igår kväll klockan 21 när jag tittade på månen (84% upplyst) märkte jag att det vid två ställen på terminatorn stack ut en minimal tagg mot månens skuggsida. Jag var tvungen att kontrollera med 7x50 kikare vad det var för ytdetaljer jag såg. Den övre kratern var Aristarchus (diameter 40 km) och den undre var Mersenius (84 km). Räknade ut att Aristarchus vinkeldiameter var endast 23 bågsekunder! Kraterns höjd över omgivningen, som skapade skuggans ojämnhet, var förstås mycket mindre (4 km). Har någon annan noterat Aristarchus profil vid terminatorn? Hur är det möjligt att urskilja så små detaljer vid terminatorn med blotta ögat?

/Timo K
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ojämn terminator med blotta ögat

Post by Paul Schlyter »

Hur är det möjligt att vi kan se stjärnor med blotta ögat? Stjärnornas skenbara storlekar är många gånger mindre än Aristarchus' skenbara diameter - där handlar det om milli-bågsekunder eller mindre.

Svaret är förstås att tillräckligt ljusa objekt kan vi se även om de är mycket små. Våra ögon "suddar till" dem en del, men är objekten tillräckligt ljusa ser vi dem i alla fall.

Därför kan vi se stjärnor på himlen med blotta ögat. Och därför kan vi även uppfatta Aristarchus som en ojämnhet i månens terminator med blotta ögat.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ojämn terminator med blotta ögat

Post by timokarhula »

Jag är också inne i de tankegångarna. Även 3-tums teleskop kan ju t.ex. se Cassinis delning (vid stor ringlutning) trots att delningens bredd bara är 0.7 bågsekunder (halva teoretiska upplösningsförmågan, Dawes limit). Där är det fråga om kontrasten mellan den ljusa ringen och den mörkare delningen. När det gäller stjärnor är det förutom kontrasten också fluxet (magnituden) som avgör om stjärnan är synlig för blotta ögat. En stjärna syns på natten men inte på dagen pga försämrad kontrast. En stjärna med ett tillräckligt lågt flux gör den osynlig även på natten eller mot en perfekt mörk bakgrund i laboratorieförhållanden.

Det som förvånar mig är att kratrar eller andra ojämnheter inte hade noterats innan Galilei riktade sitt teleskop mot månen. Man trodde att månen var ett perfekt klot med en del hav (maria). Aristarchus är månens ljusaste område så kontrasten mot skuggan är som störst och det gör det till ett perfekt testobjekt. Aristarchus syns vid fullmåne pga dess ljushet men att se kraterns utsträckning (eller höjd?!) med blotta ögat är svårare.

/Timo K
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Ojämn terminator med blotta ögat

Post by Robin Andersson »

Jag kan påpeka att jag också tycker att terminatorn på månen ser ojämn ut, om det är inbillning eller ej vet jag dock inte. Men jag kan definitivt konstatera att det ser ut som att terminatorn är ojämn.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ojämn terminator med blotta ögat

Post by timokarhula »

Igår kväll kikade jag på den 97% belysta fullmånen med blotta ögat. Jag är en DS-observatör så jag känner inte till månytans detaljer. 8) Koncentrerade mig på månens vänstra sida. Såg här tre ljuspunkter nära randen. Identifierade dem med 7x50 kikare som kratrarna Copernicus (diameter 93 km), Kepler (32 km) och Aristarchus (40 km). Med kikaren såg jag att omgivningen kring Copernicus och Kepler hade ljust, utkastat, material kring kratrarna och dessa bidrog säkert till deras synlighet. Aristarchus å andra sidan var en "renare" krater och dess synlighet berodde på dess höga albedo och den var stjärnlik med blotta ögat. Jag misstänker att fler kratrar är synliga vid skymningen då månens ljus bländar mindre. När jag kände till kratrarnas lägen kunde jag till och med se dem från bästa TV-soffan när jag tittade på Sopranos! :D

/Timo K
apokromaten
Posts: 9
Joined: 2009-10-25 19:27:08
spamtest: JA

Re: Ojämn terminator med blotta ögat

Post by apokromaten »

Jodå, jag har också m.bl.ö. noterat detta "fenomen" med en månens terminator och vissa ojämnheter under vissa faser. Jag upplever det enklast att se detaljer på månen m.bl.ö. då himlen inte är helt mörk. Den "överstrålar" annars, tycker jag. Annars inomhus, från ett upplyst rum och då kan man ibland se kratrar!? Jodå, absolut! Från det ena till det andra...Jupiter står ju mkt bra till nu under dagarna! Ge den ett ögonblick med teleskopen, gärna m pol.filter. Testa också med något nebulosafilter. Kan vara intressant...

Return to “Observationer”