88 objekt under helgens Messier-maraton!

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by timokarhula »

Eftersom AG ligger nere rapporterar jag här istället. Natten mellan lördag-söndag (5-6 mars) utförde jag ett Messier-maraton, dvs observerade så många Messier-objekt som möjligt på en natt. Började med ett "shallow-sky"-objekt, nymånen. Klockan 18:22 fann jag den 20h 36m unga månskäran med 8x40-kikare. Den syntes även svagt för blotta ögat som ett nästan horisontellt, gult streck ovanför trädtopparna. Det var min tredje yngsta månen jag sett. Sedd med Canon 18x50 IS-kikare var skäran vacker, kanske 120º lång och hade ljusare förtätningar i dalgångarna som påminde om "Baily's pärlor" vid en solförmörkelse. Himlen tycktes vara täckt med tunna pärlemormoln åt det hållet men var inte alls så färggranna.

Sedan började obsarna på allvar. Hade praktiskt taget fri sikt åt alla håll utom mot norr, vilket inte spelade någon roll. För att få ett bra resultat krävs att man loggar samtliga objekt i väster och söder i skymningen innan de hunnit gå ned. Lyckades med M79, M77 och M74 i tur och ordning. Nu kunde jag ta det lite lugnare. Bockade av alla Messier-objekt en efter en. Kunde till och med gå hem och värma händerna en gång i timmen (använder normalt ej handskar). Efter kvällens första objekt fortsatte jag denna gång med objekten i Stora Björn innan de var för högt uppe. Misstaget jag gjorde för tre år sedan var att UMa-objekten blev besvärliga att få syn på vid zenit med kikaren. Slog nu det nordiska (?) Messiermaraton-rekordet. Observerade nämligen 88 M-objekt med högst 25x100-kikare på 10 timmar 24 minuter. Såg ej M68 i Vattenormen (tittade 15 minuter för sent i gluggen mellan trädtopparna) och M19 i Ormbäraren. Båda ligger söder om deklination -26º . Å andra sidan lyckades jag se 7 objekt i Draken, Ormen och Skytten i den tilltagande gryningen. Observerade från Virsbo i Västmanland från latitud 60º. Det var en perfekt natt, -5º C, och en kall bris höll optiken fri från imma. Zodiakljuset var framträdande fram till M45 i skymningen. Gränsmagnitud med blotta ögat, ca 7.0.

/Timo Karhula
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by Robin Andersson »

Härligt att läsa och grattis måste jag få säga!

Själv har jag bara tittat på cirka 6~messierobjekt. Blir nog fler när jag har skaffat mig ett större teleskop då de intresserar mig mer :D.
Förvånad dock att det gick att se alla i en 100mm kikare. Tror du det skulle bli någon skillnad att se på Andromeda till exempel i ett 13cm newton teleskop utanför Göteborg jämfört med inne i Göteborg? För så jag har hört att den ska se ut med mitt teleskop stämmer in rätt så bra trots allt.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by timokarhula »

M31 (och alla andra galaxer) bör vara enklare att se utanför Göteborg än inne i Göteborg. Från staden tror jag att bara det mest centrala kärnpartiet syns medan utanför staden ser man de ljussvagare yttre delarna och allt får inte plats i synfältet. Med 25x100 kikare syns M31, M32 och M110 fint samtidigt. Med blotta ögat syns Andromedagalaxen enkelt som ett avlångt, >2 grader objekt, kanske inte nu i mars men på höstarna.

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by Robert »

Trevlig läsning och en bra prestation. Hur många objekt missade du som du kanske hade kunnat se den natten från din position?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by timokarhula »

Jag missade nog 7 möjliga M-objekt. Dessa var M68, M9, M15, M19, M21, M20 och M8. Mina två sista klockan 5:07 och 5:10 var M25 och M23 i Skytten. Klockan 5:11 började den nautiska skymningen. Jag hade min tidtabell från 2008 att gå efter så jag hade koll på hur jag låg till. M9, M15, M21, M20 och M8 var inte med i den tidtabellen och försökte inte ens se dem. Å andra sidan låg M16, M17, M18, M23 och M25 ganska nära varandra som jag lyckades observera. Så åtminstone 95 M-objekt skulle teoretiskt kunna ses från Svealand i början av mars, speciellt med större instrument. Några fler Messiers skulle gå upp lite senare men både de och solen skulle då ligga närmare horisonten.

/Timo K
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by Tompa »

Imponerande! Detta kräver ju förutom skarp syn även tålamod, planering och koncentration! Jag blir själv sugen på att försöka, har några M-objekt kvar att pricka av. M8 hann jag med på Kreta, men jag bommade M21 eller om det var M20. Den fanns där men jag såg den inte genom min 20*80. M8 var däremot riktigt maffig, minns jag.

Jag misstänker att man bör försöka snart nog, innan dagsljuset har hunnit för lång in på natten.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by Peter R »

Hej Timo,
spännande läsning och jag förstår verkligen varför det kallas för ett maraton.
Är detta den optimala helgen på året eller skulle du kunna se 95 objekt exempelvis nu i helgen med hänsyn tagen till nya erfarenheter?

Då tittade vi på den tunna månskäran samtidigt för jag började fotografera kl 19:21:18 :-)
Men jag började med en fantastisk syn i okularet med 30x förstoring och hade nästan svårt att slita blicken för att montera kameran. Det var den minsta skäran som jag har kunnat observera.
Jag hoppas även en dag få se zodiakalljus men då får jag nog lämna storstaden.

/*Peter R
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by Timaoes »

timokarhula wrote: Klockan 18:22 fann jag den 20h 36m unga månskäran med 8x40-kikare. Den syntes även svagt för blotta ögat som ett nästan horisontellt, gult streck ovanför trädtopparna. Det var min tredje yngsta månen jag sett. Sedd med Canon 18x50 IS-kikare var skäran vacker, kanske 120º lång och hade ljusare förtätningar i dalgångarna som påminde om "Baily's pärlor" vid en solförmörkelse. Himlen tycktes vara täckt med tunna pärlemormoln åt det hållet men var inte alls så färggranna.
Timo! Vi var ett gäng som obsade nymånen från VSP. Vi hade fin himmel men dessvärre en irriterande molnbank vid horisonten precis där månen skulle vara. Det tog bortåt timmen, men tillslut var den där. Mycket tjoande blev det :-). Jag noterade inte tiden exakt men det bör ha varit i samma veva som du hittade den.

Något maraton blev det emellertid inte, däremot många fina observationer. Gränsmagnituden låg på lördagen på cirka 6.5, vilket för mig van vid 6.0 var helt enastående. Jag obsade bland annat B33 som med 12", H-beta-filter och indirekt seende var mycket distinkt. Här visade det sig dock att det är en påtaglig skillnad på filter och filter. Anders Wettergren hade problem med att se den med sitt H-beta-filter och en 16"are. Nu minns jag inte märket men mitt är iallafall från Baader. Sen ägnade jag ett par timmar åt att skissa M51 och M101, som båda visade sig fantastiskt fint i 12"aren.

För egen del var emellertid höjdpunkten ett tjusigt norrsken som visade sig under någon kvart innan det försvann igen. Jag har aldrig sett norrsken förut så detta var verkligen speciellt.

Avslutningsvis får jag väl gratulera till utfallet i maratonet. Imponerande prestation.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by timokarhula »

Peter R wrote: Är detta den optimala helgen på året eller skulle du kunna se 95 objekt exempelvis nu i helgen med hänsyn tagen till nya erfarenheter?
/*Peter R
Nu i helgen börjar halvmånen störa men objekten borde inte bli osynliga för det. Vid latituder kring 30-35 grader (Arizona, Texas, mm) verkar den bästa tiden vara slutet av mars och början av april då alla 110 M-objekt kan ses på en natt. Då blir dock M79, M77, M74 omöjliga eller mycket svåra från Sverige. De sydliga objekten i Skytten borde vara lite enklare då men natten har också blivit kortare. Om det blir bra väder om en månad skulle jag kunna köra ett race till...

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by timokarhula »

Timaoes wrote: Jag obsade bland annat B33 som med 12", H-beta-filter och indirekt seende var mycket distinkt. Här visade det sig dock att det är en påtaglig skillnad på filter och filter. Anders Wettergren hade problem med att se den med sitt H-beta-filter och en 16"are. Nu minns jag inte märket men mitt är iallafall från Baader. Sen ägnade jag ett par timmar åt att skissa M51 och M101, som båda visade sig fantastiskt fint i 12"aren.

För egen del var emellertid höjdpunkten ett tjusigt norrsken som visade sig under någon kvart innan det försvann igen. Jag har aldrig sett norrsken förut så detta var verkligen speciellt.

/Johan
Jag har tyvärr inget H-beta filter. På Hästhuvudet är UHC ett sämre substitut. Med min gamla 17.5-tummare har jag sett B33 med UHC-filtret. I januari kunde jag inte se Hästhuvudet med 10-tum + UHC. Kunde inte ens se IC434 då men förhållandena var inte de bästa.

Natten mellan den 4-5 februari var det ganska kraftiga norrsken som lyste i åtminstone över 5 timmar. Då studerade jag bl.a. galaxer i Perseus galaxhop, Abell 426, och jag tror att norrskenet lyste upp ända till Perseus så det var märkligt att jag kunde se så bra ändå. Mitt saldo i AGC426 är nu 15 galaxer.

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: 88 objekt under helgens Messier-maraton!

Post by ThomasK »

Grattis Timo, en mycket fin prestation! Var det Anders Wettergren från 2009 som var tidigare rekordhållare? Jag har inte kört nåt Messiermaraton i år men gjorde 4 försök 2009. Totalt på 4 tillfällen fick jag ihop 77 objekt, med 69 st 20019-03-17 på 6.5 timmar som bästa enskilda resultat. Detta från en ljusförorenad miljö i centrala Varberg med 25x100 kikare.

Jag saknar fortfarande M19 och M83 på min lista över observerade M-objekt som annars är 101 objekt lång.

Testade transparensen på några svaga Messierobjekt 6:e mars. M97 syntes rätt tydligt med direkt seende som en rund fläck ca 5'. M108 var på gränsen att ses direkt, men den avlånga formen i rätt positionsvinkel gick att ana. Till sist M109, som är ett av de svagaste i Messierkatalogen, gick ej att se direkt, men anades efter en stund indirekt, en avlång form i PA 60º. Gränsmagnituden var vid tillfället 11.2-11.4.

Thomas
Thomas Karlsson

Return to “Observationer”