Den nya kometen C/2021 A4 (NEOWISE)

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Den nya kometen C/2021 A4 (NEOWISE)

Post by timokarhula »

Igår kväll lyckades jag få syn på den nya kometen C/2021 A4 (NEOWISE) med mitt 12-tums teleskop och 188x förstoring. Den här kometen är så pass ny och inte observerad visuellt (jag känner bara till Alan Hale som sett den före mig) så kometen finns ännu inte inlagd i COBS.

Edit: Nu märker jag att det går att välja kometen från listan. Detta var första gången som jag var den allre förste i COBS att observera en viss komet! :)

Den 11.92 februari (UT) skattade jag C/2021 A4 till magnitud 13.3, koma diameter 0'.9 och DC=1/ (mycket diffus). Dess snabba rörelse var tydlig och jag kunde enkelt detektera det inom 10 minuter. C/2021 A4 rörde sig 10.5 bågsekunder per minut, dvs 4º.2 per dygn. Kometen är idag som närmast jorden på avståndet 0.43 AU. Kometens höjd i Lynx var 78º. Det var kallt, -17º C och himlens mörker bara SQM-L 20.3 pga nysnö.

/Timo K
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Den nya kometen C/2021 A4 (NEOWISE)

Post by jwarell »

Hej Timo,

Såg också denna komet natten till lördagen 12/2, kvällen efter dig och skattade samma ljusstyrka som du (13,3, dia 0,6'). Obsade med 52 cm reflektorn på en ganska dålig himmel SQML 20.2-20.5 beroende var man tittar. Nu finns några obsar från 10/2 i COBS av kometen. Och det är fantastiskt vad snabbt man får info om nya kometer - annat var det i slutet på 80-talet, innan jag var uppkopplad mot SAAF:s BBS, då det kunde gå ett par veckor innan man fick veta att en ny komet var synlig.

Såg även 29P (14,5m), C/2021 A2 (NEOWISE) som upptäcktes 3 januari (13,1m) och 156P/Russell-LINEAR som var den ljusaste denna kväll (11,4m dia 1,2'). Negativ obs av 398P/Boattini (<15,7m).

Jagade även 141P/Machholz A och skattade negativt till <14,6 vilket var tillfredsställande - det visade sig efteråt att Sky Safari Pro har helt fel banelement. Jag letade i Hydra medan kometen egentligen befann sig i södra Tau, den har nu mag ca 12. Får göra ett nytt försök.

Har varit tre klara nätter här men de har varit ganska ljusa på grund av snön och säkert också på grund av de alltmer tilltagande ljusföroreningarna från Skurup i norr som växer så det knakar.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya kometen C/2021 A4 (NEOWISE)

Post by Hans Bengtsson »

Grattis till fina observationer!

Felaktiga banelement får mig att tänka på internet. På Astrobasen fanns en gång i tiden banelement och efemerid för en nyupptäckt komet. Jag fick veta att data hade hämtats från något mystiskt ställe som kallades ”internet” och som jag aldrig hade hört talas om.

Det visade sig att efemeriden var helt uppåt väggarna, i verkligheten rörde sig kometen i motsatt riktning på himlen. Och jag tänkte då att det där med internet är inget man kan lita på ...

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Observationer”