Jupiter och Saturnus för första gången

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Jupiter och Saturnus för första gången

Post by Shimonu »

Jag såg i Stellarium att Jupiter och Saturnus skulle vara uppe ikväll men kände inte att jag hade orken att springa och leta plats för att se dem. Men! Efter jag borstat tänderna och tänkt gå lägga mig tog jag mig en titt utanför dörren och tänkte att det kanske går att se dem precis utanför. De skulle ju vara någonstans mellan syd och sydväst och där har jag ju en glugg mellan hus och träd. Hade ingen uppfattning om hur ljusa de skulle vara på himlen men jag såg en stark stjärna ganska lågt på himlen och var säker på att det var Jupiter. Så in sprang jag och hämtade mitt teleskop, det var redan monterat, så bara att lyfta ut. Riktade in med 25mm och bytte till 10mm.

Jag fick snabbt bekräftat att den ljusa "stjärnan" var Jupiter. Jag kunde ana linjerna i atmosfären även om de inte var jättetydliga. Jag såg även 4 svagare objekt vid sidan, som i grupper av 2. Jag funderade lite på om det kunde vara någon optisk illusion då de verkade så snyggt grupperade men har nu bekräftat med Stellarium att det var Io, Europa, Ganymede och Callisto. Fantastiskt!

Efter ett tag började jag fundera på om jag kunde se Saturnus också. Den kanske gömmer sig bakom trädtopparna där eller så är den för ljussvag. Efter en liten stund så anade jag en till svag prick och började rikta teleskopet. Efter en liten stund när vibrationerna lagt sig kan jag se ringarna runt den lilla bollen! Vilken sikt!

Jag hade ingen aning om hur tillgängliga de faktiskt är. Ingen av dem är stora i okularen men oj vad häftigt att kunna se så avlägsna objekt med ögat genom lite glas. Att faktiskt kunna urskilja linjerna på Jupiter och ringarna runt Saturnus. Allt med ett teleskop under 3000 och ett vanligt fotostativ med kulled. Det var lite av en övning i frustration men ack värt det.

God natt!
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Jupiter och Saturnus för första gången

Post by Juicy6 »

Grattis till den fångsten! Även om det är 50 år sedan jag själv hade denna upplevelse med ett teleskop från Hobbex gjorde du mig påmind om den. Tack!

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Jupiter och Saturnus för första gången

Post by ThomasK »

Kul att du delade med dig av dina intryck. Känner igen entusiasmen och glädjen när man första gången fick se de här planeterna i teleskop och kunde känna igen dem från bilder man sett. Också jag hade gjorde de första observationerna av dem med en Hobbex-refraktor.
Thomas Karlsson
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Jupiter och Saturnus för första gången

Post by Shimonu »

Ser fram emot att testa teleskopet mer och med bättre montering för att utforska vad det klarar av. :) Måste såklart försöka se de närmaste grannarna också men sen vet jag inte om det är för hoppfullt att försöka se Neptunus och Uranus i någon större upplösning? Är de tillräckligt ljusa kanske en Barlow hjälper?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Jupiter och Saturnus för första gången

Post by kribba »

Mars ska väl bli fin i augusti om jag minns rätt!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Jupiter och Saturnus för första gången

Post by martinl »

Neptunus och Uranus är tyvärr för små i okularet för att man ska kunna se några detaljer. Med tillräckligt hög förstoring kan man dock se dem som sfärer snarare än som punkter vilket är nog så häftigt.

Mars är i opposition (som störst) 14 oktober men borde vara fin från augusti. Mars kommer dessutom vara ganska högt upp på himmelen den här vändan vilket lovar gott för oss observatörer!

Return to “Observationer”