En helkväll på Orust 11 oktober

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

En helkväll på Orust 11 oktober

Post by Torbjörn »

Väderprognoserna lovade klart väder hela natten så Ragge och jag åkte ut till Orust igår för att obsa och fotografera.

Jag tog med både min Celestron C8 och min 12" Dobson för jag hade lite olika idéer om vad jag ville göra under kvällen/natten.

Efter att ha monterat upp teleskopen tog jag en kopp kaffe och såg hur himlen sakta mörknade. Sjöfåglarna snattrade i halvmörkret.

Jag började med att observera ett stort gäng Messierobjekt och även lite annat med C8:an:
M27, M2, M72, M73, NGC 7009 Saturnusnebulosan, M30, M15, M52, M103, M31, M32, M110, M33, M74, M77, M34, M76, NGC 188, NGC 40, NGC 7023 Irisnebulosan, NGC 6543 Kattögenebulosan.

Senare under natten obsade jag även M1, M45, Hyaderna, M36, M37, M38, M35, M81, M82, M42 och M43, M78 och M44.

Under kvällen försökte jag flera gånger obsa Neptunus måne Triton och Uranus månar Oberon och Titania med min 12" Dobson men jag lyckades inte. Jag använde huvudsakligen 254X förstoring och skymtade möjligen Oberon men det är så svårt att säga. Det skulle ju även kunna vara en svag stjärna i bakgrunden. Jag använde även 381X förstoring en stund när jag letade efter Triton. To be continued...

Efter det försökte jag obsa några obskyra objekt med 12-tummaren:

IC 1613 i Cetus: Hade egentligen inte en tanke på att det skulle funka men jag försökte ändå. Positionen är enkel att hitta men det syntes inte ett spår efter galaxen.

IC 405 i Auriga: Flaming star nebula. Även dess position är lätt att hitta men det syntes ingenting av någon nebulosa.

NGC 1325 i Eridanus: Jag hittade positionen men kunde inte se någon galax.

NGC 1990: Detta är ett objekt på Herschel 400-II listan. Objektet påstås utgöra en nebulosa runt stjärnan Epsilon Orionis, alltså mittstjärnan i Orions bälte. Mycket tyder på att det inte finns någon nebulosa och jag kunde inte se någon med teleskopen och jag tog dessutom några bilder genom C8:an försedd med en f/6.3 fokalreducerare.
Det gick inte att se någon nebulositet där heller.
NGC1990.jpg
Avlutningsvis så letade jag efter ett gäng Herschelobjekt i Fornax, Lepus och Canis Major men jag hittade inte något av dem så vid 05-tiden lokal tid packade jag ihop utrustningen och åkte hem.
En verkligt trevlig, avkopplande och skön natt under stjärnhimlen.

/Torbjörn :)
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: En helkväll på Orust 19 oktober

Post by Starfish »

Trevlig läsninng, mkt objekt fick du med också ;)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: En helkväll på Orust 11 oktober

Post by ragge »

En riktigt fin natt var det, varmt och skönt och inga mygg. Inte mycket fukt heller.
Men vilket liv det var på sjöfåglarna... det var väl Svanen där uppe på himlen som de tjötade med (!)

/Ragnar
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: En helkväll på Orust 11 oktober

Post by magnahrl »

Torbjörn,
Som vanligt intressant och inspirerande obs rapport :good:

Ragnar,
Fint med din beskrivning av naturljuden under obspasset :good: Det är också en del av våra nattliga upplevelser..

Hälsningar,
Magnus A.

Return to “Observationer”