Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by DHEB »

Hej!

Jag hade den osannolika förmånen att se detta fenomen igår. Det var helt oplanerat eftersom jag normalt inte följer eller planerar att se dessa fenomen. Jag klev av från tåget och började gå hem. Instinktivt tittar jag upp och ser att det var ovanligt klart och transparent, och himmelen var tillräckligt mörk för att kunna se de ljusaste stjärnorna. Då ser jag att Aldebaran står rakt vid sidan och öster om Månen. Då kom jag på att en ockultation var på väg. Detta var kl. 1747 lokal tid. Medan jag går hemåt ser jag Månen och Aldebaran närma sig. Vid kl. 1759 kunde jag inte se stjärnan längre. När jag väl kommer hem är ockultationen fulländad. Jag hade inte möjlighet att se stjärnan dyka upp på andra sidan. Det var verkligen magiskt.

/H.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by Katarina H »

Tack för du delade med dig. Jag har aldrig sett någon ockultation. Häftigt att du bara råkade se den. Jag har sett Algol förmörkas utan att vara beredd på det. Häftiga ("arkaiska") naturupplevelser det där!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by staffastro »

För att få tips om sånt kan jag rekommendera nya.astrokonsult.se
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by ThomasK »

Staffan: Mycket intressant på din nya sida.

Hernan: Kul att du fick se ockultationen av Aldebaran. Själv hade jag tyvärr missat att den var på gång. För 8-10 år sedan tittade jag på flera ockultationer. Det är häftigt att se i kikare eller teleskop, särskilt om månens fas är liten, hur stjärnan bara helt plötsligt försvinner. Jag brukade bestämma tidpunkten för ockultationerna och jämföra med mitt egensnickrade planetarieprogram. Oftast var tiden inom 5 sekunder från den beräknade. Särskilt bra blev det efter att jag i programmet mappade månbergen vid randen för olika librationer. Månen rör ju sig ca 1 km/s i förhållande till jorden, så ett 2 km högt månberg vid randen påverkar tiden med 2 sekunder.

Jag fick förresten en hel del värdefull information från Staffan till programmet. Jag har nu inte jobbat med programmet på länge, utan det har mer blivit variabler jag ängnat mig åt.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by Katarina H »

Staffan, tack för hemsidan. Jag kollar din sida http://www.astrokonsult.se" onclick="window.open(this.href);return false; ibland och tipsar nybörjare om den. Gillar "himlascen"-konceptet. Har haft ett öga på den sidan i rätt många år nu, uppemot 10 år nu... På min mobil har jag som standard javascript inaktiverat för att slippa reklam, då funkar din gamla sida bättre än den nya. Hoppas du inte tar bort den gamla?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Tack för du delade med dig. Jag har aldrig sett någon ockultation. Häftigt att du bara råkade se den. Jag har sett Algol förmörkas utan att vara beredd på det. Häftiga ("arkaiska") naturupplevelser det där!

Katarina
Tack själv, Katarina. Har aldrig sett Algol i förmörkelse. Säkert en häftig upplevelse också.

/H.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by DHEB »

staffastro wrote:För att få tips om sånt kan jag rekommendera nya.astrokonsult.se
Mycket fin sida du har. Ska bläddra lite mer i den!

/H.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by DHEB »

ThomasK wrote:Staffan: Mycket intressant på din nya sida.

Hernan: Kul att du fick se ockultationen av Aldebaran. Själv hade jag tyvärr missat att den var på gång. För 8-10 år sedan tittade jag på flera ockultationer. Det är häftigt att se i kikare eller teleskop, särskilt om månens fas är liten, hur stjärnan bara helt plötsligt försvinner. Jag brukade bestämma tidpunkten för ockultationerna och jämföra med mitt egensnickrade planetarieprogram. Oftast var tiden inom 5 sekunder från den beräknade. Särskilt bra blev det efter att jag i programmet mappade månbergen vid randen för olika librationer. Månen rör ju sig ca 1 km/s i förhållande till jorden, så ett 2 km högt månberg vid randen påverkar tiden med 2 sekunder.

Jag fick förresten en hel del värdefull information från Staffan till programmet. Jag har nu inte jobbat med programmet på länge, utan det har mer blivit variabler jag ängnat mig åt.

Tack, Thomas. Jag läste för några år sedan boken "The sky is your laboratory. Advanced Astronomy Projects for Amateurs", där författaren ägnar en hel kapitel åt ockultationer. Jag tänkte då att det vore kul att följa någon gång men sedan blev jag mer intresserad i variabler.

/H.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by Peter R »

Mellan 2006 och 2009 kunde man observera månen ockultera Plejaderna titt som tätt. Med mina begränsade kunskaper i mekaniken trodde jag att de var mer eller mindre synkrona men det kommer inte att ske igen förrän från 2024.
Hade jag insett detta då så hade jag ägnat mycket mera tid till att observera dessa magiska händelser

/*Peter
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månens ockultation av Aldebaran, 2018-02-23

Post by DHEB »

Peter R wrote:Mellan 2006 och 2009 kunde man observera månen ockultera Plejaderna titt som tätt. Med mina begränsade kunskaper i mekaniken trodde jag att de var mer eller mindre synkrona men det kommer inte att ske igen förrän från 2024.
Hade jag insett detta då så hade jag ägnat mycket mera tid till att observera dessa magiska händelser

/*Peter
Så som jag förstår sker ockultationer i "omgångar", tätt i tiden under en viss period. 2024 ligger inte så jättelångt i framtiden, är man intresserad så kan man börja förberedda sig: skaffa bra kvalitets timers, någon form av video inspelning, bekanta sig med månens geografi, bekanta sig med dem objekt som Månen ska ockultera, mm. Det verkar roligt, men för min del är jag just nu nöjd med att ha sett det med blöta ögat :)

Return to “Observationer”