Vedermödor på balkongen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Ja då var man tillbaks på balkongen efter alla drömmar om observatoriet på landet.

Hämtade hem utrustning i söndags för att montera upp den på balkongen igen så jag i varje fall får några bilder de få tillfällen det är klart väder. Tur var nog det för det var mycket problem att få igen det igen efter ett års avbrott. Har ju uppdaterad både hårdvara och mjukvara under tiden.

Jag beställde en 13.8 volt 10 Amp nätdel på Kjelle i måndags och idag tisdag kunde jag hämta den på ICA Posten, snabbt jobbat Kjelle! Fick tillverka en strömförsörjningskabel med banankontakter i ena änden och batterikontakt i andra, typ sådana som man har till radiostyrda elbilar.

Datorn, en dual core Windows 8 gick snällt igång trots alla uppdateringar jag gjort, 3 års missade uppdateringar! Blev aldrig jag installerade Teamviewer, tar det en annan gång när jag har det lugnare. Nu hittade jag en senare utgåva av UltraVNC, den får duga, redan den gamla har ju fungerat bra.

Molnen drog förbi, men med lite luckor däremellan lyckades jag fokusera nygamla guide tuben. Det är en 400mm telefoto objektiv på f/6.3. Huvudteleskopet har fokallängden 910 mm efter ombyggnaden, lite längre än tidigare men också ljussvagare. Verkar bli bra, dock måste jag fästa guidtuben bättre i tubhållarna. Hittade aldrig tillräcklig små tubhållare så la en en ring av plast runt, men i kylan krympte den och med resultat att tuben lätt kommer ur justering. Det är lätt fixat hoppas jag. Långtidsplanen är dock att åter få till en off-axis guider, men ganska dyrt i de här dimensionerna och inte är det riktigt rätt de delar jag sett heller, ingen brådska att lösa.

Canon EOS kameran fungerade också som den ska, har inte byggt någon extern strömförsörjning till den än, men batteriet brukar räcka hela natten, original batteriet i varje fall.

Sedan kom första problemet, det gick inte att styra fokus motorn, USB-Focus. Hade ju en mardröm tidigare med drivrutinerna till USB drivningen. Suckade tungt men tänkte kanske det går att lösa på enklare sätt och med senaste versionen på Windows 8 måste väl detta vara löst. Det blev så enkelt som att ominstallera Windows drivrutinerna för USB-Focus och sedan fungerade det. Lite märkligt för när jag testade på en annan dator med Windows 10 behövdes de inte. Tydligen förinstallerade på något sätt och det var nog bara drivrutinerna för själva USB delen som krånglade.

Hann att testa lite kalibrering av autoguidningen, blev larm om ej ortogonala axlar. Men tror det bara har att göra med polinställningen som inte är gjord, kan stå så mycket som 10 grader fel. Ser inte polstjärnan från balkongen så får använda drift align när jag har en klar natt.

Inga bilder blev det men lite körkänsla från astrosystemet fick jag i varje fall och det kändes väldigt bra att vara på spåret igen. Hade jag stått ute på landet och försökt fixa detta hade jag inte kommit långt. Här gäller det att gå igenom alla detaljerna så det fungerar perfekt innan jag tar ut utrustningen igen till landet.

Skall bli riktigt spännande att se vad den nya 3" field flattern kan ge. Meade sålde dessa långt tillbaks i tiden för Pentax mellanformat. Stort format, 70*60 mm, och kanske bra kvalite också. Men konstruktionen är gammal så det är en chansning. Det är dock mycket enklare att göra en x1 corrector jämfört med en som dessutom har reducer. Det här är alltså lite med tanke på framtiden jag gjort denna omkonstruktion. En Hasselblad mirrorless, var hittar man den för överkomligt pris? Bästa rankningen, 16 bits djup. Kunde nu ZWO ta fram en med aktiv kylning också och Sony börja rea sina sensorer vore ju lyckan gjord. Men man får vara glad om jag får fullframe sensorn att fungera som den skall va till att börja med och det lär inte bli lätt det heller.

Trött och nedkyld är det dags att lägga sig nu och ladda upp för nästa tillfälle.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Vedermödor på balkongen

Post by Präriefoten »

Hej Lasse,

Jag tänkte på dig här om dagen och undrade för mig själv hur det gick med ditt observatorium utanför huvudstaden. Roligt att se att du är tillbaka och fixar och trixar med det tekniska. Har du laddat upp några nya bilder från observatoriet?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag har också undrat hur det går för dig, du har ju kompletterat din utrustning med goto mount. Det kom mera bilder tidigare. Kanske samma sak som för mig. Mycket bättre utrustning men också oerhört mycket omständigare att komma igång.

Jag har lagt in några kompletterande bilder här och var på observatoriet. Gjorde om hela strukturen och delade in det i fyra olika områden, så det ligger inte i kronologisk ordning nödvändigtvis längre. I gengäld är det lättare att orientera sig i det omfattande matrial det blivit.

http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... atory.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den sista stora delen var golvet, även datorsystemet har uppdaterats, men det ligger separat under project som ver2:

http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -ver2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Andra saker som är kopplat till det här är superesolution teknik i bildbehandlingen. Mycket spännande:

http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... atrix.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Se på slutet sista delen. Fungerar redan nu men även en quad 16GB maskin har problem att hantera större bilder än 300*300 pixel, men ändå än förbättring än 200*200 som det var tidigare. Har tittat på Windows servermaskiner, typ 8st Xeon processors med quad och 256 GB ram. Kanske inte så dyrt konstigt nog, men väldigt stora och högljudda. Har nu hittat andra ideer att följa upp, typ 32 noder eller mer av quad processorer. Kompakt och strömsnålt och under 10000kr. Mycket spännande datorprojekt men innebär också att jag måste ge mig in i Linuxvärlden. Kanske inte dumt för Windows har ju spårat ur tycker jag på de senaste åren. Tyvärr är det många program jag använder som bara finns för Windows. Men just AIJ är ju Java baserat och inga problem med Linux, säkert bara bättre. Skriver om det under projekt på hemsidan senare. Blir nog endast en ide dock, orkar nog inte med så mycket mer nytt för stunden.

Du håller väl också på och finputsar på din utrustning, några speciella detaljer att nämna?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Tänka sig, efter alla dessa regniga dagar kom det en klar natt. Inte ens SMHI visste om det.

Ut på balkongen. Hann ju redan förra gången testa guide kameran medans huvudkameran fick vänta eftersom focusmotorn inte fungerade. Visade sig att det var så enkelt att bara installera om drivrutinerna, hade nog något att göra med att jag uppdaterade Windows.

Först gjorde jag en polinställning med hjälp av drift align teknik, polstjärnan syns inte från balkongen men det spelar ju ingen roll när man använder drift align. Fick det bättre än 5' vilket är lite bättre än vad det brukar bli. Antagligen flexar balkongen lite även fast den är gjuten i betong.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... align.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Precis när jag var klar fick jag ett strömavbrott till guide kameran och därmed svarade den inte på kommandona längre. Felsökning och omstart så var det fixat.

Huvudkameran, Canon 6D fullframe, var ju nu verkligen nyfiken på hur den nya field flattern skulle prestera. Efter diverse letande efter var jag hade fokus fann jag det vid position 11200 vilket var långt ifrån de 37000 där jag låg med gamla field flattern. Fick ta till månen som turligt nog var uppe ikväll och liveview på kameran för att hitta rätt position.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan var det dags för plate solver programmet AstroTortilla. Setupen fick ändras för att passa det nya optiksystemet, det har ju ett mindre fält.

Sedan riktade jag in mig på M97 och började testfota, efter finjustering av fokus kom de första bilderna upp. Fick nöja mig med 60 sekunders exponeringar och ISO1600 för att inte överexponera.

Kunde inte vänta tills hela serien om 60 bilder var klar, tog de första 4 och körde in i Fitswork för en stackning.
vignetting-test-altair-3inch.jpg
vignetting-test-altair-3inch.jpg (64.9 KiB) Viewed 6724 times
Först gör jag en enkel analys av vinjetteringen vilket var huvudsyftet med att jag bytte field flatter. Konstaterar att det ser otroligt bra ut, aldrig sett en så platt kurva. Problemet med kamerans ljusschakt påverkas naturligtvis inte och syns som en mörk rand nedtill. Det är framförallt kamerans spegel som orsakar detta. Men jämfört med hur det såg ut tidigare är det oändligt mycket bättre. Och i framtiden lär jag slakta min Canon 6D och ta bort spegeln och göra diverse andra ingrepp.

Blev det något av M97 då på 240 sekunder?
m97-crop.jpg
m97-crop.jpg (157.21 KiB) Viewed 6724 times
Väldigt brusigt, teleskopet är nu bara f/7 efter ombyggnaden och 910mm fokallängd. Bildfältet minskade också från 3x2 grader till 2.3x1.5 grader med denna ombyggnad. I praktiken dock har dock det användbara fältet inte blivit mindre, vinjetteringen tog en del av det större fältet jag hade tidigare.

Sedan nästa sak att undersöka, hur ser stjärnorna ut i hörnen? Ja ser redan direkt att det är problem. Stjärnorna ser rejält utdragna ut i hörnen, kurvaturen på fältet är ej rätt kompenserat.
elonged-corner-stars.jpg
Här är ett croppat utsnitt av första kvadranten, center alltså nere till vänster. Verkar korrigera väl ut till ca 15mm radie. Hade väl hoppats att den medföljande adaptern hade rätt avstånd, men tydligen inte för det teleskop jag har. Tydligen är avståndet mellan field flattern och sensorn fel, antagligen ganska mycket med tanke på hur stjärnorna ser ut. Har jag tur så är det distanser som behövs mellan och inte att jag måste korta adaptern. Blir nog knepigt att justera, får göra det på M48 gängan.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon kanske har något bra analys program av kurvaturen och kan se vad det visar på denna bild som är hela utsnittet:
m97-4x60sec-fullframe.jpg
Telaskop:
910mm f/7

Kamera:
24x36mm

Vore ju bra med lite vägledning om hur mycket fel det ligger och om avståndet skall kortas eller förlängas. Jag skall skicka bilden till leverantören också och höra vad de har att säga.

Väldigt positivt att vinjetterings problemet är löst, men det krävde en 3" field flatter.

Fick dock ett nytt problem naturligtvis, att justera avståndet mellan field flattern och sensorn. Suck ja...

Den här kvällen tog det 5 timmar att montera upp teleskopet och komma igång, klarar jag det på en timme nästa gång tro?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Ja då blev det nya bekymmer att lösa.

Har sökt mer information om den 3" field flatter jag köpte och fann kompletterande information för motsvarande från Teleskop-Express. Betydligt mer detaljerad info där och det verkar som om mitt avstånd mellan field flatter och sensor för detta teleskop är 14 mm för långt. Jag kan ganska enkelt korta ned det med 10 mm genom att byta ut min M48 till Canon EOS adapter till en modell ultra short. Beställde en sådan idag, men kommer det att räcka? De säger att inom 5 mm är ok, men jag undrar det. Egentligen är det huvud adaptern från M80 till M48 som är för lång, borde finnas kortare att köpa. Men inget jag lägger ned tid och pengar på, längre fram skall jag ju ändå bygga ihop det på annat sätt och då behövs inte den adaptern. Nu vill jag bara prova att optiken är tillräckligt bra för att satsa på, annars återgår jag till den tidigare Riccardi field flattern, men det ser lovande ut om jag bara får ordning på adapteravståndet.

Sammanställde infon här ifall någon annan har nytta av den:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part06" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte fått svar från Altair Astro än, men de brukar ta några dagar på sig.

Och se, nu när jag inte kan använda teleskopet har vi klart väder!!!

Kanske man kan lura vädret, jag kan ha ett trasigt teleskop och sedan smyga fram ett annat som fungerar. Man börjar bli ganska desperat!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vedermödor på balkongen

Post by ragge »

Hej Lars,

Jag har också fördjupat mig lite i problematiken kring förvanskade stjärnor i hörnen.
Med min 8" Meade LX200-ACF har jag inget att klaga på om jag kör med native fokallängd, men med den reducern som rekommenderas (2" Astro-Physics CCDT67) blir stjärnorna i hörnen oftast lite avlånga och bananformade, med krökningsradien in mot centrum (även med kort exponering, alltså inte fältrotation). Jag trodde också att det handlade om sensoravståndet - och ja, det gör det men bara marginellt (i mitt fall). Reduktionsfaktorn ändras nämligen med avståndet, så att om jag sätter den närmare sensorn blir reduktionen inte lika stor och problemet minskar då möjligen lite (har inte utrett det fullt ut ännu). Men jag har upptäckt en annan sak som påverkar felet väldigt mycket - fokusläget. Med perfekt fokus i centrum får jag bananstjärnor i hörnen. Med sensorn lite innanför fokuspunkten (intrafokus) försvinner felet helt - men då blir centrum givetvis oskarpt. Om jag fortsätter med ännu mer intrafokus byter bananerna skepnad och ser i stället ut lite som dina stjärnor (raka och vridna 90 grader in mot centrum). Detta säger mig att jag har ett krökt fokusplan - men bara med reduceraren, inte utan.

Hittade detta på AP´s hemsida :
Finally, the 27TVPH and CCDT67 do not add any field curvature. In fact, they have a little bit of a flattening effect. However, the
telecompressor takes a larger field and compresses it into a smaller area. If you have a 20 mm square CCD chip, and you are
compressing at 0.75X, you are effectively taking a 27 mm square field ( 20 / 0.75 ) and compressing it onto your 20 mm square chip.
The question to ask yourself is this: Would I show field curvature on a 27 mm square without the telecompressor? If so, then you
may show some on the 20 mm square at 0.75X compression. It won't be caused by the telecompressor, but will simply be your
instrument's curvature squeezed into a smaller area. To calculate an equivalent uncompressed chip size, take each chip dimension
and divide by the compression factor.


Första meningen är ju motsägelsefull. Hur kan man få en "flattening effect" utan att påverka "field curvature" ?
Men poängen verkar vara att reduceraren utökar den effektiva "imaging circle" med områden som kanske inte är korrigerade i teleskopet.

Vet inte hur relevant detta är i ditt fall men kanske kan det vara värt att testa med olika off-fokus inställningar.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
I mitt fall är det helt klart avståndet som är fel. Det Altair rekommenderar måste avse en kortare fokallängd även om det i rubriken står att den hanterar allt. Det är ju med normala konstruktioner omöjligt. Jag gissar att mitt teleskops image circle är omkring 60mm med krökt plan. Den nya field flattern har ingen reducering och skall klara ca 65mm (även om kanske teleskopet inte riktigt når dit), alltså så stort som mellan format med de mindre sensorerna. Hur som helst, redan det enkla test jag gjorde här visar att det har förutsättningar att bli otroligt bra.

En C8 utan påkopplade optik tillbehör klarar APS-C, ca 35 mm. Men man kan ju tänja på gränserna så det beror ju på var och en hur mycket defekter man accepterar mot kanterna innan man tycker det ligger utanför gränsen på vad som är acceptabelt. På min gamla C8 när jag fotade med film så blev det ju bild över hela filmen, 44 mm diagonalt. Men då kanske inte av så bra kvalite.

Med normala krav och säg 35 mm imagecircle får man ju då med en reducer på 0.65 ggr ca 23 mm, men det förutsätter då att reducern själv inte inför några begränsningar. Kolla ingångslinsen, den bör ju överstiga 35 mm om den inte skall införa extra vinjettering. Vad jag läst om C8 och 0.65x reducer är det ingen som klarar APS-C formatet, bara nästan.

En C8 har ju ett krökt fokusfält så rimligen måste man göra något åt det om det skall bli bra. Nu är jag tyvärr inte den expert på optik man skulle behöva vara för att fårstå alla detaljer.

Jag tror i den engelska texten de menar att den inte tillför extra curvature, men har ett litet mått av flattening effekt. Jag trodde dock alla sådana här tillbehör både reducerade och och gjorde en flattening. Har de tänkt att man har både en flatter och en reducer eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vedermödor på balkongen

Post by ragge »

Min APS-C har drygt 28 mm diameter, och med en 0.67x reducer motsvarar det nästan 42 mm diameter som trycks ihop till sensorns 28 mm. En Meade ACF ("Advanced Coma Free") är (liksom Celestrons Edge HD) färdigkorrigerad och klar att fota med. Fungerar utmärkt utan reducer. Men runt 40 mm kan man kanske vänta sig att teleskopets inbyggda korrektion inte är perfekt. Vignettering är inget större problem, värre är det med fokusplanet som är krökt i området mellan 28-42 mm.

Sorry om jag kapade din tråd, tänkte att det kanske kunde ge någon ny infallsvinkel.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Om du skall få igenom 42mm image circle i reducern måste ingångslinsen också vara det eller lite till eftersom ljusstrålen är konisk och ingångslinsen sitter kanske 100mm bort från sensorn. Säg kanske 45mm, det är det nog inte många reducers i 2" som har som klarar APS-C. Men som du säger så sätter nog teleskopet en gräns som understiger det.

Utgångslinsen blir ju mindre eftersom på den sidan är ju diametern reducerad.

Blir inte diagonalen 27mm (Canon) om den här sidan har rätt information:
https://en.wikipedia.org/wiki/APS-C" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vedermödor på balkongen

Post by ragge »

Drygt 44 mm fri öppning är det vid frontlinsen i min 2" reducer, och sensordiagonalen (Nikon D7000) är 28,29 mm.
Men som sagt, vinjettering är inte problemet.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar,
Då har du nog en väldigt påkostad reducer, en 44 mm lins är väl max vad man kan få plats med i ett 2" rör. Min Riccardi har 55 mm ingångslins om jag minns rätt, 0.75x, den påstås ge 42 mm image circle, med mitt teleskop skulle jag påstå mer åt 35 mm är användbart, där ger den också mycket hög kvalite. Vid 42 mm får man mycket kraftig vinjettering, de har nog mätt på ett teleskop med kortare fokallängd som kanske kan ge dessa 42 mm. Vad gäller curvature verkar den göra det bra långt ut i det vinjeterade området.

Ser nu att det i din signatur står att du har en Nikon, 1 mm extra jmf med Canon.

Har du mätt upp hur mycket nivåtapp vinjeteringen orsakar i extrem hörnen? Jag försöker få det till att bli mindre än 30% förlust vid radie 22 mm (full frame). Det blir spännande att se hur väl jag lyckats med min nya field flattener kombination, men den är ju gjord för mellan format så borde ju bli bra.

Update:

Vad gäller curvaturen i ditt fall, eftersom ditt acf teleskop är lite speciellt blir det kanske problem om reducern ger en viss flattern på ett teleskop där den inte skall göra det.

Du har inte provat en reducer för foto? De arbetar ju mot en optik som redan har plant fält. De är nog tyvärr inte så lätta att hitta. Kanske i något instrument där behovet finns.

Tänkte något sådant här:
https://m.tomtop.com/p-d5045.html?curre ... uYQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Fast antagligen måste de vara designade för att arbeta med längre fokal längder för att bli bra.

Meade ACF teleskopen är ju lite speciella. Håkan har ett och kan säkert ge en massa tips om han inte redan gjort det. Själv har jag ju haft lite funderingar på ett 10" RC teleskop, säljs som om fältet är plant, men även där behövs en corrector om man skall utnyttja hela image circle, upp till 35 mm ok, men 35 till 65 mm behövs corrector. Lämpligt nog passar den correctorn jag har nu, var ju lite baktanke med det.

ps.
Ingen fara med att du skriver här, diskussioner leder till nya ideer på lösningar och du har ju hittat på en massa originella saker så alltid spännande att höra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vedermödor på balkongen

Post by ragge »

Hej Lars,

Såvärst lyxig kan den väl inte vara tycker jag.
https://www.astroshop.eu/field-flattene ... r_1_select
Vinjetteringen, nej jag har inte brytt mig om den. Det har löst sig med GradientXterminator så har inte lagt någon tid på det.
Foto-reducers, tja kanske... men tror inte jag lägger pengar på att testa det.

Ja, Håkan (@hbar) skrev i ett annat inlägg att eftersom sct typ ändrar brännvidd när man flyttar primärspegeln (fokuserar) så bör man använda det fokusläge som ger specificerad brännvidd och f-tal, i mitt fall 2030 mm f10. Men, jag har en liten Crayford fokuserare bakpå tuben, och den bygger lite för mycket. Jag ligger på c:a 2100 mm brännvidd. Det kan vara där hunden är begraven. Men Crayforden är så lätt att justera små fokusfel med jämfört med den inbyggda fokuseraren. Just idag har jag lyckats minska backfokus med ytterligare c:a 10 mm genom att byta T-ringen till en extremt tunn sådan. Jag har även flyttat reduceraren lite närmare sensorn, vilket minskar reduceringseffekten lite. Jag får se vid nästa test-tillfälle vad det ger.

Sista utvägen är att köra på som vanligt och avsluta med ett par bilder där jag minskar backfokus något. Då får jag hörnstjärnorna fina och kan ta in dem i bildbehandlingen.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Vedermödor på balkongen

Post by hbar »

Hej Lars

Det ser ut som det är samma flattener som WO sålde tidigare. Jag har själv en ca 15 år gammal version som har den koniska kåpan med t2-m42 gänga (som gav vinjettering och som jag därför modifierat).

This high-quality flattener with 68mm of free aperture has been engineered and CNC machined for usage with William Optics' FLT-98, FLT-110 & FLT-132 Apo refractors. Designed by leading designer Thomas Back for William Optics' FLT line, it will yield amazing results! It's a must-have item for avid astroimagers.

Du har lite tester här på fullformat (en bit ner kommer WO)
http://www.cloudynights.com/topic/49289 ... try6475823" onclick="window.open(this.href);return false;

och spot diagram här
https://agenaastro.com/william-optics-f ... er-68.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Tack för länkarna, de verkar stämma bra med de enkla mätningar jag gjort hittills. 20% vinjettering i extrem hörnet är väldigt bra, och säkerligen bidrar kamerahuset med en hel del där så bidraget från correctorn är ännu mindre. Jag har faktiskt sett CN sidan tidigare, men då sökte jag efter data för Riccardi correctorn och missade nog att även denna 3" corrector fanns där.

Jag ser dock att själva huset till WO 3" field flatter är en aning olik min min egen, men optiken kan ju vara den samma. Det lite märkliga om nu det är samma optik är att WO koniska adapter är kortare än min. Måttet från basen står inte utsatt men måttet till yttersta linsen och det är 58.14 mm, då måste det mätt från basen vara omkring 53 mm, jag har 62 mm på min med m48.

Vad har du för längd på din borträknat 42mm gängan? Skulle vara intressant att se en bild på hur du modifierat din och vilka hål diameter du uppnått vid ingången till kamerahuset. Du nämnde tidigare du utgått från makro ringar och vunnit någon mm extra. Jag har samma plan men inte kommit till att börja ännu.

Många kanske undrar varför jag bygger om från f/5.3 till f/7 och förlorar ljusstyrka.

Det är faktiskt så att jag inte förlorar ljus i praktiken. Det har att göra med när man arbetar med större öppning så blir det bara i centrum ljuset ökar med kvadraten på öppningen. I kanterna vinjetterar det mer och när man försöker göra en flat kalibrering så minskar S/N där, bilden blir alltså brusigare i kanterna. Det är alltså de extra delarna av optikens randstrålar som inte kommer fram till sensorn på grund av hinder på vägen. Är vinjetteringen till ex 50% längst ut blir det också bara halva exponeringen där så inte så konstigt. Det här beror ju förstås mycket på vilken utrustning man har hur det reagerar. Det här tänket gällde i första hand min refraktor, på ett spegelteleskop är det mycket mer komplicerat eftersom sekundär spegeln ofta är underdimensionerad vad det gäller att släppa fram ljus.

Dessutom som jag skrivit tidigare, man kan ju tro att bildfältet också skulle minska när man ändrar f-talet så här och ökar fokallängden. Inte det heller blir så stor skillnad fast det låter konstigt. Återigen vinjetteringen som spökar, när jag croppar bort kanterna som inte blir bra vid f/5.3 blir det inte så stor skillnad mot f/7 konfigureringen eftersom den bibehåller ljusstyrka och bild kvalite lägre ut åt kanterna.

Jag får också högre upplösning eftersom arsec/pix minskar. Jag utnyttjar också fler pixlar på sensorn eftersom jag inte behöver croppa bort så många.

Det går knappt att bygga ett teleskop eller astrograph med stora ljusöppningar utan att det vinjetterar kraftigt, därav man finner de flesta fina APO teleskop omkring f/6 till f/7. Har man bara tillgång till en liten sensor så kan det löna sig med en reducerar eftersom man då får bättre kontroll över vinjetteringen. Min Sigma 150 APO f/2.8 vinjetterar oerhört på full bländaröppning, precis som alla andra, så även om skärpan är bra så blir det inte speciellt användbart enigt mitt tycke att se på saken. Använder den vid f/4.

Lägger upp en bild här på en simulering på hur det reagerar för olika f-tal:
precal-08.jpg
precal-08.jpg (48.85 KiB) Viewed 6415 times
Bilden hämtad från min tutorial:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... -dark.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Vedermödor på balkongen

Post by hbar »

Jag har inte haft tillfälle att göra några ordentliga tester men WO gamla användes ju för alla deras FLT o det skall ju inte vara samma avstånd på en 600mm som en 1100 (min 158a) så jag har lagt det åt sidan tills jag har tid att göra en ställbar. Version II har de gjort ställbar och där hittar du lite mått
wo.jpg
Har också funderat lite på Riccardi M82 men blir inte riktigt klok på APMs hemsida då det verkar som de gör olika versioner för olika brännvidd. Den är också lite väl dyr, kanske kan komma över en beg.

/Håkan