Herschel 2500 Torbjörn

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by mikaelanderlund »

Igår kväll var det ett fantastiskt fint väder här i Skåne. Transparensen var i topp och jag bestämde mig för visuella observationer av objekt i Herschels 400-lista! Eftersom jag hade problem att ta mig till min mörka observationsplats fick det bli från min hopplöst upplysta trädgård. Men detta ska normalt inte vara några problem med ett teleskop med en öppning på minst 8 tum, mitt är på 11 tum. Objekten i Herschels 400-lista är lätta och ljusstarka. Problemet är att några av objekten ligger långt söder ut för oss nordbor, även för en sydlig Skåning. Jag körde på med några kvarvarande objekt i Berenikes hår, Jakthundarna, Lejonet, Lilla lejonet, Sextanten och Jungfrun. Om man bortser från objekten i Stora björnen, som jag av någon anledning inte observerat, så ligger de kvarvarande objekten H-400 långt söderut och är svåra att nå för mig. En fantastiskt fin och rolig kväll med mycket och många galaxer!

Målet för mitt Herschel projekt har varit minst 400 objekt visuellt och det har jag nått med råge om jag inkluderar objekten i H II-listan samt övriga Herschel objekt. Min slutsats är att objekten i Herschels 400-lista är relativt lätta och bör kunna nås av ett lite teleskop (6-8 tum) även från en upplyst förort. Herschels övriga objekt kan vara svåra men med mitt 11-tum SCT från en mörk plats har jag aldrig haft problem med objekten. Indirekt seende är dock ett måste på de mer svaga objekten. Jag rekommenderar verkligen de lite mer nordliga objekten i Herschels 400-lista för visuella observatörer. :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

@mikaelanderlund Trevligt att läsa om dina fina observationer! Herschel 400 är ett fantastiskt roligt och givande observationsprojekt.

Jag håller med dig om att objekten i princip är synliga med ett 8" teleskop, många är dessutom ganska ljusa och fina. Det var ett mindre antal objekt som jag fick använda 12" teleskop för att hitta men de stod i regel ganska långt söderut. Det blev en del krypande på marken bredvid 12" Dobben då :D

En udda sak att tänka på om man riktar en Dobson så långt söderut är att primärspegeln kan rubbas så att man får justera om sökare och eventuellt rödpunktsikte. Annars är man totalt vilse...

De allra sydligaste objekten såg jag från Kanarieöarna med min 8" resedobson och den räckte gott och väl till.

Rekommenderas varmt!

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jag roade mig här ikväll med att sitta och söka i Deep Sky Log bland mina observationer. Anledningen var att jag är nyfiken på vid vilken höjd över horisonten som det "klipper" när man letar efter ljussvaga galaxer. Med ljussvaga galaxer menar jag här galaxer som är av magnitud 12 eller svagare. De Herschel 2500 objekt som jag nu letar efter med min 12" Dobson är generellt sådana, och många ligger dessutom under magnitud 13.

Till att börja med gjorde jag en sökning efter vilka galaxer av magnitud 12 eller svagare som jag har sett från Sverige, och som ligger söder om deklination -15 grader.

NGC 175 på -20 grader såg jag med 12" Dobson från Orust. Magnitud 12,0.
Kommentar: Extremely faint. Forms a triangle with two stars. I used 190X magnification. NGC 175 was only faintly visible part of the time but kept reappearing in the same spot. A very difficult object.

NGC 1114 på -17 grader såg jag med 12" Dobson från Orust. Magnitud 12,9
Kommentar: An extremely faint and difficult galaxy. Situated in a chain of stars. Visible faintly perhaps 20% of the time using averted vision. It kept appearing in the same spot.

NGC 5037 på -16 grader såg jag med 8" SCT från Rossö. Magnitud 12,1
Kommentar: An extremely faint, elongated galaxy. Visible only intermittently.

NGC 3508 på -16 grader såg jag med 8" SCT från Orust. Magnitud 13,2
Kommentar: An extremely faint galaxy. Visible intermittently. Looks elongated in N-S direction.

NGC 3456 på -16 grader såg jag med 8" SCT från Orust. Magnitud 12,4
Kommentar: A faint and diffuse galaxy but it looks relatively large.

NGC 4756 på -15 grader såg jag med 8" SCT från Orust. Magnitud 12,4.
Kommentar: A small, faint and diffuse galaxy.

Uppenbarligen händer det något vid deklination -17 grader här hos mig på latitud 58 grader, med andra ord på 15 graders höjd över horisonten, för den här typen av ljussvaga galaxer. Det enda undantaget var NGC 175 som ligger på precis magnitud 12.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn! Intressant läsning om höjd över horisont. Jag har samma upplevelse av objekten nära horisonten. Under -20 grader går det fort utför med synligheten även här i södra Skåne. Jag har satt min egen gräns vid -25 grader vilket gjort att jag normalt aldrig försökt jaga objekt under denna gräns. Undantaget var när jag försökte se alla Messierobjekten från Sverige. M7 lyckades jag aldrig med, trots tappra försök när horisonten var knivskap. Men 109 Messier har jag sett från vårt land. Några stjärnor i de sydliga stjärnbilderna har jag också lyckats se.
På senare tid har mitt intresse legat på EAA (electronically-Assisted Astronomy) men jag avslutar alltid observationspasset med att visuellt försöka fånga objekten jag studerat med CMOS. Det känns som jag får ut mer av observerandet med en kamera. Men man får se upp så man inte fastnar i bildbehandlingsdjunglen. Jag gör sällan någonting med bilden när jag lämnat objektet.

Kan EAA vara något för dig? Här är en länk

https://astronomyconnect.com/forums/art ... my-eaa.77/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by mikaelanderlund »

En bok som jag läst två gånger är "Discoverers of universe". En riktigt bra och inspirerande bok om familjen Herschel. Utan sina syskon hade nog inte William blivet så berömd som han blev. Intressant var att hans son John plöjde igenom sin fars objekt (det tog 8 år) innan han börja med sina egna upptäcker från Sydafrika. En bok som jag rekommendera till oss som kämpar med hans objekt.

/Mikael
Attachments
Herschel.jpg
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

@ mikaelanderlund Jo det blir snabbt svårare närmare horisonten. Det som jag satt och skissade på här var "Herschel 2500-galaxer" dvs ljussvaga galaxer utanför H400 och H400-II listorna, och de brukar vara av magnitud 12 och svagare.
Ljusstarkare objekt, stjärnhopar och även nebulosor (speciellt genom filter) är en helt annan sak :)

Jag misstänker att 66 återstående H2500-objekt är orealistiska härifrån mig.

Boken ser intressant ut, jag har läst lite om syskonen Herschel på olika håll. Verkligen intressant med denne storpionjär!

/Torbjörn

PS Kommer aldrig att glömma den där morgonen i Beddingestrand när jag försökte se M6 men fick in ett fartygs topplanternor i synfältet istället :D
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det blev fint väder igår så jag åkte till Orust med min 12" Dobson i bagaget och letade efter svåra Herschel 2500-objekt.

Kvällen var lugn, fin och stjärnklar men innebar mycket letande och inte så mycket fångst.

Jag hittade NGC 2385 i Gemini och NGC 3491 i Leo, två ytterst ljussvaga galaxer.

Dessutom letade jag efter NGC 2388, 2969, 2980, 3110=3122, 6142, 3455, 3473, 3475, 3495, 3498, 3509, 3535, 3559 och 3567 utan att lyckas se dem trots att jag hittade positionerna.

Det blev även en titt på den vackra Lejontripletten med M65, M66 och NGC 3628. En vacker syn.

Strax efter 01 lokal tid åkte jag hem. Min SQM-L visade 21,43 så det var en mörk och fin kväll.

En liten genomgång visar att jag nu har sett 1374 H2500 objekt. Det återstår 1059 objekt. Av dessa har jag misslyckats med att se 90 st med 12" teleskop, och 66 st är inte realistiska att hitta från Sverige...så det innebär ytterligare 903 objekt att kolla efter från Sverige.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det blev klart och fint väder igår så jag åkte till Orust med min 12" Dobson för att fortsätta med H2500-projektet. Det gällde objekt i Leo den här gången.

Jag tog bland annat en titt på galaxen NGC 2903 som ett ganska ljusstarkt H400-objekt men jag lyckades inte hitta kondensationen NGC 2905 i den.

Dubbelstjärnan NGC 3129 gick bra att upplösa med 217 X förstoring.
NGC 3270 är en ytterst ljussvag galax som syntes intermittent med indirekt seende.
NGC 3332=NGC 3342 är en ljussvag och ganska svår galax.

Jag försökte även obsa galaxerna NGC 3651 och NGC 3653 som ingår i galaxgruppen Hickson 51. Jag skymtade någonting svagt på positionen men det var helt omöjligt att säga vad det var.

I övrigt försökte jag obsa en lång rad galaxer utan att lyckas se dem: NGC 3068, 3196, 3216, 3299, 3303, 3618, 3649, 3670, 3679, 3701, 3713, 3728. Svåra grejer!

SQM-L uppmätte jag till 21,37 så det var en mörk och fin kväll.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by mikaelanderlund »

Hej Torbjörn!

Det är svåra och ljussvaga objekt. Jag har inte observerat några av objekten du räknar upp men jag kanske ska göra ett försök med min SCT 11"? Det kan vara intressant för oss och veta om det kan gå att nå dem med mitt teleskop som är ungefär lika stort och från min mörka plats? Men då använder jag GoTo och jag brukar använda ett 24 mm okular.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

@ mikaelanderlund Ja det hade varit kul om du körde ett testrace med din C11, man ser i Deep Sky log att många av dem är minst sagt obskyra :D

Det skulle vara intressant att läsa vad du lyckas hitta. Den lilla dubbelstjärnan NGC 3129 var kul, dra på ordentligt med förstoring.

Med GoTo bör det inte ta jättelång tid, med stjärnhoppning var det ca 4 h hoppande och letande.

/Torbjörn
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by mikaelanderlund »

Då lägger jag in NGC 3068, 3196, 3216, 3299, 3303, 3618, 3649, 3670, 3679, 3701, 3713, 3728 i mitt obsprogram! Så får vi se hur det går. :good:

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by timokarhula »

Av en slump så råkade jag observera NGC3068 så sent som den 19 mars med min 12-tums Dobson.
NGC3196 kunde jag inte se med en kort titt.
NGC3618 såg jag med min gamla 17.5-tums Dobson den 22 februari 2003.
NGC3216 såg jag med min 20.7-tums Dobson den 17 mars 2007.
De övriga Herschel-objekten har jag inte försökt se ännu.

Och så en putslustighet. Dagens pandemi är ingenting jämfört med Carringtons koronamassutbrott 1859. :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

@ mikaelanderlund Ja där har du något att testa vid tillfälle. Skall bli mycket intressant att läsa om vilka du fick syn på. Tips: indirekt seende :D

@ timokarhula Intressant att läsa om dina obsar av dessa objekt och vilket teleskop du använt. Tackar!

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det blev en klar och fin kväll igår. Månen skulle gå upp strax efter midnatt men det skulle i alla fall bli lite tid till att obsa så jag lastade min 12" Dobson i bilen och körde ut till västra Orust. Väl på plats så monterade jag dobben, tog en kopp kaffe och såg himlen mörkna.

Strax efter 20.30 UT visade min SQM-L att det var mörkare än 21 så jag började obsa. Jag letade efter nya H2500-galaxer.

Leo
NGC 3772 Ytterst ljussvag galax. Synlig intermittent med indirekt seende. Svår. 101X
NGC 3790 Ljussvag galax. Synlig med indirekt seende. 190X
NGC 3798 Liten ljussvag galax. 127X
NGC 3815 Liten ljussvag galax. 127X

NGC 3802 syntes inte, och NGC 3808 kräver en bättre karta...det blir att fixa detta till nästa tillfälle.

Strax efter 22 UT gick en vacker äggformad Måne upp så jag packade ihop och åkte hem. En kort men trevlig obskväll :) När det var ordentligt mörkt visade min SQM-L 21,24.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Herschel 2500 Torbjörn

Post by timokarhula »

Det blev en fin natt i Virsbo med. Trots alla positiva väderprognoser med en helklar natt drev det in moln mellan kl 23:20-0:00. Jag tänkte först avbryta observationspasset men jag misstänkte att molnen skulle försvinna vilket de gjorde.

Jag använde min 12-tums Dobson och 188x förstoring. "*nucleus" är min svengelska för att galaxen uppvisade en stjärnlik kärna. Av nattens nya Herschel 2500-objekt blev det:

NGC3714 i Ursa Major; ganska ljussvag, betydligt stor, avlång NE-SW, ljussvag *nucleus
NGC3713 i Leo; betydligt ljusstark, ganska liten, *nucleus
NGC3364 i Ursa Major; ganska ljusstark, stor, jämnljus, rund
NGC3770 i Ursa Major; ganska ljusstark, betydligt stor, *nucleus
NGC3740 i Ursa Major; ljussvag, liten

Jag fick som bifångst 17 andra galaxer. Jag obsade NGC4277 i Virgo som skulle ha supernovan SN2020ftl. När jag fick syn på galaxen drev molnen in och jag fick under en halv timmes tid bara intermittenta glimtar av ett stjärnlikt objekt nära centrum av galaxen. När det klarnat upp såg jag fortfarande bara ett stellärt objekt av mag 14.5-15.0 i galaxen. Jag var inte säker på om det var galaxens kärna eller supernovan. Nu när jag sett foton av supernovan och andras observationer av NGC4277 med mycket stora instrument visar det sig att galaxen saknar en stellär kärna. Med andra ord såg jag utan tvivel supernovan SN202ftl. Vid nästa bra tillfälle gör jag en bättre magnitudskattning.

När gibbousmånen började synas ovanför skogsbrynet i SE avslutade jag min observationssession. En trevlig natt mot påskafton.

/Timo K

Return to “Observationer”